Gå til innhold

Kontantstøtten - for eller imot?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er i mot kontantstøtten.

Et eksempel på hvorfor: Min svoger og svigerinne var begge i full jobb og mottok kontantstøtte da eldstedattera var liten. Hennes mor var hjemme hos dem hver dag, og passet jenta gratis, mens de hadde to fulle inntekter og selvfølgelig kontantstøtte! Samtidig gjorde mormor unna det meste av det som kan kalles husarbeid, og så kom de hjem til sånn omtrent ferdig middag. Mormor passet også nurket slik at "han far" fikk hvile middag. *sukk*

Jeg holdt på å kveles av dette opplegget! Og de var storligen fornøyd med hvordan de hadde greid å utnytte systemet maksimalt. Ja, jeg nøler ikke med å si "utnytte systemet", for det er det det er!

Og slik reglene er; hvem kunne ikke ha vært fristet til å "gakke hen" og gjøre likedan? Kontantstøtten er vel i sånne tilfeller ikke akkurat med på å styrke forholdet mellom foreldre og barn, og gi dem mer tid sammen? Jo mer man jobber overtid, dess større blir nettogevinsten...

Men det vil jeg ha sagt: Ære være dem som bruker denne forbaskede ordningen til å være sammen med ungene sine, men sånn prinsipielt sett strider altså hele kontantstøtteordningen mot alle mine prinsipper.

Nei til kontantstøtte!

Ja til et barnehagetilbud til alle som trenger og vil ha!

Gode barnehager er bra for barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei til kontantstøtte og ja til full barnehage dekning. Og la oss få full barnehagedekning før vi får maxpris..

Parolen når kontantstøtten ble innført var at foreldre og barn skulle få mer tid sammen. Dette tiltross for at Sverige akkurat i samme periode avsluttet sitt forsøk med kontantstøtte, da foreldre og barn ikke var mer sammen. I Norge viser det seg at resultatet er det samme som det var i Sverige. Så hvorfor ikke lære av svenskene, og legge ned hele tilbudet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening om hvorfor ikke flere foreldre er hjemme med barna sine og mottar kontantsøtten. Det må jo være fordi at det ikke blir nok penger.

Jeg skal selv begynne på kontantstøtten nå og være hjemme med mitt barn.Samtidig vurderer jeg å se etter jobber selv om jeg ikke ønsker.Men det er bare ikke tilstrekkelig nok med 4600,så lenge en egentlig skulle ha det dobbelte.

Kan ikke akkurat si at normale folk i dag vasser i penger.Dessuten har vi en bolig som skal betales og rekninger.

4600 holder gjerne til mat og bensin og klær til barnet og ting du skal gjøre med barnet på dagene,men hva med rekningene og huslånet da.Dette klarer ikke mannen min ut av sin inntekt alene.

Må nok ut i jobb igjen ja!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for kontantstøtten!!!

Og mener at kontantstøtten burde være like høy som supsidiene til hver enkelt barnehageplass!!!

Først da får en, en reel valgmulighet! Tror ikke barnpå 10-12 mnd. har godt av å være i barnehage, men kanskje når de blir tre år!!!

Er foreldrene og ikke barnehagen som skal oppdra ungene våre!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Kontantstøtte er etter min mening noe av det mest meningsløse politikerne har greid å vri ut av seg!

Nå skal man få betalt for en rettighet man ikke har! Det er ikke slik i dag at barn har RETT til barnehageplass, så hvorfor skal man da motta penger dersom barnet ikke går i barnehage??? Hadde det vært en rettighet med barnehageplass, så ville det vært mer logisk at man fikk kompensasjon for ikke å få denne retten.

Som mange allerede har påpekt: intensjonen med kontantstøtte virker heller ikke. Det har ikke blitt slik at foreldre er hjemme lenger med sine barn pga denne.

Dersom målet er at flere foreldre skal tilbringe mer tid med barna, så kunne man brukt pengene langt mer fornuftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker jeg...

Ordningen virker ikke helt gjennomtenkt.

Til dere som er for kontantstøtte til dem som er HJEMME med barna. Skjønner tankegangen deres.

Men ta f.eks meg. Vil ha barnehage til høsten, fikk ikke. Fikk privat barnehageplass til kr 4600. Jeg er student, han har ikke høy inntekt a la 500 000. Ergo kan ikke vi betale 4600 i mnd for pass av vårt barn. Dagmammaer her i området koster 4000-5000 kr. Det blir jo da det samme som privat bhg hvis jeg ikke får kontantstøtte. Mens de få som var heldig får kommunal bhg til 3000. Hvordan skal jeg kunne da gjør ferdig min utdannelse hvis det ikke var for kontantstøtten?

Ja, der er mennesker som utnytter systemet - slik som det finnes overalt i alle Norges systemer.

Så jeg er vel for kontantstøtteordningen. Det letter en hel del for sånne som er i vår situasjon. Brukt pengene til å bygge ut bhg? Hva med meg og mine likestilte frem til det? Jeg hadde klart å betale 3000 i mnd, som for kommunal plass, men det fikk ikke jeg. Ikke fikk jeg studentbarnehage heller. Stort skritt fra 3000 til 4600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kontantstøtte.... ja takk! Takket være den slipper jeg å gå tilbake i full jobb. Slipper å sende tulla i barnehage fra ho er 9 mnd. Kan kose meg meg ho i enda noen mnd, oppdage verden på nytt sammen med ei som er nyskjerrig på alt!

Ho skal nok i barnehage(hvis ho får plass) men ikke riktig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
Jeg er totalt imot kontantstøtten:Den er med på å skape en ny generasjon minstepensjonister.

Det er jeg uenig i fordi:

Hvordan kan noen bli minstepensjonister fordi de er hjemme med barna fra de er 1 - 3 år? :forvirra:

Det er jo mange år igjen av arbeidslivet da... :wink:

Men jeg sier igjen:

Kun dem som er hjemme med barna bør motta denne støtten.

De arbeidledige/søkende må sende inn meldekort og dersom de jukser

- må beløpet betales tilbake...

Hva med samme regler for konantstøtte mottakere...?

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg syns ikke egentlig at staten har noe ansvar for å hjelpe noen å være hjemme med barna sine jeg. I Norge jobber vi og får penger for det. Når man får barn får man barnetrygd og mindre skatt og slike ting for å gjøre ansvaret mindre økonomisk belastende. Men hvis du får et barn så er det faktisk et ansvar du tar på det om å forsørge dette barnet. Hvis du ikke har råd til å gå hjemme med ungen din så har du ikke det. Neon er rikere enn andre. Noen kan gå hjemme med barna sine og noen må ha dem i barnehage og gå på jobb. Jeg syns at kontantstøtten er penger som er helt feil. Full barnehagedekning syns jeg hadde vært en fin ting fordi det hadde gjort det lettere for folk med barn, og vi skal være snille med hverandre. Men det vil uansett være et ekstra gode disse får for å lette sin hverdag og fordi at jeg velger å dele av mine penger til dere slik at dere skal ha en lettere hverdag. For at dere skal få en lettere hverdag må jeg betale en større andel av min lønn i skatt. Jeg får derfor mindre råd til ferier og klær og mat og bil og telefon enn jeg ville hatt dersom de som har barn hadde forsørget barna sine selv. Så husk det. Støtteordninger er en hjelp fordi at deres medmennesker ønsker å være snille med dere, det er ikke noe krav. Alle goder og støtter og penger vi får fra staten er penger som er tatt fra naboens lommebok og flyttet over i din. Dersom dere krever og krever kan dere risikrer at naboen ikke lenger gidder prøver være snil, kanskje han heller vil ha pengene selv og ta seg en lang ferie ekstra hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt småbarn, ville jeg vært hjemme med de i i alle fall to år, og kanskje tre - verken dagmamma eller barnehage før den tid. Så jeg er vel for kontantstøtte da. Og full barnehagedekning - ja takk, begge deler, mener jeg.

At det automatisk blir kvinnen som blir hjemme? Vel, tror sambo kanskje ville tatt et år eller to - uten nøle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg veldig glad jeg har kontantstøtte!!!!!

Jeg er egentlig student, men grunnet komplikasjoner i forrige og dette svangerskapet er jeg hjemme. Jeg kan ikke ha sønnen min her da jeg ikke skal løfte. Jeg har ikke krav på sykepenger fordi jeg i utgangspunktet er student. Vi hadde ikke hatt råd til å betale 3-4000 kr. for en barnehage plass, dette hadde nemelig måttet gå rett fra min manns lønn, som er grei, men ikke veldig høy!

Vi har vært kjempe heldig og funnet en dagmamma som kun har 2 barn og som er kjempe flink med dem.

Jeg skulle gjerne gitt opp dagmammaen og kontantstøtten hvis jeg hadde fått barnehageplass til 1500, til og med 2500, men noe mer enn det har vi ikke råd til.

Hadde jeg vært i stand til å ha sønnen min her så hadde jeg vært på blindern:) og fortsatt mottat kontantstøtte.

Jeg er enig i at kontantstøtte ordningen ikke er ideell, men det er det tilbudet vi har i dag, og jeg håper vi har det frem til det er MYE bedre barnehagedekning og billigere barnehageplasser!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...