Lovinda82 Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Jeg og min kjære er blitt spurt om vi vil være faddere til en liten gutt. Vi svarte ja og dåpen skal være på søndag. I går dukket spørsmålet opp om min kjære kan være fadder da han ikke er medlem av statskirka. Er det noen som kjenner til om han må være det for å kunne være fadder?
susanne_89 Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Jeg og min kjære er blitt spurt om vi vil være faddere til en liten gutt. Vi svarte ja og dåpen skal være på søndag. I går dukket spørsmålet opp om min kjære kan være fadder da han ikke er medlem av statskirka. Er det noen som kjenner til om han må være det for å kunne være fadder? Visst du går inn på den linken her så kan du lese om det om valg av fadderar og anna om dåpen. http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125
Kittykat Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Barna våre har faddere som ikke er medlem av statskirken. Ikke spurte presten om det heller. Det er presten som bestemmer om en person kan være fadder hvis han/hun ikke er medlem av statskikren, men dette gjelder vel bare når presten spør om det. Fadderne til barna våre ble som sagt ikke spurt om det. Så jeg tror ikke det er noe problem.
Gjest Gjest_Sin_* Skrevet 12. juni 2008 #4 Skrevet 12. juni 2008 Jeg er fadder og ikke medlem av statskirken, skeiv er jeg også. DET skulle presten visst det når han sto og døpte uskyldige lille jentebarnet.
liv Skrevet 12. juni 2008 #5 Skrevet 12. juni 2008 halvparten av fadderene måtte være medlem av statskirken da vi døpte guttungen.
Malama Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 De offisielle reglene sier at man for å være fadder må være minst 15 år og være medlem av statskirken eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. (dette kan du lese på kirken.no) Praksis rundtomkring er nok høyst varierende, mange steder spørres det ikke, og endel prester har nok sine egne meninger.
Olive Skrevet 14. juni 2008 #7 Skrevet 14. juni 2008 Jeg skal i barnedåp i morgen, der jeg ble spurt om å være fadder. Men jeg kunne ikke være fadder fordi presten i den aktuelle kirken ikke ville tillate faddere som ikke er medlem av statskirken. Så som andre har sagt over her.. Det varierer
Trampe Skrevet 14. juni 2008 #8 Skrevet 14. juni 2008 Den ene gudfaren til mitt barn er ikke medlem av statskirka, det var ikke noe problem. Presten spurte ikke om det da vi var på dåpssamtale, han bare ba oss om å skrive ned navnene på fadderne.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #9 Skrevet 15. juni 2008 Jeg skal i barnedåp i morgen, der jeg ble spurt om å være fadder. Men jeg kunne ikke være fadder fordi presten i den aktuelle kirken ikke ville tillate faddere som ikke er medlem av statskirken. Så som andre har sagt over her.. Det varierer Nei, man må ikke være medlem i statskirken for å være fadder, og det er ikke noe regel som sier at halvparten av fadderne må være det. Det er som nevnt over her noen rettningslinjer, som blant annet sier at man ikke "forkaster" dåpen. Dersom man er ateist ville det nok være problematisk. Man har lov å ha inntil 6 faddere, og det skal ikke være et problem uten å være medlem. Dersom presten nekter en å være fadder ville jeg tatt opp denne saken, da presten ikke har autoritet til å nekte dem dette. Be om en annen prest i så fall! Det man skal merke seg er jo plikten man tar på seg som fadder til å være med å oppdra barnet i kristen tro, så da ville det være litt hyklersk kanskje å si ja til å være fadder dersom man er svært uenig i dette. Jeg mener imidlertid dette er noe man selv må ta stilling til, og ikke la en prest avgjøre. Og for å legge til det, svært mange prester har selvsagt ikke noe imot at folk ikke er medlemmer, eller skeive, eller ugifte med barn, eller hva det måtte være, og mitt inntrykk er at det er like mange med slike fordommer utenfor kirken som innenfor. Jeg har også opplevd at folk lurer på om kirken faktisk døper barn av foreldre som ikke er gifte.. selvsagt gjør kirken det! Jeg tror at kirken mange steder er mye mer liberal enn det folk som ikke har tett kontakt med kirken har inntrykk av. Lykke til med å være faddere, begge to! hilsen en som jobber i kirken
Gjest Lykkeliky Skrevet 15. juni 2008 #10 Skrevet 15. juni 2008 Hvis man ikke er medlem av statskirken fordi man ikke er kristen forstår jeg ikke hvorfor man sier ja til å være fadder. Du har isåfall misforstått hva det innebærer å være fadder! Syntes det er tåpelig med folk som gjør ditten og datten i kirken bare fordi det er tradisjon. Skap heller deres egne tradisjoner!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå