Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått ny jobb og ble tilbudt 330000 i året. Så begynte jeg å fundere på hvilken periode disse pengene blir utbetalt, er det over 11 mnd, og så kommer feriepenger opparbeidet forrige år utenom, eller beregner de feriepenger i en vanlig årslønn. Det er sikkert ulik praksis på dette, men hva er mest vanlig? Jeg har vært ute av sirkulasjon så lenge så jeg helt har glemt hvordan dette fungerer :rodme: Er en god stund til jeg starter i jobben (og jeg vil jo ha den uansett), så litt flaut å ringe om det nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årslønnen skal være inkludert feriepenger.

Skrevet
Årslønnen skal være inkludert feriepenger.

Ja, eller den korrekte måten å si det på er vel at årslønnen i og for seg ikke inkluderer feriepenger, og du må dele dine 330 000 på 12 måneder for å finne din månedslønn, altså 27 500. Når du da tar ferie (som de fleste både vil og må gjøre), får du rent faktisk utbetalt mindre i året enn hva din årslønn tilsier. Det er da beregnet at feriepengene, som er tjent opp året før og egentlig ikke har noe med inneværende år å gjøre annet enn at de utbetales da, skal dekke inntekt i ferien din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...