Gå til innhold

Human Etisk vigsel!Det går an!

Anbefalte innlegg

Gjest 16.August brud
Skrevet

Vi har leid et nyyyydelig lokale.Vi søkte om å få en dommer for dagen og det ordnet seg på 10 min.

Vi bor i Trondheim og tingretten her ønsker å profilere seg som fleksibel.

Vi bruker HEF til fest-talen.MINST like personlig, vakkert og høytidelig som i kirka, spør du meg.

Gleder oss masse.

Ikke fortvil dere som ikke ønsker en kirkelig vielse men synes at tinghuset blir for kjedelig!

DET GÅR AN!De var utrolig hyggelige og imøtekommende på tinghuset.

Lykke til!

Klemmer fra 16.Augustbrud

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Javisst går det an! Moro at dere har valgt denne muligheten.

Ønsker dere masse lykke til og et storslagent og flott bryllup! :D

Skrevet

Klart det går an! Vi hadde et herlig humanistisk bryllup i september 2002, og vi ordnet det fint selv om tingretten i Tromsø overhode ikke vil være fleksibel. Vi skrev våre egne bryllupsløfter, og planla vår egen seremoni sammen med en fantastisk medhjelper fra HEF. Et mere personlig bryllup tror jeg ikke vi kunne ha fått. Vi var så heldige å ha et lokale med orgel, så søskenbarnet mitt spillte brusende bryllupsmarsj til oss. Vi fannt forresten noen flotte sanger som passer i stede for salmer, dersom noen er interesserte i tips.

For oss ble dette det eneste riktige, for ingen av oss er kristne, så en kirkelig seremoni ville ha blitt en hyklersk seanse som ingen av oss har noe forhold til. Var held sikre på forhånd på at vi hadde valgt det rette, og har overhode ikke angra i ettertid.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns det er så flott at det er mulig å gjøre noe ut av bryllupsdagen/vielsen selvom man ikke er kristen og ønsker å gjøre det i kirken! Tror det er mange som forestiller seg at man ikke har andre muligheter enn kirken om man ønsker seg en flott og personlig seanse...

Jeg kommer ikke til å gifte meg i kirken selv, og jeg er glad for å høre at mange har gode erfaringer med andre alternativer enn kirkelig vielse!

• 4 år senere...
Gjest Gjest_Bruden_*
Skrevet
Klart det går an! Vi hadde et herlig humanistisk bryllup i september 2002, og vi ordnet det fint selv om tingretten i Tromsø overhode ikke vil være fleksibel. Vi skrev våre egne bryllupsløfter, og planla vår egen seremoni sammen med en fantastisk medhjelper fra HEF. Et mere personlig bryllup tror jeg ikke vi kunne ha fått. Vi var så heldige å ha et lokale med orgel, så søskenbarnet mitt spillte brusende bryllupsmarsj til oss. Vi fannt forresten noen flotte sanger som passer i stede for salmer, dersom noen er interesserte i tips.

For oss ble dette det eneste riktige, for ingen av oss er kristne, så en kirkelig seremoni ville ha blitt en hyklersk seanse som ingen av oss har noe forhold til. Var held sikre på forhånd på at vi hadde valgt det rette, og har overhode ikke angra i ettertid.

Så fint at det er mange som har gode erfaringer med HEF. Vi skal selv ha en borgerlig vigsel i Tromsø neste sommer, men ønsker å ha den på samme måte som i kirken, bare uten gudstjenesten. Så vi driver nå og leter etter en festsal som kan benyttes, med plass til ca 100-150 stk. Har dere noen gode forslag til lokaler? Rødbanken var et alternativ, men de nekter å ha bryllup der:-(

Alle forslag mottas med STOR takk!

Skrevet
Så fint at det er mange som har gode erfaringer med HEF. Vi skal selv ha en borgerlig vigsel i Tromsø neste sommer, men ønsker å ha den på samme måte som i kirken, bare uten gudstjenesten. Så vi driver nå og leter etter en festsal som kan benyttes, med plass til ca 100-150 stk. Har dere noen gode forslag til lokaler? Rødbanken var et alternativ, men de nekter å ha bryllup der:-(

Alle forslag mottas med STOR takk!

Vi brukte et privat lokale gjennom svigermor sin jobb, så jeg kan ikke hjelpe så mye der. HEF har jo litt flere erfaringer med bryllup nå, har du spurt om de har noen tips?

Skrevet
Vi fannt forresten noen flotte sanger som passer i stede for salmer, dersom noen er interesserte i tips.

Ja takk :)

Vi skal gifte oss i kirken, men vil gjerne ha en sang eller to som ikke er salme også. Gjerne en som brudgommens bror e.l kan synge.

Skrevet

Jeg vil også ha tips om sanger og opplegg for borgelig vielse!!!

tingeling

Skrevet

Tenkte bare først jeg skulle oppklare at reglene er endret siden denne tråden først ble startet i 2003. Nå kan man få utført hele giftermålet i regi av Human-Etisk Forbund. Dvs at man slipper innom Tinghuset. Festlokale må man imidlertid stå for selv, men Human-Etisk Forbund sine vigslere kan være rådgivere både med tanke på sted og innhold for seremonien. De har også mange tips om sanger og dikt som kan passe.

Skrevet
Ja takk :)

Vi skal gifte oss i kirken, men vil gjerne ha en sang eller to som ikke er salme også. Gjerne en som brudgommens bror e.l kan synge.

Oi, det er lenge siden jeg skrev dette, så jeg er jammen ikke sikker på om jeg finner sangene igjen. Skal lete litt i gamle notater, og kommer tilbake om jeg finner noe :)

Skrevet
Vi har leid et nyyyydelig lokale.Vi søkte om å få en dommer for dagen og det ordnet seg på 10 min.

Vi bor i Trondheim og tingretten her ønsker å profilere seg som fleksibel.

Vi bruker HEF til fest-talen.MINST like personlig, vakkert og høytidelig som i kirka, spør du meg.

Gleder oss masse.

Ikke fortvil dere som ikke ønsker en kirkelig vielse men synes at tinghuset blir for kjedelig!

DET GÅR AN!De var utrolig hyggelige og imøtekommende på tinghuset.

Lykke til!

Klemmer fra 16.Augustbrud

Og skulle heller ikke humanistisk vielse være et alternativ, da er det mange andre former for vigsler man kan benytte seg av - noen av dem er til og med gratis.

Her er en fin link som gir en oversikt http://bryllupsweb.no/vielsen.html

Jeg anbefaler selvsagt unitarisk vigsel som dere kan tilpasse akkurat som dere vil. Den kan både være borgerlig eller den kan være kirkelig. Den kan foregå i en kirke eller på toppen av en fjelltopp - eller andre steder. Og den er gratis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...