Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Hva er det som har ført til denne situasjonen? Var det på grunn av sosialismen som spredte seg rundt i Europa i forrige århundre?
Mann 42 Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Hva er det som har ført til denne situasjonen? Var det på grunn av sosialismen som spredte seg rundt i Europa i forrige århundre? Ikke så godt å si. Men hva det enn er, så la oss være takknemlig for det.
Gjest StockDama Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Ikke så godt å si. Men hva det enn er, så la oss være takknemlig for det. Veldig takknemlig.
Gjest hoj Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Hva er det som har ført til denne situasjonen? Var det på grunn av sosialismen som spredte seg rundt i Europa i forrige århundre? Eller fordi at de de første som dro over til (det som ble) USA fra Europa i sin tid, var religiøse fanatikere som ikke fikk utøve sin religion som de ville i Europa? Og dermed er også etterkommerne deres mer "fanatiske" enn Europeerne? Veldig takknemlig her også, forresten
Gjest Gaby Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 Det virker som om USA er et veldig "lukket" land, til tross for dets størrelse og posisjon som verdensmakt. Har inntrykk av at kunnskap om resten av verden ofte er svært begrenset, og et ønske om å stå sterkt samlet er veldig fremtredende. Patriotismen er jo helt vill der borte, og da er det vel lett at det blir veldig mye fokus på religion i samme slengen, siden det er så stor del av hverdagen.
waco Skrevet 11. juni 2008 #7 Skrevet 11. juni 2008 Hovedårsaken slik jeg ser det er fordi usa ikke har statsreligion. Da blir det litt mer ekstremt med en gang. Siden norge er et kristent land, og staten er kristen vil staten måtte holde kristendommen litt i tøylene. Ellers så blir det helt løpskt slik som i usa, eller slik som i iran.
KR-øst Skrevet 11. juni 2008 #8 Skrevet 11. juni 2008 Det er utrolig hvor korttenkte dere er. Hvorfor tror dere at Norge er et av verdens beste land å bo i? Hvem av dere ville heller bo i Nord-Korea, framfor Sør-Korea? Hvem av dere ville heller bodd i gamle Sovjetunionen framfor USA? Eller Øst-Tyskland framfor Vest-Tyskland? Hvem av dere vil heller bo i et muslimsk land framfor et kristent land?
Mann 42 Skrevet 11. juni 2008 #9 Skrevet 11. juni 2008 (endret) Det er utrolig hvor korttenkte dere er. Hvorfor tror dere at Norge er et av verdens beste land å bo i? Hvem av dere ville heller bo i Nord-Korea, framfor Sør-Korea? Hvem av dere ville heller bodd i gamle Sovjetunionen framfor USA? Eller Øst-Tyskland framfor Vest-Tyskland? Hvem av dere vil heller bo i et muslimsk land framfor et kristent land? Hva har alle disse falske dikotomiene med saken å gjøre? Jeg for min del vil meget heller bo i Norge enn i USA, blant annet fordi religionen her har minimal innflytelse i samfunnet, vi har et bedre og mer representativt demokrati, og vi har en stat som iallfall inntil videre har langt mer respekt for individets rettigheter enn hva jeg oppfatter at den amerikanske regjeringen har. Samfunnet vårt er preget av langt mer likhet og vi har et godt sosialt sikkerhetsnett. Vi har organisasjonsrett, og vi har fagforeninger med reell innflytelse innen alle bransjer, noe amerikanerne ikke kan skilte med. Både den sosiale likheten, den sterke fagforeningen og det sosiale sikkerhetsnettet skriver seg i stor grad fra den kampen for vanlige folks rettigheter som ble satt i gang av en overveiende kommunistisk fabevegelse tidlig i forrige århundre, før sosialdemokratene overtok. I denne perioden var kirken mer en bremsekloss i utviklignen enn en hjelp. Jeg vil bo et demokrati, og ikke i et teokrati. Det er skitt det samme hva man kaller diktaturet og om guden heter Jahve, Stalin eller Mao. Endret 11. juni 2008 av Mann 42
waco Skrevet 11. juni 2008 #10 Skrevet 11. juni 2008 Men mann42, for de skikkelige rike så er det nok bedre å bo i usa, sikkert det han kristenøst mener. Og selv om verden er urettferdig så ville jeg heller bodd i israel enn i gaza, det er fordi at israel er mye tryggere enn gaza, og man vil heller slippe bomber enn å motta bomber. La oss spørre afghanerne som flykter fra afghanistan til norge, hvor vil de helst ha bodd? - Og hvor lar vi dem bo?
Gjest Oxford Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 Ikke så godt å si. Men hva det enn er, så la oss være takknemlig for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå