*snuppis* Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 I henhold til min tråd om hvor jeg ikke får solgt...Er jeg intr i å vite hvorfor jeg ikke får solgt, og om det i det hele tatt er noen som er intr i å kjøpe om dagen. Man trenger jo boliger og det må være mange kjøpere der ute, men tydligvis ikke i forhold til min leilighet. Hvorfor er det slik det er idag? Hvorfor er det så vanskelig å selge? ¨ Jeg trenger den ene rette kjøperen, gir kun prisantydning og dn er solgt pga tidsmangel her.... Ville bare høre hvordan stemningen er generelt. Litt småfrustrert ja.....
Arkana Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Jeg kjenner et par stykker som nettopp har kjøpt eller er på vei ut på boligmarkedet for første gang. Med tanket på hvordan markedet er nå er det klart at dette blir brukt til kjøpers fordel. De leier og har dermed ingen hast med å finne en egen bolig. De har derfor både tid og råd til å finne akkurat den perfekte boligen. I tillegg er det naturlig at man ønsker å få kjøpt til lavest mulig pris. Når man da er eneste budgiver og selger nekter å godta et bud under takst/prisantydning ser jeg at flere føler det ikke er verdt det når det finnes nok av lignende boliger som de kan få til lavere pris. Jeg vet ikke helt hvorfor akkurat du strever med å få solgt. Kanskje er det veldig mange lignende boliger til salgs, kanskje har du for høy prisantydning? Kanskje er du bare veldig uheldig. Problemet er også at folk rett og slett er litt dumme. Da vi solgte i fjor ble vi f.eks. fortalt at veldig mange kjøpere blir skeptiske straks en bolig blir lagt ut for salg mer enn en gang. De tror dermed at det må være noe galt med den siden ingen vil kjøpe og skygger unna. Har man ikke solgt første visningshelg har man dermed et problem. Selvfølgelig er det en tåpelig tankegang, jeg personlig ville sett det som en anledning til å få en bra bolig til lav pris (fordi selger begynner å bli desperat, de fleste kjøper jo før de selger), men det nytter ikke når de fleste andre ikke tenker sånn, men istedet går til andre boliger.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 Jeg tror det skyldes flere ting: - stort utvalg av endel typer bolig, særlig mindre leiligheter. Da har man mye å velge mellom, både i kvalitet, beliggenhet og pris - og konkurransen for selger blir større. (det er forresten vittig at da de begynte å bygge ut i byene var det dels for å hindre ekstrem prisvekst på små leiligheter som det da var mangelvare på. Nå er det bygd (ti?)tusenvis av dyre 1- og 2-roms de siste ti årene, og så lurer folk på hvorfor prisene stagnerer og synker. Eneboliger o.l går ofte FORT unna fortsatt, og jeg ser at f eks små, mer unike landeiendommer går langt over takst) - mer urolige tider økonomisk, høyere rente og forventning om enda litt strammere økonomi. Ettersom boligprisene bremser opp ser man at det ikke lenger lønner seg så mye som investering som det har gjort tidligere. Det gjør at folk ikke er villig til å betale mer enn de har råd til, og kanskje er mer bevisst på at de vil finne en bolig de kan bo i i mange år. - mindre førstegangskjøperkull - Media tildels. På den andre siden har jo media snakket om at boligboblen sprekker i mange år alt, uten at noen har brydd seg. Jeg tror den generelle økonomiske "feelingen" er den viktigste årsaken. Jeg kikker selv på boligmarkedet og merker at jeg ikke tenker helt på samme måte som tidligere, hvor jeg så på boligkjøp mye som en investering. Nå er vi så heldige at vi leier veldig bra og veldig billig, så jeg har ikke hørt så mye på de som vil at en skal kjøpe uansett situasjon (f eks har vi ikke tenkt å bli boende akkurat i dette området, og prisstigningen her er uansett moderat, så vi ville ikke tjent mye på et kortsiktig kjøp). Men selv om jeg har vært en typisk gjerdesitter tidligere også kommer jeg nok til å kjøpe i dagens marked, rett og slett fordi at nå er det på tide for meg å etablere meg mer.
Yummy_Mummy Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Også er det "sommer" nå. Er vel ofte lavere salg i sommermånedene enn ellers?
Gjest Erik Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 I henhold til min tråd om hvor jeg ikke får solgt...Er jeg intr i å vite hvorfor jeg ikke får solgt, og om det i det hele tatt er noen som er intr i å kjøpe om dagen. Man trenger jo boliger og det må være mange kjøpere der ute, men tydligvis ikke i forhold til min leilighet. Hvorfor er det slik det er idag? Hvorfor er det så vanskelig å selge? ¨ Jeg trenger den ene rette kjøperen, gir kun prisantydning og dn er solgt pga tidsmangel her.... Ville bare høre hvordan stemningen er generelt. Litt småfrustrert ja..... Hei, jeg er på jakt etter leilighet, men synkende priser på den type leilighet jeg ser etter gjør at jeg har is i magen. Får ikke all verden lån og små sentrumsnære leiligheter har fallt med så mye som 14% det siste året. Jeg må beklage til alle som sitter med små leiligheter, så er markedet slik at det vil, ifølge mine beregninger, fortsette og falle og nå bunnen ikke før neste sommer. Enkelte type leiligheter vil da ha fallt så mye som 30-35 % og jeg er da mye bedre rustet til å få en bra inngangslelighet. Jeg har vært treig og burde fått meg leilighet for lenge siden, men akkurat nå tør jeg ikke ta risken på å kjøpe da jeg tror jeg ville tapt penger på det. Man trenger ikke være økonom for å skjønne at subprime krisen i USA og høye fellesgjelder vil påvirke boligverdiene i negativ retning. De eneste som taper på en slik nedgang, er de som har liten leilighet og ønsker å kjøpe f.eks en type leilighet som holder eller stiger i pris. Jeg skjønenr du er frustrert, men ingen ønsker å lure seg selv om dagen. Det er krise i boligmarkedet, men de notoriske eiendomsmeglerne forsøker å få oss til å tro noe annet.
*snuppis* Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. juni 2008 heldigvis så sitter jeg ikke med en liten leilighet da. Dette er en 4 roms så sånn sett er den ikke liten;) Men jeg ser poenget ditt..Jeg håper bare jeg treffer på noen som vil ha nå, fort!
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #7 Skrevet 11. juni 2008 I henhold til min tråd om hvor jeg ikke får solgt...Er jeg intr i å vite hvorfor jeg ikke får solgt, og om det i det hele tatt er noen som er intr i å kjøpe om dagen. Man trenger jo boliger og det må være mange kjøpere der ute, men tydligvis ikke i forhold til min leilighet. Hvorfor er det slik det er idag? Hvorfor er det så vanskelig å selge? ¨ Jeg trenger den ene rette kjøperen, gir kun prisantydning og dn er solgt pga tidsmangel her.... Ville bare høre hvordan stemningen er generelt. Litt småfrustrert ja..... Vi er på tur ut på markedet. Men det er kjøpersmarked, mange akutelle boliger og vi har is i magen. Er selvsagt ikke interessert i å betale mer enn vi må. Boliger som har vært ute en stund er etter min mening overpriset. Taktsmann og megler kan si hva de vil, men boligen er faktisk kun verdt det noen er villig til å betale for den. Om det ikke hadde vært drømmeboligen med stor D så byr vi kun undertakst på de som har vært på markedet. Kanskje du skulle vurdere å akseptere under takst?
Arkana Skrevet 11. juni 2008 #8 Skrevet 11. juni 2008 Hvis du har en fireroms er du jo egentlig i en litt annen situasjon da. Du ser ikke etter førstegangskjøpere da det er uvanlig at de kjøper såpass store leiligheter. De som skal kjøpe din leilighet har dermed etter all sannsynlighet en leilighet de selv skal selge. Og med tanke på boligmarkedet nå vil jeg tro at mange velger å vente med flytting fordi de er redd for ikke selv å få solgt boligen sin (slik at de havner i den situasjonen du er i nå). Ikke at denne informasjonen hjelper deg, men det er rett og slett en veldig dårlig tid å selge nå og de som skal kjøpe, men ikke er avhengig av å selge har helt klart alle fordeler. Til sammenligning var det motsatt da vi flyttet i fjor. Vi solgte vår leilighet etter første visning, til godt over takst, men samtidig måtte vi også over takst for å få huset vi ville ha. Så det var ikke billig selv om vi ikke trengte mellomfinansiering. Håper det ordner seg for deg. Det beste er å ta en skikkelig prat med banken din slik at du får litt trygghet i forhold til hva som skjer med lånene dine, mellomfinansiering osv. Bankene er jo ikke interessert i må miste deg som kunde, du betaler dem gode renter. Er du ikke fornøyd, så bytt bank.
suzie Skrevet 11. juni 2008 #9 Skrevet 11. juni 2008 En venninne av meg kjøpte akkurat en 4-roms i Oslo. 190 000 under takst - brukte langt tid og hadde is i magen. Selger avviste første bud, og kjørte ny visning etterpå, men kom til slutt tilbake og ville forhandle likevel. Da hun var den eneste interessent holdt hun hardt på sitt bud - og fikk den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå