Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så vidt jeg har skjønt, står det ingenting om skriftlige advarsler i lovene. Likevel virker det som det stort sett alltid er gitt minst en skriftlig advarsel før en person for eksempel blir sagt opp. (Dette varierer sikkert innenfor forskjellige bransjer/bedrifter). Noen som kan fortelle meg mer om skriftlige advarsler, hvordan de brukes og hvilke følger de har? Kom gjerne med erfaringer og synsing også.

Endret av Ninen
Skrevet

Såvidt jeg vet er en skriftlig advarsel som et "gult lys" jfr trafikken. Man kan normalt ikke bli sagt opp uten å først ha fått minst en skriftlig advarsel. Det vil si at man får en slik advarsel for å få utvetydig beskjed om at man gjør jobben sin på en måte som ikke er akseptabel, slik at man har en mulighet til å endre adferd. Hvis man ikke følger opp er oppsigelse neste sanksjonsmulighet.

Jeg har trodd dette er nedfelt i arbeidsmiljøloven eller muligens hovedtariffavtalen, men innlegger har visst sjekket at det ikke er tilfelle? Isåfall er det antageligvis sedvane i arbeidslivet, noe som i juridisk forstand teller.

Skrevet (endret)

Det er ingen formkrav eller formelle saksbehandlingsregler knyttet til en advarsel, og det er ikke noen regler om dette i arbeidsmiljøloven.

Advarsler er likevel vanlig å bruke ved forhold som er alvorlige og som ved gjentagelse kan føre til oppsigelse.

Grunnen til at man bruker advarsler og ikke bare sier vedkommende opp med en gang, er at arbeidstaker har sterk beskyttelse mot usaklig oppsigelse. Det må være veldig alvorlig hvis det skal være grunn til øyeblikkelig oppsigelse- og da er det ikke oppsigelse, men avskjed. Det skal nesten være kriminelt for at man kan gi noen avskjed.

Oppsigelse må derimot begrunnes saklig. Har man gjort noe dumt en gang og får advarsel, gjør man det neppe en gang til. I så fall vil arbeidsgiver stå sterkere hvis han kan dokumentere at det er gitt gjentatte advarsler.

Det kan kanskje kalles sedvane i juridisk forstand, men ikke på den måten at x antall advarsler = oppsigelse. Men advarsler som dokumentasjon i oppsigelsessaker kan rett og slett være nyttig- sett fra arbeidsgivers synspunkt.

Endret av Lilleba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...