Gå til innhold

Lage 'ræ mat - aleine

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei:)

Jeg er en 19 år gammel jente. Jeg kaller meg liten, men det er kun pga høyden, ikke pga vekten. Jeg er nemlig 162 cm høy, men 77 kilo tung.. Årsak? Jeg tror jeg kjenner til den..

Jeg har vokst opp i et hjem hvor min mor og far har laget det meste av mat jeg har spist, og det har ikke vært et særlig sunt og magert kosthold, til tross for at de tror det selv, stakkars. I tillegg til at middager, matpakker og kveldsmat ikke har vært av den spesielt sunne arten, har vi hatt en dessert/kake/godterikultur (min mor elsker å bake - det er alltid noe nybakt å smake på) som ikke har vært gunstig for min forbrenning hvertfall. Min far sliter lite med vekten, men er ganske fysisk aktiv på jobb. Min mor har alltid hatt en del kilo for mange, og har selv vært klar over at det er pga for stor matglede..

Jeg har som oftest vært i jevnlig fysisk aktivitet i oppveksten, har trent fast håndball, og så gått på steptrening, men det har sunket jo eldre jeg har blitt, ettersom dagene har blitt travlere og overskuddet mindre. Etter hvert som jeg har blitt tyngre og tyngre har jeg utviklet en fobi mot å trene åpenlyst, rett og slett fordi jeg hater idéen om at de som ser meg trene kanskje tenker "hun der er misfornøyd med seg selv".. Jeg hater rett og slett å gjøre det åpenlyst at jeg ikke liker hvordan kroppen min ser ut.. :sukk: Jeg er i utgangspunktet et veldig positivt innstilt menneske, så kanskje det å vise svakheter/ vise at ikke alt er bare fryd og gammen, nettopp derfor føles ubehagelig....? Jeg har heller aldri betrodd meg til noen av de rundt meg om hva jeg føler ang min egen vekt, mer enn noen små forsøk med min mor.

Det må også nevnes, at jeg, helt fra jeg ble født, har vært veldig matkresen. Jeg har aldri vært glad i grønnsaker, det smaker dessverre ganske stygt i min munn og spiser jeg det likevel blir jeg kvalm etterhvert.. Å spise en salat er helt utenkelig med mindre det er store mengder skinke/ost/kylling/feta/reker, eller et eller annet som døyver salatsmaken. Min store felle er nok osten, fordi mat med ost er den maten jeg liker best, og jeg har ikke spist få "ostesmørbrød" eller hjemmelagde pizzaer med bare ost og kjøtt. (Til og med uten tomatsaus..!) Det er vanskelig å spise sunt når det sunne smaker dårlig... :klø: For å prøve å hjelpe kostholdet i en riktig retning sluttet jeg for 4 år siden å spise godteri og chips, rett og slett fordi jeg er arvelig belastet med avhengighetsgenet, som jeg kaller det, og det derfor er mye enklere å ikke spise, enn å spise litt. Delvis av samme årsak drikker jeg heller ikke alkolhol. Likevel har dette nok bare saknet farten på vektøkingen, det har ihvertfall ikke stanset den. :forvirret:

Det siste året har jeg gått på folkehøyskole, hvor det er allmenkjent at man legger på seg, og aktiviteten har vært heller laber. Til høsten derimot, får jeg får første gang hundre prosent frie tøyler i forhold til mitt eget kosthold. Jeg håper derfor da å komme meg vekk fra denne matkulturen jeg har vokst opp med, men innser at det er et vanskelig prosjekt, ettersom jeg ikke heller vil ha mye penger å rutte med, jeg nok er mer fastgrodd i gamle vaner enn jeg er klar over, og værst av alt - jeg flytter til England. Landet er jo ikke akkurat kjent for sine sunne frokoster.

Derfor lurer jeg på om noen har noen råd til hvordan jeg kan komme i gang på riktig fot til høsten, hva jeg må se opp for, hva som er viktig og mindre viktig å tenke på? Hvordan unngår jeg å spise den maten jeg helst vil ha, men som nok er ganske feil for meg? Regner med det er endel jenter/damer her med mer erfaring enn en skarve 19åring som for første gang står helt på egne ben og skal starte et liv - aleine..!

Hilsen :sol:

Endret av Solskinnssinn
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Morsomt innlegg :) Og bra du er bevisst på dette. Det høres ut som du har vokst opp i et hjem hvor man i hvert fall er glad i mat og kanskje matlaging - det er to ting du bør ta med deg videre.

Jeg lurer litt på hva du er vant til av salat og grønnsaker? Jeg synes f eks isbergsalat, kinakål o.l er rimelig kjipt i salat selv om jeg er så lite kresen at jeg spiser omtrent alt jeg får. Hjertesalat, romanosalat, brønnkarse, feldsalat, ruccola, eikeblad, røde salatsorter, babyspinat o.l synes jeg derimot er kjempegodt. Man trenger jo heller ikke alltid lage salat med mye grønt - det går an å basere seg på bønner eller kikerter, poteter, blomkål, løk, tomater osv,og det går an å servere lun/varm salat med varmebehandlet salat (kjapt stekt i olje f eks) sammen med f eks erter og surret løk. Grønnsaker er ikke gode ihjelkokt, men kan være gode woket, dampet eller kokt i kort tid? Eller ovnsstekt, gjerne med olje og urter, og/eller balsamico.

Ellers er jo et tips om du liker ost å lage grønnsaksgrateng :) Eller en form med fisk, grønnsaker (løk, purre, hvitløk, gulrot) og matfløte eller tomater, riv over ost og ovnsstek. Min mening er at du ikke trenger å droppe det du synes gjør maten god, men prøv å få flest mulig sunne og forholdsvis magre ingredienser i tillegg, og kanskje mindre mengder av det som er drøy kost.

Det er forresten ikke så galt kosthold i England som mytene skal ha det til tror jeg, selv om du ikke bør spise fish and chips til daglig. Se f eks nettsidene til BBCGoodFood; http://www.bbcgoodfood.com/ , der er det masse gode, sunne og enkle tips til hverdagsmiddager og tilbehør, mye basert på britiske råvarer og kjøkken. Om du skal spise ute er det antagelig et mye bedre utvalg av vegetarrestauranter enn her også, f eks indiske, i hvert fall om du skal bo i en større by.

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

Noen studenttips rundt mat og sånt som har hjulpet meg masse, både matmessig og på økonomien ;)

Ikke hamstre mat du ikke liker bare fordi det er billig. Jeg vet av egen erfaring at mat som kjøpes inn fordi det er billig og ikke nødvendigvis noe du liker, bare blir liggende.

Havregryn er Guds gave til hybelboere. Har man en mikro så kan man bare blande havregryn, vann og salt, hive inni og ha en varm og god frokost på 2 min. Hiver man oppi litt bær eller frukt får man en av de 5 om dagen i tillegg på kjøpet.

Ha et par basisvarer liggende til enhver tid hjemme hos deg, så slipper du å være avhengig av å kjøpe mat hver eneste dag. Ting som kan være kjekt å ha er melk, knekkebrød, havregryn, ris, pasta, frossen kyllingfilet (av typen singelfryst som du kan tine en og en), juice som kan oppbevares i romtemperatur, kaffe/te, tunfisk (hvis du liker det), noen frosne grønnsaksblandinger og gjerne noen glass med diverse saus og noen poser tomatsuppe.

Alt unntatt melken holder seg så og si evig. Å handle hver dag er (av erfaring) veldig dyrt, og du blir ofte fristet til å kjøpe noen usunne alternativer som er ferdig på tre minutter fordi du er veldig sulten. Da har man gjerne noe å lage middag av hver dag

Endret av Bolledeig
Skrevet
Morsomt innlegg :) Og bra du er bevisst på dette. Det høres ut som du har vokst opp i et hjem hvor man i hvert fall er glad i mat og kanskje matlaging - det er to ting du bør ta med deg videre.

Jeg lurer litt på hva du er vant til av salat og grønnsaker? Jeg synes f eks isbergsalat, kinakål o.l er rimelig kjipt i salat selv om jeg er så lite kresen at jeg spiser omtrent alt jeg får. Hjertesalat, romanosalat, brønnkarse, feldsalat, ruccola, eikeblad, røde salatsorter, babyspinat o.l synes jeg derimot er kjempegodt. Man trenger jo heller ikke alltid lage salat med mye grønt - det går an å basere seg på bønner eller kikerter, poteter, blomkål, løk, tomater osv,og det går an å servere lun/varm salat med varmebehandlet salat (kjapt stekt i olje f eks) sammen med f eks erter og surret løk. Grønnsaker er ikke gode ihjelkokt, men kan være gode woket, dampet eller kokt i kort tid? Eller ovnsstekt, gjerne med olje og urter, og/eller balsamico.

Ellers er jo et tips om du liker ost å lage grønnsaksgrateng :) Eller en form med fisk, grønnsaker (løk, purre, hvitløk, gulrot) og matfløte eller tomater, riv over ost og ovnsstek. Min mening er at du ikke trenger å droppe det du synes gjør maten god, men prøv å få flest mulig sunne og forholdsvis magre ingredienser i tillegg, og kanskje mindre mengder av det som er drøy kost.

Det er forresten ikke så galt kosthold i England som mytene skal ha det til tror jeg, selv om du ikke bør spise fish and chips til daglig. Se f eks nettsidene til BBCGoodFood; http://www.bbcgoodfood.com/ , der er det masse gode, sunne og enkle tips til hverdagsmiddager og tilbehør, mye basert på britiske råvarer og kjøkken. Om du skal spise ute er det antagelig et mye bedre utvalg av vegetarrestauranter enn her også, f eks indiske, i hvert fall om du skal bo i en større by.

Tusen takk for svar! :)

Jeg må jo innrømme at det er ikke mange av de salattypene du nevner der jeg har smakt (evt er klar over at jeg har smakt), jeg foretrekker virkelig isberg fremfor kål, men Ruccola - som er det eneste andre jeg definitivt kjenner til av de alternativene der, liker jeg dessverre ikke. Jeg lider som sagt av en uhyre kresen tunge, som har gitt meg mye trøbbel opp gjennom tiden. Å spise ute er som oftest et mareritt, ettersom jeg ikke finner en eneste rett som ikke inneholder diverse komponenter jeg ikke liker. Og grønnsaker er jo ekstemen, hvor jeg kun "liker" (ikke stor fan av altså), som jeg er klar over; isbergsalat, rå gulrøtter, kalde mais fra boks og agurk i små mengder. Det er egentlig helt latterlig. Ikke tomat, ikke noen former for løk bortsett fra hvitløk, ikke paprika, ikke blomkål, ikke kolerabi, ikke brokkoli, ikke nepe, ikke selleri, ikke bønner og ikke erter. Ikke er jeg særlig glad i potet heller, og hvertfall ikke kokt. Kokte grønnsaker er generelt værre enn kalde/rå, og lunkne (wok) er ikke noe bedre. De grønnsakene jeg ikke har nevnt nå har jeg heller ikke smakt. Er det rart håpløsheten tar over? Hehe. Det er jo faktisk helt ekstremt..! :forvirret:

Av og til lurer jeg på hvor det gikk galt som gjorde at jeg har endt opp som jeg er i dag, en grønnsakshater..? Er det medfødt, eller kunne en annen oppvekst/oppdragelse påvirket det? :klø: Jeg har ikke blitt tvunget til å spise det jeg ikke likte ved middagsbordet hjemme, kun fått beskjed om at det er uhøflig å ikke spise alt når man er gjest...

Frukt derimot, er jeg kjempeglad i, og jeg liker det meste av det jeg har smakt. Merkelig..!

Det jeg forbinder med å spise sunt er, som kanskje kan forstås ut i fra dette, er altså å spise vond mat. :sukk: Hvordan jeg skal få endret på dette er det store, vanskelige spørsmålet...!

Tusen takk for hjelp, likevel! Jeg skal sjekke ut den nettsiden :)

Skrevet
Noen studenttips rundt mat og sånt som har hjulpet meg masse, både matmessig og på økonomien ;)

Ikke hamstre mat du ikke liker bare fordi det er billig. Jeg vet av egen erfaring at mat som kjøpes inn fordi det er billig og ikke nødvendigvis noe du liker, bare blir liggende.

Havregryn er Guds gave til hybelboere. Har man en mikro så kan man bare blande havregryn, vann og salt, hive inni og ha en varm og god frokost på 2 min. Hiver man oppi litt bær eller frukt får man en av de 5 om dagen i tillegg på kjøpet.

Ha et par basisvarer liggende til enhver tid hjemme hos deg, så slipper du å være avhengig av å kjøpe mat hver eneste dag. Ting som kan være kjekt å ha er melk, knekkebrød, havregryn, ris, pasta, frossen kyllingfilet (av typen singelfryst som du kan tine en og en), juice som kan oppbevares i romtemperatur, kaffe/te, tunfisk (hvis du liker det), noen frosne grønnsaksblandinger og gjerne noen glass med diverse saus og noen poser tomatsuppe.

Alt unntatt melken holder seg så og si evig. Å handle hver dag er (av erfaring) veldig dyrt, og du blir ofte fristet til å kjøpe noen usunne alternativer som er ferdig på tre minutter fordi du er veldig sulten. Da har man gjerne noe å lage middag av hver dag

Tusen takk, det var noen nyttige tips for slunkne studentlommebøker.. Havregrøt er jo supert, jeg skal huske på den. Og i England holder til og med melken en stund (de putter vel et eller annet rart i den) så alt det der går det jo an å ha stående. :) Vet ikke om vi har frys på internatet der jeg skal bo da, men alt som ikke må fryses kan jeg hvertfall ha.. Takk, igjen! :sol:

Skrevet

Min første tanke er at du må lære deg å like flere slags mat, og i særdeleshet grønnsaker. At du er kresen har med hva du er vant til å gjøre. Man kan øve seg til å like nye ting, og det bør du gjøre. Selv om du ikke har lyst.

Så må du lære deg å lage skikkelig mat fra grunnen av, dersom du ikke allerede kan det. Kjøp et par gode kokebøker og begynn med noe som ser gøy ut. Jeg liker godt Jamie Oliver, Andreas Viestad og Anna Bergenström sine. Grethe Roede sine er jo fine for folk som vil ned i vekt, og dessuten tilpasset utvalget i de fleste norske butikker. Mat som kokes i vann eller buljong, som dampes eller bakes/stekes i ovn er vanligvis sunnest. Fløte og smør og rømme og sånn hører til helgen. Dessert er lik frisk frukt. Hvis du ikke vet hva slags mat som er mager og hvilke næringsstoffer du får fra hva slags matvaner må du kanskje vurdere å prioritere et passende kurs for å lære.

Så må du sette av tid til å lage skikkelig mat hver dag. Det er både moro og hyggelig hvis du inviterer noen!

Det er ingen snarveier her. Men du har jo allerede kommet over første kneika, som er å innse at du må ta noen grep og foreta en helomvending! Du kan klare det! Og du kommer til å elske din nye livsstil!

Gjest Bolledeig
Skrevet

Hva er problemet, er det mest smaken eller konsistensen? Jeg har litt erfaring med kresne tunger som ikke liker det og det, der det rett og slett har vært et spørsmål om tilberedning. Jeg hadde en venn som ikke klarte å spise "rent" kjøtt på grunn av konsistensen, og det viste seg at det vedkommende hadde spist var stort sett ihjelstekt steik, men når det f.eks. var kokt i saus var det ikke noe problem, for da fikk man ikke den trevlete følelsen.

Det ser også ut til at du liker grønnsaker med søtsmak, og at du ikke liker bittersmak. Da kan det godt være at du f.eks.sukkererter, søtpoteter etc. Mange klarer ikke bittersmak som unge, men blir gradvis mer glad i det som eldre, bla. fordi smakspreferansene endrer seg en del. Hvis det er noe du ikke har prøvd, går det jo an å prøve seg litt frem senere. Ved tilberedning spaltes også stivelsen i grønnsaker til "raskere" karbohydrater, som gir en større søtsmak. Liker du kokte poteter f.eks?

Skrevet
Min første tanke er at du må lære deg å like flere slags mat, og i særdeleshet grønnsaker. At du er kresen har med hva du er vant til å gjøre. Man kan øve seg til å like nye ting, og det bør du gjøre. Selv om du ikke har lyst.

Så må du lære deg å lage skikkelig mat fra grunnen av, dersom du ikke allerede kan det. Kjøp et par gode kokebøker og begynn med noe som ser gøy ut. Jeg liker godt Jamie Oliver, Andreas Viestad og Anna Bergenström sine. Grethe Roede sine er jo fine for folk som vil ned i vekt, og dessuten tilpasset utvalget i de fleste norske butikker. Mat som kokes i vann eller buljong, som dampes eller bakes/stekes i ovn er vanligvis sunnest. Fløte og smør og rømme og sånn hører til helgen. Dessert er lik frisk frukt. Hvis du ikke vet hva slags mat som er mager og hvilke næringsstoffer du får fra hva slags matvaner må du kanskje vurdere å prioritere et passende kurs for å lære.

Så må du sette av tid til å lage skikkelig mat hver dag. Det er både moro og hyggelig hvis du inviterer noen!

Det er ingen snarveier her. Men du har jo allerede kommet over første kneika, som er å innse at du må ta noen grep og foreta en helomvending! Du kan klare det! Og du kommer til å elske din nye livsstil!

Ja jeg regner vel med det er slik det må gjøres, forhåpentligvis vennes jeg til smaken etter hvert, og begynner å like flere ting. Hittil har jeg dessverre bare begynt å like de usunne tingene bedre, som smør i grøten og rømmedip, som jeg som mindre ikke likte. Men det betyr vel kanskje at det er håp for andre smaker også, som diverse grønnsaker og salater osv. :)

Å lage maten fra bunnen av er nok det lureste. Har ikke laget så veldig mye forskjellig enda, men jeg har laget noen retter fra bunnen av. Bare ikke så veldig sunne, hehe. Det frister hvertfall å ikke være fullt så fanget av sin egen kresenhet! Takk :)

:sol:

Skrevet
Hva er problemet, er det mest smaken eller konsistensen? Jeg har litt erfaring med kresne tunger som ikke liker det og det, der det rett og slett har vært et spørsmål om tilberedning. Jeg hadde en venn som ikke klarte å spise "rent" kjøtt på grunn av konsistensen, og det viste seg at det vedkommende hadde spist var stort sett ihjelstekt steik, men når det f.eks. var kokt i saus var det ikke noe problem, for da fikk man ikke den trevlete følelsen.

Det ser også ut til at du liker grønnsaker med søtsmak, og at du ikke liker bittersmak. Da kan det godt være at du f.eks.sukkererter, søtpoteter etc. Mange klarer ikke bittersmak som unge, men blir gradvis mer glad i det som eldre, bla. fordi smakspreferansene endrer seg en del. Hvis det er noe du ikke har prøvd, går det jo an å prøve seg litt frem senere. Ved tilberedning spaltes også stivelsen i grønnsaker til "raskere" karbohydrater, som gir en større søtsmak. Liker du kokte poteter f.eks?

Det er dessverre smaken som hindrer meg i å spise grønnsakene.. En salat til lunsj er mer kvalmende enn mettende for min del. Blomkål og kokte gulrøtter tvinges ned sammen med kjøtt og saus for å dekke over smaken. Veldig synd, det syns også jeg.. Men det er nok noe i det du sier ang bitre vs søte grønnsaker, selv om jeg ikke egentlig liker sukkererter, og heller ikke er særlig glad i potet...

Det jeg helst spiser er kjøtt og pasta ...også ost da. Haha. 10 poeng på sunnhetsskalaen til meg. :klaske: Lasagne, makaroni og skinke grateng, pizza uten grønnsaker og saus, taco (som er den eneste retten jeg syns blir bedre med grønnsaker, men da bare issalat, mais, agurk, og gjerne eple og pære), og av fisk spiser jeg helst fiskekaker med makaronistuing (og en tvangspotet)..

Men jeg får jo bare prøve ut litt forskjellig, og håpe at smaksløkene blir snillere med meg med tiden..! De kan neppe bli værre, så det er bare en vei å gå! :gjeiper:

Skrevet

Mitt beste tips for en student er vel kanskje å ikke falle i pastafellen. Pasta er billig og kan være veldig godt, men å spise pasta hver dag er ikke spesielt bra for kroppen. Jeg spiser f.eks. posepasta fra Toro altfor ofte (Pasta di Parma), det er så utrolig lettvint, billig og godt. Jeg syns det er godt ihvertfall!

Hvis du skal gå ned i vekt er det viktig å huske på å spise nok proteiner, det er det en del tråder om her fra før som du kan søke på. Og velg fullkornsvarianter av pasta, brød og ris. Du blir fortere mett, og det er mye bedre for kroppen :)

Skrevet
Mitt beste tips for en student er vel kanskje å ikke falle i pastafellen. Pasta er billig og kan være veldig godt, men å spise pasta hver dag er ikke spesielt bra for kroppen. Jeg spiser f.eks. posepasta fra Toro altfor ofte (Pasta di Parma), det er så utrolig lettvint, billig og godt. Jeg syns det er godt ihvertfall!

Hvis du skal gå ned i vekt er det viktig å huske på å spise nok proteiner, det er det en del tråder om her fra før som du kan søke på. Og velg fullkornsvarianter av pasta, brød og ris. Du blir fortere mett, og det er mye bedre for kroppen :)

Ja det er nok de hurtigløsningene jeg burde prøve å unngå.. Grovt er jo godt, så det velger jeg gjerne! :) Og pastaen er jeg også vel glad i, så må nok bevisst prøve å unngå den for ofte. Takk for tips! :D

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var ikke veldig mye bedre enn deg i matveien da jeg var yngre, likte vel mye det samme, men kanskje litt mer grønnsaker. Flyttet hjemmefra da jeg var 17 år, og på de tre årene som er gått siden har jeg begynt å like masse rart som jeg ikke spiste før... Har vel på en måte vokst av meg å være kresen. Liker nå f. eks. reker, fiskegrateng, laks, ørret, brokkoli, blomkål, asparges, tomat, rent vann som drikke, grøt, tørket frukt, lefse, og masse annet.

Trikset er vel å smake på mest mulig i små mengder, så spise mer av ting som ikke er så ille etterhvert, plutselig synes jeg det smaker godt!

Jeg ville bare gi deg et håp om at det går ann, og si lykke til=)

Skrevet
Jeg var ikke veldig mye bedre enn deg i matveien da jeg var yngre, likte vel mye det samme, men kanskje litt mer grønnsaker. Flyttet hjemmefra da jeg var 17 år, og på de tre årene som er gått siden har jeg begynt å like masse rart som jeg ikke spiste før... Har vel på en måte vokst av meg å være kresen. Liker nå f. eks. reker, fiskegrateng, laks, ørret, brokkoli, blomkål, asparges, tomat, rent vann som drikke, grøt, tørket frukt, lefse, og masse annet.

Trikset er vel å smake på mest mulig i små mengder, så spise mer av ting som ikke er så ille etterhvert, plutselig synes jeg det smaker godt!

Jeg ville bare gi deg et håp om at det går ann, og si lykke til=)

Tusen takk, det var oppmuntrende å høre! :) Da fins det kanskje håp for meg også! :jepp:

Skrevet

I forhold til høyde/vekt, ligger jeg vel på de samme parametre som deg.

Fant ut etter 2 år som student, med heller slett kosthold, at det var på tide å forandre på kosten, og dermed lage mer mat selv fra bunnen. Hovedproblemet mitt var stort sett at alle kokebøkene jeg fant, var oppskrifter til fire eller flere… og når man bor alene, er det ikke så hyggelig å spise det samme dag ut og dag inn (og det blir også diverse store porsjoner, som heller ikke er så bra.).

Det jeg endte opp med var å søke etter studentkokebøker på Amazon.co.uk. The Classic 1000 recipes for students er en av kokebøkene jeg har hatt utrolig stor glede av - jeg endte også opp med flere.. Studentkokebøkene baserer seg i stor grad på billige ingredienser, og porsjonsstørrelser som gjør at du blir mett - men ikke overmett. En del av salatene i disse bøkene er også relativt spennende, og helt annet enn jeg er vant til fra norsk mat.

Hvis du skal være i England, er det også gjerne enda lettere for deg, i forhold til ingredienser, osv. Tenker selv på å ta med en kokebok i bagasjen når jeg drar til England (hvis det nå måtte skje) til høsten.

Tror det å ha en god kokebok, og å planlegge måltidene - sånn du har tingene du skal bruke, og det ikke blir impulshandling i butikkene når du er sulten kan være en god ting. Så får man heller snike inn litt frukt og grønt her og der.

Gjest Gjest
Skrevet

Mange gode tips her - men jeg lurer på om du har smakt ulike grønnsaker tilberedt på skikkelig måte, eller om du er mest vant til litt kjedelige varianter? Jeg ser f eks at hos endel i foreldregenerasjonen går det i sånt som frosne erter/gulrot/blomkål-blandinger som er kokt til de nesten er flytende, og det er virkelig ikke godt! Den eneste av disse grønnsakene som er god fra frossentilstand er erter, og de skal heller ikke kokes i timesvis som det virker som endel gjør.

Og i stedet for å kamuflere smak du ikke liker i feite sauser kan du dessuten bruke dressing av litt olje og balsamicoeddik, med urter, salt, pepper og evt sennep etter smak, eller bare ha på littegran parmesan. Men det er nok lurt å prøve seg fram litt etter litt. Prøv ulike retter med mye grønnsaker ute, jeg regner med det ikke er så dyrt å spise ute i England - da jeg bodde utenlands som student gikk det omtrent opp i opp å spise på en billig, ok restaurant vs å lage mat hjemme, i hvert fall er det bedre enn å kjøpe masse grønnsaker du ikke får brukt opp...

Forresten - omeletter er et veldig greit middagsalternativ for studenter. Det er sunt (egg er sunt, endel kalorier, men bra sammensetning av næringsstoffer) og du kan få brukt opp rester. Jeg synes spinat er godt i; frisk spinat er best, men frossen er også helt ok og veldig billig. Ost hører gjerne med, men bruk lite.

Gjest pøgø
Skrevet

Oppskrifter beregnet til fire personer kan oftest lett halveres (viss de ikke inneholder 3 egg e.l.). Jeg gjør det ofte. Da har jeg gjerne middag for to dager, men avhengig av hva jeg lager og hvor sulten jeg er hender det jeg spiser opp alt til et måltid. Det er også mulig å bruke middagsrester som lunsj dagen etter, i hvert fall viss du har mulighet til å varme det.

Jeg spiser så og si alt. Kokte poteter er jeg ikke så veldig begeistret for, men hjemmelaget potetmos er godt. Kok potetene til de er lette å mose, hell av overflødig vann (jeg prøver å bruke minst mulig), mos potetene, sleng oppi en dæsj melk og/eller smør og krydder etter ønske.

Skrevet

Mye nyttige tips her! :D

Kanskje jeg får tak i sånne studentkokebøker der borte i England? Det hadde vært flott! Og å lage middag for to dager var ikke så dumt, hvis man bare klarer å ikke spise opp alt på en gang og bli stappmett.. Men med litt viljestyrke og et par tanker på lommeboken hjelper vel, hehe. Og omelett er jo godt, så får prøve meg på det, med litt grønnsaker sneket oppi uten at jeg ser det. ;)

Tusen takk for mange gode råd! Skal også prøve å begynne å trene på et treningsstudio der, hvis det fins en studentordning som gjør det billig, hehe. Kan jo også gå mellom internatet og skolen, og skolen og sentrum. Det er ikke lenger strekninger enn at det tar 10 min å kjøre, så blir ikke FOR langt å gå, men likevel et stykke så kroppen får beveget seg. Det beste hadde vært å hatt en sykkel, men gidder ikke å drasse den til England, det blir litt volsomt på flyet tenker jeg.

Ser lyst på min tid som student! :tommelsmil:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg var akkurat som deg da jeg var ung. Likte ikke grønnsaker, salater og var ikke særlig glad i frukt heller. Fisk spiste jeg hvert fall ikke!

Etter som jeg ble eldre, ble jeg mer og mer glad i både grønnsaker og frukt, fisk spiser jeg også:)

Noe av cluet er å venne seg til litt andre smaker. En annen ting er at smaksløkene endrer seg når man blir voksen. Studier viser at smaksløkene hos barn/unge er annerledes enn hos voksne. Ting som smaker bittert, smaker enda mer bittert for barn. Salte ting mer salt, søte ting mer søtt osv...

Lykke til som hybelboer:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...