Gjest Rosin Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 (endret) Når det står "vegetabilsk olje" på innholdslista, hva betyr det? Er det varsku i forhold til å unngå transfett? Slik jeg har forstått det vil vegetabilsk fett ofte tilsvare herdet vegetabilsk fett noe som er det usunne transfettet. Kan vegetabilsk olje være en benevnelse på det samme, eller er det ikke transfett? Noen som vet? Ps. kanskje spørsmålene mine viser at jeg ikke har så veldig god peiling på dette med transfett, i så fall stemmer det Endret 10. juni 2008 av Rosin
Markjordbær Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 vegetabilsk olje kan være så mangt.... ang transfett, se denne linken: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322679
Gjest Zia Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 Når de ikke oppgir hvilken type olje det dreier seg om, og bare skriver "vegetabilsk olje" i stedet, er det som regel palmeolje. Palmeolje er ganske usunt, og det bidrar dessuten til å ødelegge miljøet.
Gjest Rosin Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Takk for svar. Kjenner jeg blir litt irritert. Mannen kom hjem med en dyr liten pakke lokalprodusert is "med råvarer av beste kvalitet". Isen var god den. Men syns det er litt rart å reklamere med dette viss det er kjipeste oljen de har brukt. Skal faktisk sende en mail til dem og spørre hvilken olje den vegetabilske oljen er.
Gjest Zia Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 Bra! Send mail! Det er viktig at produsentene får vite at forbrukerne faktisk bryr seg om hva maten inneholder. Palmeolje er forresten nesten like ille for helsa som transfett. Hvis du googler "palmeolje" finner du mange artikler om dette.
Kvist Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 (endret) "med råvarer av beste kvalitet" Da har de kanskje brukt den beste kvaliteten på palmeolje da :gjeiper: Bra at du sender mail, syns ikke noe om produsenter som skjuler gruff i maten under nøytrale navn. Endret 11. juni 2008 av Kvist
Gjest Rosin Skrevet 11. juni 2008 #7 Skrevet 11. juni 2008 Mail er sendt. Spennende å se om jeg får svar, og hva svaret blir. Skal oppdatere her med svaret.
Gjest Rosin Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 Da har jeg fått svar om at de ikke kan svare på hva det er, og at det uansett er små mengder av det som de ikke kan svare på hva er . Ikke akkurat tillitsvekkende det da, så jeg unngår den isen for fremtiden. Nå spiser jeg sikkert nok av andre produkter som inneholder uspesifiserte (og "dårlige") ingredienser, men kjenner jeg ble ekstra irritert når de ikke en gang kan svare på hva det er og spesielt siden det skal være så "eksklusivt". Tviler på at min boikott påvirker, men kan jo håpe at de tar oppfordringen om å være mer spesifikk og kutte ut uspesifiserte ingredienser.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #9 Skrevet 18. juni 2008 Transfett oppgis som delvis herdet vegetabilsk olje. Delvis herdet er transfettindikasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå