Gjest hageglad Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Lurer på hva dere evt lykkes med av grønnsaker, bær og stauder i hagen deres? Selv bor jeg litt vindutsatt til i Trondheim......
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Jeg er hageinteressert, men ikke så veldig erfaren Jeg bor litt i innlandet, så regner med jeg har kaldere vintre enn i byen. Men ting som vokser her er stikkelsbær, rips, solbær (finnes nok mange sorter, velg noen som er hardføre). Vet også om folk som får til bjørnebær om de bor skjermet og solfylt ved kysten her. Vi har også epletrær og kirsebær, men der ville jeg valgt en sort som blir forholdsvis tidlig moden, her har eplene bare vært mulige å høste inn ett av fire år hittil. Hør på hagesenter (helst mer lokale planteskoler, kanskje) hva som egner seg. Av grønnsaker har jeg bare fått til bladbete, reddiker, maineper og litt urter, men det er nok mest pga lite bearbeidet jordsmonn og dårlig beliggenhet på grønnsakshagen. Naboen får f eks til løkplanter (purre og vanlig gul løk), gulrøtter, kål og poteter. Det er viktig å jobbe med jorda - i Trøndelag (i hvert fall der jeg bor hvor alle boligfelt ligger på drenert myr, sjarmerende nok) virker det som man i hagen enten har sand- eller leirjord, ikke god og rik matjord akkurat
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 Forresten - stauder - jeg har ikke prøvd så mange andre enn de som var i hagen fra før, blant annet sånn stor valmue, sibirvalmue, peoner, en liten slags ranunkel tror jeg, hosta, liljer, floks, primula, noen roser, diverse løkblomstrende og akeleier. Men det er garantert mye annet som trives her også. Bare pass på herdigheten (, og dersom hagen din er veldig vindutsatt kan det være lurt å lage til skjerming. Vindvegger og steinsetting rundt (og faktisk lecakuler i) bedene kan være med på å få mer sarte planter til å overleve.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Jeg bor i Trondheim. Har ikke drevet så stor hagevirksomhet, men i hagen min vokser det villig Peoner, klematis av forkjellige typer. Har tre forskjellige. Rips er det masse av, og naboen har en alldeles nydelig eplehage Valmuer er jo veldig grei staude. Jeg ville anbefale en fyldig hagebok jeg, med opplysninger om hvor plantene trives......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå