Gå til innhold

spørsmål ang kjøp av hund

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trude_*
Skrevet

Jippi vi skal endelig få oss hund!!! etter noen år med tenking og venting :rødme:

Disse rasene er aktuelle:

Fransk bulldog

Staffordshire bullterreier

og mops

Tenkte vi ville ha en på 2-3 år altså en unghund.

Men hvordan vet man hvor lydig hunden er? For det kan jo være at de som har hatt hunden ikke har trent den særlig bra?

Kan kan ikke så mye om hund, mest det jeg har lest meg fram til, er disse rasene passende for førstegangseiere? eller er en av rasene bedre?

Dette er jo de rasene som jeg liker best og som jeg ser at passer best med familien vår, men kan noen si noe mer enn bare det generelle om hundene? hvordan de er og hvordan de fungerer som typisk familiehunder?

takk for svar

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_tibia_*
Skrevet

Kjenner ikke noe særlig til de rasene du snakker om. Men generelt ville jeg vært skeptisk til omplasserte hunder i den alderen du indikerer da disse ofte er problemhunder. Særlig bullterieren som er kjent for å være hard.

Antar at dere treffer hunden får dere bestemmer dere og da vil det være relativt enkelt å se om den fyller deres krav. Men vær obs på mer skjulte problemer som separasjonsangst.

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke så mye om staffe og mops, men fransk bulldog er i allefall kjent for sitt veldig gode lynne, og for å være snill med barn og andre hunder.

Jeg kan se for meg at det kan være vanskelig å finne en fransk bulldog på et par år, da disse er veldig populære raser! Det du ser på finn.no og lignende er gjerne importerte hunder som mest sansynlig er avlet frem for å innbringe penger, og ikke for å skape en god og lydig hund.

Om dere velger å se på norske oppdrettere, har disse ofte veldig lange ventelister på sine franske.

Men om du virkelig vil ha en franskmann, så er ventetiden verdt det! De er virkelig herlige hunder :)

Gjest Gjest_trude_*
Skrevet
Kjenner ikke noe særlig til de rasene du snakker om. Men generelt ville jeg vært skeptisk til omplasserte hunder i den alderen du indikerer da disse ofte er problemhunder. Særlig bullterieren som er kjent for å være hard.

Antar at dere treffer hunden får dere bestemmer dere og da vil det være relativt enkelt å se om den fyller deres krav. Men vær obs på mer skjulte problemer som separasjonsangst.

Takk for svar.

Ja dette har jeg også tenkt på, og er veldig skeptisk til hunder i den alderen, men føler jo at jeg er litt for ny til å ta på meg ansvaret for å sørge for at en valp blir en bra og lydig hund, siden jeg er nybegynner.

Jeg kan se for meg at det kan være vanskelig å finne en fransk bulldog på et par år, da disse er veldig populære raser! Det du ser på finn.no og lignende er gjerne importerte hunder som mest sansynlig er avlet frem for å innbringe penger, og ikke for å skape en god og lydig hund.

Om dere velger å se på norske oppdrettere, har disse ofte veldig lange ventelister på sine franske.

Men om du virkelig vil ha en franskmann, så er ventetiden verdt det! De er virkelig herlige hunder

- ja nå var det jo en franskmann vi faktisk ønsket oss mest! så der traff du spikeren på hodet. Ja den ventetiden ja, har ventet i 4år på å skaffe oss hund og vet ikke om jeg orker mer, men er veldig redd for det du sier stemmer om at de bare er avlet frem for penger......... Noe som også er veldig dumt, siden da ikke hundens potensiale blir maksimalt utnyttet, og hunden kanskje har skulte probelmer som gjest sa.

- Men hvordan kan man utelukke om hunden er avlet frem for penger? hvis den ble avlet frem på kennel, har vel eierne noen bevis? ( har ikke helt peiling på papirene som medføler hund :gjeiper: men regner med å lære da).

- tenkte jeg skulle spørre personene som selger hunden om hvor de selv fikk den fra, og hvorfor de selger den, og om nydatert helseattest og slike ting....

Håper på å finne en fin fransk som passer inn i familien vår..

Skrevet
Takk for svar.

Ja dette har jeg også tenkt på, og er veldig skeptisk til hunder i den alderen, men føler jo at jeg er litt for ny til å ta på meg ansvaret for å sørge for at en valp blir en bra og lydig hund, siden jeg er nybegynner.

Men om du virkelig vil ha en franskmann, så er ventetiden verdt det! De er virkelig herlige hunder

- ja nå var det jo en franskmann vi faktisk ønsket oss mest! så der traff du spikeren på hodet. Ja den ventetiden ja, har ventet i 4år på å skaffe oss hund og vet ikke om jeg orker mer, men er veldig redd for det du sier stemmer om at de bare er avlet frem for penger......... Noe som også er veldig dumt, siden da ikke hundens potensiale blir maksimalt utnyttet, og hunden kanskje har skulte probelmer som gjest sa.

- Men hvordan kan man utelukke om hunden er avlet frem for penger? hvis den ble avlet frem på kennel, har vel eierne noen bevis? ( har ikke helt peiling på papirene som medføler hund :gjeiper: men regner med å lære da).

- tenkte jeg skulle spørre personene som selger hunden om hvor de selv fikk den fra, og hvorfor de selger den, og om nydatert helseattest og slike ting....

Håper på å finne en fin fransk som passer inn i familien vår..

Stamtavle og eventuelle resultater fra utstilling e.l. er jo en god start!

Når man ikke får med stamtavle på hunden sin (noe som ofte er tilfelle for franske på finn.no) er det en varsellampe som blinker for meg.

Denne er en gjenganger: "ingen stamtavle, men 100% fransk bulldog til kos" ;)

Gjest Gjest_trude_*
Skrevet
Stamtavle og eventuelle resultater fra utstilling e.l. er jo en god start!

Når man ikke får med stamtavle på hunden sin (noe som ofte er tilfelle for franske på finn.no) er det en varsellampe som blinker for meg.

Denne er en gjenganger: "ingen stamtavle, men 100% fransk bulldog til kos" ;)

Hehe ja den har jeg sett du..

Ja stamtavle er et absolutt must, kunne ikke tenke meg noe annet..

Skrevet (endret)

Ærlig talt... 11000 for en ett år gammel hund uten stamtavle?

Av de du nevner har jeg mest erfaring med SBT, flotte hunder men de krever en tydelig eier.

Det jeg gjorde sist jeg skulle velge og det sto mellom to raser var å ringe en seriøs oppdretter av hver av rasene. Da får du gjerne komme å hilse på, og treffe noen hunder. Litt lettere å danne seg et inntrykk. Jeg ble i alle fall veldig fornøyd med mitt valg ;)

Endret av Maryell
Skrevet

Jeg ville nok styrt unna staffen. En staff er en herlig hund, men den krever mer av eieren enn hhv mops og fransk bulldog. Hunder på den alderen som selges/omplasseres i denne rasen er desverre ofte hunder som eierne ikke klarer med, og da har den gjerne fått lov til å utvikle uvaner.

Det jeg ville ha gjort om du absolutt vil ha voksen hund er å kontakte raseklubben for å finne ut om en oppdretter skal selge en voksen hund. Oppdrettere selger gjerne hunder som viser seg uegnet for avl, men de kan være fortreffelige familiehunder.

Men jeg ville ikke sett så mørkt på valp hvis jeg var deg. Hvis du kjøper valp fra en seriøs oppdretter, går valpekurs og også leser deg litt opp på forhånd. Trener og sosialiserer valpen, så er det ikke så vanskelig å få det til :)

Skrevet

Hvorfor ikke en valp? Da kan du prege den akkurat slik du vil. Finner du en god hundetrener i distriktet der du bor er det bare å melde seg på med en gang man får valpen i hus....

Følger du hunden fra den er valp kjenner du den ganske godt etterhvert. Jeg kan holde hunden min igjen etter ørene når den prøver å jage katter. Den misliker det sterkt men vil aldri bite etter meg i en slik situasjon. Dette hadde jeg aldri gjort om jeg ikke hadde hatt den siden den var en liten valp og dradd den litt i ørene under lek slik at den skal tåle at det skjer av og til...

En unghund kommer med sine vaner -ikke minst uvaner som den har fått utvikle hos sine forige eiere og som kanskje ikke passer deg. Dette er jo noe man kan bruke rimelig lang tid å forandre på.

Men jeg skal være ærlig og si at jeg så langt i livet faktisk har hatt veldig gode opplevelser med omplasseringshunder -av Newfoundlandere:-)

Gjest Gjest_trude_*
Skrevet

-Fin hund, men jeg må ha stamtavle når jeg kjøper en så voksen hund.

Ærlig talt... 11000 for en ett år gammel hund uten stamtavle?

Av de du nevner har jeg mest erfaring med SBT, flotte hunder men de krever en tydelig eier.

Det jeg gjorde sist jeg skulle velge og det sto mellom to raser var å ringe en seriøs oppdretter av hver av rasene. Da får du gjerne komme å hilse på, og treffe noen hunder. Litt lettere å danne seg et inntrykk. Jeg ble i alle fall veldig fornøyd med mitt valg ;)

- Det var en god idè du, dette skal jeg jammen meg gjøre, takk for tips!

Jeg ville nok styrt unna staffen. En staff er en herlig hund, men den krever mer av eieren enn hhv mops og fransk bulldog. Hunder på den alderen som selges/omplasseres i denne rasen er desverre ofte hunder som eierne ikke klarer med, og da har den gjerne fått lov til å utvikle uvaner.

Det jeg ville ha gjort om du absolutt vil ha voksen hund er å kontakte raseklubben for å finne ut om en oppdretter skal selge en voksen hund. Oppdrettere selger gjerne hunder som viser seg uegnet for avl, men de kan være fortreffelige familiehunder.

Men jeg ville ikke sett så mørkt på valp hvis jeg var deg. Hvis du kjøper valp fra en seriøs oppdretter, går valpekurs og også leser deg litt opp på forhånd. Trener og sosialiserer valpen, så er det ikke så vanskelig å få det til :)

- Hm dette hadde jeg heller ikke tenkt på! Ringer raseklubben idag jeg,

Jeg vet at mange synes det er enkelt med valp, men er veldig redd for å feile.. Hadde jo ikke vært så galt hadde jeg hatt hund før, men det har jeg ikke.

Hvorfor ikke en valp? Da kan du prege den akkurat slik du vil. Finner du en god hundetrener i distriktet der du bor er det bare å melde seg på med en gang man får valpen i hus....

Følger du hunden fra den er valp kjenner du den ganske godt etterhvert. Jeg kan holde hunden min igjen etter ørene når den prøver å jage katter. Den misliker det sterkt men vil aldri bite etter meg i en slik situasjon. Dette hadde jeg aldri gjort om jeg ikke hadde hatt den siden den var en liten valp og dradd den litt i ørene under lek slik at den skal tåle at det skjer av og til...

En unghund kommer med sine vaner -ikke minst uvaner som den har fått utvikle hos sine forige eiere og som kanskje ikke passer deg. Dette er jo noe man kan bruke rimelig lang tid å forandre på.

Men jeg skal være ærlig og si at jeg så langt i livet faktisk har hatt veldig gode opplevelser med omplasseringshunder -av Newfoundlandere:-)

- Jo skal sjekke opp newf, rasen og se om det er en hund som passer bra til oss..

Jeg er enig i at man kjenner jo best en valp, men mye arbeid er det nok også, Først så kommer jeg til å se etter en voksen hoss en oppdretter, for det er en voksen jeg helst vil ha.

Gjest Gjest
Skrevet
-Fin hund, men jeg må ha stamtavle når jeg kjøper en så voksen hund.

Hvorfor stamtavle når du ikke skal bruke den i avl? Voksne hunder som selges er ofte litt av hvert selv med stamtavle.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor stamtavle når du ikke skal bruke den i avl? Voksne hunder som selges er ofte litt av hvert selv med stamtavle.

Fordi jeg ønsker det, og føler meg sikrere da, med tanke på at det er så mange smuglerhunder.... Noe jeg ikke vil være med på å fremme.. pluss det er ikke bare stamtavle jeg vil at hunden skal ha, det er også:

- at den er chippet

- helst registrert i nkk eller ihvertfall medlem i nbk og at den har utstillingspapirer

- nydatert helseattest

pluss som sagt stamtavle.....

Gjest Gjest
Skrevet
Fordi jeg ønsker det, og føler meg sikrere da, med tanke på at det er så mange smuglerhunder.... Noe jeg ikke vil være med på å fremme.. pluss det er ikke bare stamtavle jeg vil at hunden skal ha, det er også:

- at den er chippet

- helst registrert i nkk eller ihvertfall medlem i nbk og at den har utstillingspapirer

- nydatert helseattest

pluss som sagt stamtavle.....

Dette tror jeg er umulig om du ikke kjøper en valp. Chip er vel påbudt er det ikke?

Gjest Gjest_trude_*
Skrevet
Dette tror jeg er umulig om du ikke kjøper en valp. Chip er vel påbudt er det ikke?

Vel med den prisen de skal ha for hunder i den alderen jeg søker, så burde det være mulig, men hvilke av disse tingene mener du er umulig? Men chip tror jeg ikke er påbudt i Norge, men i utlandet, så hvis jeg skal ha en hund som kommer fra utlandet, så er den jo nødt til å være chippet, ellers er det veldig mistenkelig...

Gjest Gjest_Kaisa_*
Skrevet
Vel med den prisen de skal ha for hunder i den alderen jeg søker, så burde det være mulig, men hvilke av disse tingene mener du er umulig?

Omplasseringshund i alderen 2-3 år av en av de aller mest ettertrakede rasene, uten lyter, godt dressert, med stamtavle, registert, utstillingspapirer, god helse.

Slike populære hunder med alle papirer i orden, utstillingsresultater og godt dresserte finnes nesten ikke. Eneste mulighet er en hund fra en oppdretter som ikke er egnet i avl, men det er få av disse og med en så ettertraktet rase så er det sikkert venteliste på disse også. Vær også obs på at en hund som skulle brukes til avl kanskje ikke nødvendigvis blir den beste familiehunden. Har den hatt mye kontakt med barn osv?

Hunder som omplasseres i denne alderen er som regel omplassert fordi eierene ikke har tenkt seg godt nok om før kjøp eller fordi de skaper problemer. Uansett senario så får man ikke den optimale hunden.

Om dere skal ha en voksen hund og ikke får tak i fra oppdretter så ville jeg heller anbefale en eldre hund. Disse er ofte omplassert av mer uforutsette årsaker og det er større sjans for at de har hatt eiere som har lagt ned den jobben som kreves.

Eller best av alt, ikke være så bestemt på rase. Om dere velger dette så blir det straks flere muligheter.

Du skriver at du ikke vil ha valp på grunn av at du er nybegynner. En valp dersom man går på kurs og får hjelp er lettere å få til skikkelig enn en omplasseringshund med bagasje.

Lykke til :)

Gjest Gjest_trude_*
Skrevet
Omplasseringshund i alderen 2-3 år av en av de aller mest ettertrakede rasene, uten lyter, godt dressert, med stamtavle, registert, utstillingspapirer, god helse.

Slike populære hunder med alle papirer i orden, utstillingsresultater og godt dresserte finnes nesten ikke. Eneste mulighet er en hund fra en oppdretter som ikke er egnet i avl, men det er få av disse og med en så ettertraktet rase så er det sikkert venteliste på disse også. Vær også obs på at en hund som skulle brukes til avl kanskje ikke nødvendigvis blir den beste familiehunden. Har den hatt mye kontakt med barn osv?

Hunder som omplasseres i denne alderen er som regel omplassert fordi eierene ikke har tenkt seg godt nok om før kjøp eller fordi de skaper problemer. Uansett senario så får man ikke den optimale hunden.

Om dere skal ha en voksen hund og ikke får tak i fra oppdretter så ville jeg heller anbefale en eldre hund. Disse er ofte omplassert av mer uforutsette årsaker og det er større sjans for at de har hatt eiere som har lagt ned den jobben som kreves.

Eller best av alt, ikke være så bestemt på rase. Om dere velger dette så blir det straks flere muligheter.

Du skriver at du ikke vil ha valp på grunn av at du er nybegynner. En valp dersom man går på kurs og får hjelp er lettere å få til skikkelig enn en omplasseringshund med bagasje.

Lykke til :)

Takk for svar, og jeg ser jo at det kan være enklere med en valp, men hadde jo håpet på å finne en voksen da...

Neida de kravene jeg listet opp hadde jo vært det absolutt optimale, og hadde av en eller annen grunn gjort meg tryggere på å kjøpe en voksen hund. ( noe som jeg har blitt mer og mer usikker på)

Har heller ikke lyst til å finne en annen rase, jeg er hundre prosent sikker på at det er den som passer best for oss, spesielt etter svarene jeg har fått her, men også det jeg har lest om de forskjellige rasene.

- men hvis jeg finner en hund på ett år, kan den ikke formes lettere da? for da er den jo ikke helt voksen?

- Og hvor gammel er en "eldre" hund? og takler eldre hunder, små litt "vrolsne" barn?

Skrevet
- men hvis jeg finner en hund på ett år, kan den ikke formes lettere da? for da er den jo ikke helt voksen?

Den viktigste formingen av en hund gjør man etter at man henter den ved 8 ukers alder og fram til den er 12-16 uker. Det er da man kan sosialisere en valp. Det er da man presenterer den for verden og lar den bli trygg på omgivelsene, og det er her den viktigste jobben gjøres for å få en god trygg voksen hund.

Når hunden blir eldre enn dette så må det miljøtrenes. Det vil si at det tar mye lengre tid å gjøre hunden trygg på de forskjellige tingene den møter, og ikke alt som er innlært fram til den er 12-16 uker kan trenes bort med miljøtrening. Med andre ord: er hunden dårlig sosialisert er det ikke sikkert man får rettet på dette uansett hvor mye man trener. Dette er hovedgrunnen til at jeg alltid vil velge valp - jeg har kontrollen over sosialiseringen.

Skrevet

Mye bra som har blitt sagt her. Spesielt mht sosialisering av valp vs. ukjent bakgrunn på voksen hund.

En 1 år gammel hund ikke er så veldig voksen. Men i løpet av det året har den hatt mange opplevelser på godt og vondt som du ikke har tatt del i. Den viktigste pregningsperioden er fra 0-6md.

Jeg tror likevel du kan finne en fantastisk flott hund på feks. finn.no bare du har litt tålmodighet. Når du ser en hund du er interessert i, må du ringe eier og snakke om hunden. Og du må få rede på hver minste "uvane" (husk at ikke alle synes det er en uvane at hunden får ligge i senga/sofaen)

(Husk, det er lov å besøke hunder som er avetert på finn.no og se om det er noe kjemi der..)

Det er mange triste historier bak hundesalg. Noen er blitt syke, samlivsbrudd, allergi, dødsfall, jobbskifte etc. Og av og til vil eierne gjerne ha muligheten til å følge sitt tidligere familiemedlem litt inn i fremtiden. Så kjemi med tidligere eiere er jo også noe å tenke på :)

Til sist lurer jeg litt på hvorfor du har valgt disse hundene:

Fransk bulldog, Staffordshire bullterreier og mops

Er litt forskjell på en kamphund og en selskapshund liksom... ;)

Her er to linker jeg synes er morsome..

http://animal.discovery.com/guides/dogs/dogs.html

http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do

Gjest Gjest
Skrevet
Til sist lurer jeg litt på hvorfor du har valgt disse hundene:

Fransk bulldog, Staffordshire bullterreier og mops

Er litt forskjell på en kamphund og en selskapshund liksom... ;)

Dette har jeg stusset på også. Ikke mye likheter mellom dem, ser derfor ikke helt at de alle kan passe perfekt til familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...