Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 Skal forsøke å farge håret mitt selv. Utgangspunktet; Hår farget hos frisør, mellombrun farge, håret er i "god" stand, endel grått som må dekkes. Ønsker: Å farge etterveksten, få naturlig resultat. Brun farge, ikke for mørk, varm, men ikke for rød. Har søkt etter litt info på nettet og lurer på følgende: Har alle hjemmehårfarger som man kjøper på Vita, HM o.l et nummer som sier noe om fargen? Har forstått det slik at en farge kan hete eks 4.3 og at tretallet da betyr at det er en varm farge.. Stemmer det? Er det noen som vet litt og har lyst til å forklare litt?
Luzi Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 dette er jeg også litt nyskjerrig på.. kanskje jeg for en gangs skyld kunne finne en hårfarge som ikke er for rød/grå.. Etterveksten ender aldri opp slik jeg vil ha den.
Gjest Frk. Grønn Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Denne er hentet fra mote.no: "fargedybde: (første siffer) 1- blåsvart 2- svart 3- mørk brun 4- mellombrun 5- lys brun 6- mørk blond 7- mellomblond 8- lys blond 9- ekstra lys blond 10- platinablond fargetone/refleks: (andre siffer) 0- nøytral 1- cendré/sølv 2- ask/perle 3- matt/grønn 4- beige 5- gull 6- brun 65- kastanje 7- kobber 8- rød 9- fiolett standardsystem for klassifisering av alle hårfarger."
DDuck Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Denne er hentet fra mote.no: "fargedybde: (første siffer) 1- blåsvart 2- svart 3- mørk brun 4- mellombrun 5- lys brun 6- mørk blond 7- mellomblond 8- lys blond 9- ekstra lys blond 10- platinablond fargetone/refleks: (andre siffer) 0- nøytral 1- cendré/sølv 2- ask/perle 3- matt/grønn 4- beige 5- gull 6- brun 65- kastanje 7- kobber 8- rød 9- fiolett standardsystem for klassifisering av alle hårfarger." Det er ikke likt for alle hårfarger nei... Spesielt ikke de tallene som er sist.. I fargen jeg bruker på salongen min er det ikke det samme som du har skrevet i det hele tatt.. Her er skalaen fra Wella..: Fargedybde: 2- Svart 3- Mørk brun 4- Mellom brun 5- Lys brun 6- Mørk blond 7- Mellom blond 8- Lys Blond 9- Veldig lys blond 10- Lysest blond 12- Special blond Fargenyanser: 0- naturfarge 1- Ask 3- Gylden 4- Varm rød/kobber 5- Rød 6- Fiolett 7- Brun Sånn er det her ihvertfall
Gjest Frk. Grønn Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Jeg fant den som sagt på mote.no og har kun sitert det som stod der
DDuck Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 jada jeg bare påpeker at det ikke er sånn overalt
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Takk for infoen uansett. En ting til som kanskje du dinedama kan svare på (du virker å ha god peil) ; risikerer jeg grønnskjær i hår som er endel grått i på samme måte som man risikerer det i bleket hår? Bør jeg heller velge en lys gyldenbrun enn en lysbrun når ønsket resultat er en varm mellombrun farge, men uten rødskjær?
Gjest ff Skrevet 18. juni 2008 #9 Skrevet 18. juni 2008 Et godt tips å huske er at hele tall som 5.0 osv, er det masse grønt i, og tallsom 5.4 ov er det rødt i.. Har kommet godt med når jeg skal farge håret da jeg har rødskjer i håret fra før. Velger jeg er farge som er 5.4 blir det enten rødt eller oransje.. Uansett hva slags farge jeg prøver;)
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #10 Skrevet 18. juni 2008 Et godt tips å huske er at hele tall som 5.0 osv, er det masse grønt i, og tallsom 5.4 ov er det rødt i.. Har kommet godt med når jeg skal farge håret da jeg har rødskjer i håret fra før. Velger jeg er farge som er 5.4 blir det enten rødt eller oransje.. Uansett hva slags farge jeg prøver;) Mitt utgangspunkt; farget hår, mellombrun farge. Litt rød/gyllent-skjær. Har endel grått i etterveksten. Ønsker: Mellombrun varm farge, heller gylden enn rød. Bør jeg da velge lysbrun, den har nummer 5.0 eller lys gyldenbrun 5.3? Vil jo IKKE ha grønnskjær i håret, men har forstått det slik at det grønne nøytraliserer det røde?
DDuck Skrevet 18. juni 2008 #11 Skrevet 18. juni 2008 Takk for infoen uansett. En ting til som kanskje du dinedama kan svare på (du virker å ha god peil) ; risikerer jeg grønnskjær i hår som er endel grått i på samme måte som man risikerer det i bleket hår? Bør jeg heller velge en lys gyldenbrun enn en lysbrun når ønsket resultat er en varm mellombrun farge, men uten rødskjær? Naturfargene (/0) er fine og dekker grått hår best. MEN om du har veeeldig mye grått så vil du nok kansje oppleve å få littegranne skjær av grønt, men min erfaring er at det er omtrent bare på de som har 100% grå/hvite hår.. Jeg ville nok brukt en ren naturfarge på deg... Mitt utgangspunkt; farget hår, mellombrun farge. Litt rød/gyllent-skjær. Har endel grått i etterveksten. Ønsker: Mellombrun varm farge, heller gylden enn rød. Bør jeg da velge lysbrun, den har nummer 5.0 eller lys gyldenbrun 5.3? Vil jo IKKE ha grønnskjær i håret, men har forstått det slik at det grønne nøytraliserer det røde? Bruk ren 5.0 du
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #12 Skrevet 18. juni 2008 @dinedama: Takk for hjelp! Blir spennende dette, jeg går vanligvis til frisøren. Kommer nok til å fortsette med det, men skal forsøke å finne en farge som passer meg slik at jeg kan ta etterveksten et par ganger selv og dermed slippe å fly til frisøren hver 4. uke. Blir jo blakk av mindre... Har kjøpt L`oreal Excellence Lys Brun nå.
Gjest ff Skrevet 19. juni 2008 #13 Skrevet 19. juni 2008 Ja, du bør nok velge en 5.0 hvis du har rødskjer i håret frafør da det grønne nøytrliserer det røde:) Så får du håpe på et vellykket resultat som jeg er sikker på du får ! Lykke til;D
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #14 Skrevet 19. juni 2008 Tusen takk for hjelpen, dere! Jeg farget lys brun, og resultatet nå ser i hvert fall strålende ut. Penslet i etterveksten (fikk hjelp), dro fargen litt ut de siste ti minuttene og nederst i håret de siste fem minuttene. Nå gjenstår det bare å se om fargen holder. Må uansett til med noe på etterveksten om ca fire uker pga grå hår. Thanks!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå