Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er frustrert over sønnen på 15 som kommer hjem og stinker røyk. Og ja, det er fra han, det er bare å lukte på hendene så skjønner man det.

Jeg vet da søren hva jeg skal gjøre! Jeg vil jo han skal slutte. Han har astma, og han vet at det var et helvete for meg da jeg sluttet for noen år siden.

Jeg har nå stoppet ukepengene som straff. Vet ikke helt om det er riktig, men jeg nekter å bidra med penger til røyk i alle fall. Han har visstnok ikke kjøpt seg røyk selv, det er visst bomming og overtakelse av sneiper det går på. :kjefte: Blir så oppgitt, jeg trenger virkelig råd!

På en måte gir jeg litt faen, hvis han er så dum så værsågod liksom, men jeg klarer ikke det heller. :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

nei dette var en kinkig situasjon. bra du har stoppa lommepengene iallfall! jeg har ikke barn selv men det skjer veldig ofte at ungdom mellom 13-17 spør om å få bomme røyk av meg...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er absolutt ingen tilhenger av røyk, og særlig ikke blant tenåringer som ennå er å regne som barn. Likevel vil jeg si at det er ikke stort du kan gjøre, annet enn å la gutten vite at du ikke liker det. Du kan snakke med han om skadevirkninger og om hvor vanskelig det er å slutte. Men skadevirkningene vet han antakelig allerede om. Og han tror neppe at han selv noen gang kommer til å slite med å slutte. I starten smaker jo røyk pyton, så det er ikke lett å se for seg at man skal bli avhengig av noe så ekkelt. De fleste har vel vært avhengige lenge før de skjønner at de sitter i saksa.

Beklager, jeg har ingen råd. Jeg tror ikke noe du kan gjøre hjelper. Jeg har hørt om foreldre som har inngått avtaler med barna sine, om at hvis de ikke begynner å røyke før de er 20 så skal de få en pengesum eller noe i premie. Men jeg vet ikke hvor godt det virker. For det første blir nok gutten etter hvert flinkere til å kamuflere at han røyker. For det andre føler du deg sikkert litt "lurt" dersom han begynner å røyke som 20-åring. (Det er faktisk en del som gjør det)

Det virker i det hele tatt ganske håpløst å hindre unge fra å begynne å røyke. De har fått tutet ørene fulle om helserisikoen, så der tror jeg ikke det er mer å tilføre. Kanskje du kan få lokket han til å lese "Endelig ikke-røyker" av A. Carr? F.eks. si at dersom han leser den boka, så skal du ikke mase mer om røyking den nærmeste tida (avtal et begrenset tidsrom). Boka er hovedsaklig rettet mot røykere som skal slutte, men har også litt om ungdom som står i faresonen for å starte.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er faktisk ikke så mye du kan gjøre. Ungdommen gjør egne valg uavhengig av det. Uansett hva du sier og gjør. Har selv stoppet lommepenger for jeg sa at jeg ikke ville finansiere røyk. Jeg har også sagt at selv om jeg vet hun røyker så vil jeg ikke se eller vite eksakt.

Nå er det verre ting der ute da. For meg blir røyk en bagatell når jeg skal handtere rusmisbruk.

Gjest Gjest
Skrevet

De som røyker de kommer til å gjøre det uansett hva du som forelder sier eller mener!

Skrevet

Jeg begynte selv å røyke som 13åring, og må bare beklage, men ingenting du sier vil nok ha noen reell innvirkning på hans valg om å røyke. Han kommer til å røyke så lenge han vil det selv, du kan egentlig bare vise at du er imot det ved å ikke ville høre om det/ se det/ fortelle at du ikke liker det. Jevnaldrene har større påvirkning over hverandre enn hva foreldre har i den alderen desverre.

Gjest Gjest
Skrevet
De som røyker de kommer til å gjøre det uansett hva du som forelder sier eller mener!

Sier meg derfor enig i dette lille, men sanne utsagnet Indo !

Desverre, men sant....

Gjest Gjest
Skrevet

Den der med å stoppe lommepenger er jo litt kinkig da. Betyr det at hvis han ikke slutter å røyke så kommer han aldri til å få en krone av deg så lenge han bor hjemme? I så fall føler jeg det blir litt overkill.

Uansett er jeg redd det er sant som de andre sier, det er ikke så mye du kan gjøre. Foreldrene mine satte himmel og jord i bevegelse da de fant ut at jeg røkte, men ingen av de relativt ekstreme tiltakene deres hadde noen effekt. Om noe så røkte jeg enda mere bare på pur trass.

Hvis det er noen trøst så røyker jeg ikke som voksen. :)

Gjest Evine
Skrevet

Det å stoppe lommepengene er ikke så veldig lurt .. han vil mest sannsynlig stjele og/eller bomme røyk av andre ..

Jeg gjorde det samme med min yngste sønn da han begynte å bruke snus .. det endte opp med tlf fra en av byens butikker - han var tatt på fersken i å stjele snus og vi fikk beskjed om å komme og hente ham hos Securitas og butikksjefen.

Gjest annemor30
Skrevet
Det å stoppe lommepengene er ikke så veldig lurt .. han vil mest sannsynlig stjele og/eller bomme røyk av andre ..

Jeg gjorde det samme med min yngste sønn da han begynte å bruke snus .. det endte opp med tlf fra en av byens butikker - han var tatt på fersken i å stjele snus og vi fikk beskjed om å komme og hente ham hos Securitas og butikksjefen.

Hvis alle som er over18 IKKE kjøpte/ga røyk til de UNDER 18 så.... ja, blir det dårlig med røyk på disse 13 åringene;-)

Skrevet

Et barn stoler på det det SER,ikke hører. Så i og med at du har røykt selv,så blir det meningsløst å stå og messe og forkynne.

Dette må han nesten finne ut av selv.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Begynte selv å røyke veldig ung, men uansett hva foreldrene mine sa så virket det ikke.

Kommer jeg i den situasjonen med mine barn så skulle jeg skremt vettet av dem- vist dem bilder o.l. Om nødvendig drassa dem med meg for å møte folk med strupekreft og kols. Helt seriøst!

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Jeg har ingen konkrete råd, annet enn at du ikke må gi opp.

For har man gitt opp så har man gitt opp.

Jeg begynte å røyke på ungdomsskolen, hele vennegjengen røykte og det var

veldig "inn". Men jeg hadde foreldre med nulltoleranse på røyk, de var

veldig strenge på dette området, dette førte til at det å røyke førte med seg så

mange negative konsekvenser at jeg sluttet på videregående. Jeg sier ikke at dette er mulig for alle, men foreldre kan enkelte ganger ha stor påvirkningskraft.

Ellers støtter jeg det å ta han med for å SE (ikke bare høre om) folk

som pga røyking har fått store skader.

Jeg tror det er litt med røyk som med alkohol. Forskning viser at de ungdommene som får alkohol hjemme er de som drikker mest. Hvis foreldrene "gir opp" å få ungdommen til å kutte røyken, så "legitimerer"

de det på en måte.

Så gi aldri opp, uannsett hvor liten sjansen for å vinne ser ut!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må innrømme jeg har liten tro på at du kan få slutt på røykingen før han selv vil slutte.

Men du kan begrense røykingen, ved å ikke akseptere at han røyker mens du ser på. Gjøre det helt klart at du ikke liker at han røyker, og som en før her nevner: Gjøre røykingen til "mas" sånn at han ikke orker å komme hjem med klær og hud stinkende av røyk. Nå må du selvsagt vurdere dette opp mot hvordan din sønn er som person. Vil han heller la være å komme hjem? Eller vil han la være å røyke de siste par timene før han kommer hjem? Sistnevnte er jo en bra reaksjon, sånn at du i det minste får redusert røykingen.

Jeg vet om en familie der sønnen på 16 sitter hjemme og røyker sammen med foreldrene sine. Deres filosofi er at siden de ikke kan stoppe han så er det ikke så nøye å nekte han å røyke. Så der sitter de og damper sammen hele dagen, mor, far og sønn. DET er i hvertfall ikke veien å gå! :nei:

Gjest Marillia
Skrevet

Jepp, det har i alle fall jeg erfart...

Gjest Gjest
Skrevet

:gråte:

Det var det jeg tenkte, det nytter ikke hva pokker jeg sier til han.

Jeg tviler på at han vil stjele røyk e.l, for han har veldig respekt for sånt. Men han vil nok gå på bommen da..og det er jo ikke populært i lengden blant kompisene.

Når jeg snakker med han om røyking, hvem i gjengen som røyker osv, så sier han at han ikke vil snakke om det. Så her snur ting fort. For bare 1-2 mnd siden var han mer åpen, og det var jo sikkert fordi han ikke hadde noe å skjule selv. :gråte:

Jeg skjønner at det å røyke ikke er det verste som kan skje i ungdommen, men nå er jo en grense allerede brutt, og det bekymrer meg.

Forresten er det snart 7 år siden jeg slutta, så det er lenge siden han så meg dampende på en sigg. Derfor mener jeg at det ikke er hyklerisk av meg å nekte han røyk. Han kommer aldri til å få røyke hjemme, nei.

Det som er så kjipt er at det handler ikke om fornuft eller vett, for det har han i massevis. Det er heller image og det å være kul. Han er svartkledd og ser ganske rocka og kul ut, så da synes han vel at røyken passer godt inn. :(

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle svarene, men han er 15, det er utrolig lett for han å få tak i røyk selv om han ikke får penger hjemmefra. Det er egentlig ikke så mye å gjøre. Å røyke er jo totalt bortkastet, men ikke alle skjønner det, så egentlig så må han nesten bare få lov til å røyke hvis han er så dum. Du kan jo nekte han å røyke o.l når han er hjemme og omgås familie. Så kan heller være dum med vennene sine.

Du kan jo si at det er bedre å snuse hvis han absolutt skal drive på med slikt. Snus skader kun han og ikke alle rundt han, som ikke har tatt valget at han skal røyke. Høres kanskje litt tåpelig ut å oppfordre han til å gjør det ene istedenfor det andre, men at han kommer til å slutte, det gjør han jo ikke uansett.. men så er det jo ikke sikkert at snus er like kult i miljøet han er i? Her er det mer snus enn røyk hos de fleste. Ser helt patetisk ut, men jeg som ikke snuser eller røyker slipper å kjenne noe til det, for å se på dem trenger jeg jo ikke gjøre.

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg vil nå svare allikevel.

Da jeg begynte å røyke som 12 åring(dette var i 1980, så holdningene til røyking var jo ganske annerledes da...), fikk jeg en lang leksjon av min onkel som var lege ang at forskning nå viste at røyking var så og så skadelig etc etc. Og det hadde null effekt på meg.

Slik tror jeg det er fortsatt, en 12-15 åring bekymrer seg neppe over at de kan få lungekreft/Kols/strupekreft etc når de blir 60 år, det blir for langt frem i tid for dem å regne, og i den alderen ser en ofte på seg selv som "udødelig".

Det eneste jeg kanskje kan tro at har effekt på en tenåring som røyker, er å fortelle dem om de kortvarige skadevirkningene det har å røyke(lukter vondt, håret mister glansen etc).

Å straffe han med å inndra ukepenger, har jeg liten tro på at har effekt. Jeg tror heller det raskt kan få han til å røyke mer på trass, faktisk.

Skrevet

Du har gjort det du kan gjøre - nemlig å si klart ifra om hva du synes om røyking - mer er det desverre ikke du får gjort.

Skrevet
Jeg er frustrert over sønnen på 15 som kommer hjem og stinker røyk. Og ja, det er fra han, det er bare å lukte på hendene så skjønner man det.

Jeg vet da søren hva jeg skal gjøre! Jeg vil jo han skal slutte. Han har astma, og han vet at det var et helvete for meg da jeg sluttet for noen år siden.

Jeg har nå stoppet ukepengene som straff. Vet ikke helt om det er riktig, men jeg nekter å bidra med penger til røyk i alle fall. Han har visstnok ikke kjøpt seg røyk selv, det er visst bomming og overtakelse av sneiper det går på. :kjefte: Blir så oppgitt, jeg trenger virkelig råd!

På en måte gir jeg litt faen, hvis han er så dum så værsågod liksom, men jeg klarer ikke det heller. :(

Ta deg en tur på lungeavdelingen på sykehuset, slik at ungen selv kan se hva som er konsekvensen av røyking... og prøv å få en avtale med en lege som kan forklare, klart og konsist, hva som er konsekvensene i forskjellige aldre.. da er det ikke Dumme Mamma som er dust, som kommer med pekefingeren.. men saklig informasjon fra en som praktiserer dette hver dag... og fokus bør ligge på hva som skjer med kroppen underveis feks risikoen for hjerteinfarkt, tap av ereksjon i tidlig alder feks... fokuser på noe som skjer med kroppen tidlig, og ikke bare henvis til gamlinger som sitter med oksygen, det blir for langt frem i tid for en på 15 å forholde seg til....

pluss at du setter sammen et regnestykke hvor mye det koster å røyke... penger er ofte et punkt som virker avskrekkende..... hvis årskostnadene, og påpek hva de pengene kunne blitt brukt til ellers.. (ny sykkel, moped, billlappen, x antall turer på kino, ferie...) etterhvert blir venner og kjente lei av å bomme vekk røyk og da må han begynne å betale for det selv etterhvert..

Ikke krangl om det.. men ta det saklg, og forklar at etter at han har fått all informasjon så kan han ta et eget valg.....

mest sannsynlig vil fornufte seire til slutt..... men blir det en opphetet diskusjon så taper du...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...