Leeloo Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har fått ny jobb og ble tilbudt 330000 i året. Så begynte jeg å fundere på hvilken periode disse pengene blir utbetalt, er det over 11 mnd, og så kommer feriepenger opparbeidet forrige år utenom, eller beregner de feriepenger i en vanlig årslønn. Det er sikkert ulik praksis på dette, men hva er mest vanlig? Jeg har vært ute av sirkulasjon så lenge så jeg helt har glemt hvordan dette fungerer Er en god stund til jeg starter i jobben (og jeg vil jo ha den uansett), så litt flaut å ringe om det nå.
Glitnir Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 Årslønnen skal være inkludert feriepenger. Ja, eller den korrekte måten å si det på er vel at årslønnen i og for seg ikke inkluderer feriepenger, og du må dele dine 330 000 på 12 måneder for å finne din månedslønn, altså 27 500. Når du da tar ferie (som de fleste både vil og må gjøre), får du rent faktisk utbetalt mindre i året enn hva din årslønn tilsier. Det er da beregnet at feriepengene, som er tjent opp året før og egentlig ikke har noe med inneværende år å gjøre annet enn at de utbetales da, skal dekke inntekt i ferien din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå