Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har lest litt rundt på nettet om dette men skjønner ikke bæret.

Jeg begynte å jobbe her jeg jobber nå i januar og har dermed ingen opptjente feriepenger jeg får nå. Men jeg får vel lønna mi som normalt i juni? Og jeg har hørt noen si at lønna man får i juni er det ikke skattetrekk på. stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siterer et svar jeg skrev i en annen diskusjon om det samme.

Og dersom du jobbet et annet sted i hele fjor, kan din nye arbeidsgiver pålegge deg å ta ut full ferie, da du tjente deg opp feriepenger i forrige jobb.

Så lenge du ikke har gitt beskjed om at du ikke skal ta ut (full) ferie, vil du bli trukket for full feriefritid. God skikk er jo å spørre nyansatte om de skal ta ut (full) ferie eller ei, men det er vel ikke noe krav om dette. Ergo får du ingen utbetaling denne måneden, dersom juni er trekkmåned for ferie i bedriften du jobber i.
Skrevet
Siterer et svar jeg skrev i en annen diskusjon om det samme.

Og dersom du jobbet et annet sted i hele fjor, kan din nye arbeidsgiver pålegge deg å ta ut full ferie, da du tjente deg opp feriepenger i forrige jobb.

Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke skal ha full ferie bare 1 uke så det regner jeg med går greit da. Jeg jobbet ikke i fjor dette er mitt første arbeidsår er derfor jeg eg ikke har noe peiling.

Skrevet
Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke skal ha full ferie bare 1 uke så det regner jeg med går greit da. Jeg jobbet ikke i fjor dette er mitt første arbeidsår er derfor jeg eg ikke har noe peiling.

Da blir du trekt i lønn for den ene uka denne måneden, og få utbetalt lønn skattefritt. :)

Skrevet
Da blir du trekt i lønn for den ene uka denne måneden, og få utbetalt lønn skattefritt. :)

ja det var det jeg også egentlig mente:):) Da satser jeg på det. Takk for svar.

Gjest megisen
Skrevet

Dessverre, du får ikke lønnen skattefritt.

Skrevet

Dessverre, du får ikke lønnen skattefritt.

Jeg trodde heller ikke lønnen ble utbetalt uten skattetrekk? Feriepengene har man jo skattet for fordelt på fjoråret, ikke sant? Er du HELT sikker her, Wadjet?

Skrevet
Jeg trodde heller ikke lønnen ble utbetalt uten skattetrekk? Feriepengene har man jo skattet for fordelt på fjoråret, ikke sant? Er du HELT sikker her, Wadjet?

Ja, man kan fritas fra å betale skatt en måned om sommeren og en halv måned før jul, fjr. Skattebetalingsloven §10.2: http://lovdata.no/all/tl-19521121-002-002.html#10

Skrevet
man kan fritas eller er dette noe som gjelder alle ?

Konsekvensen av dette, er jo at forhåndstrekken i skatt fordeles på 10,5 måneder i stedet for 12 måneder. Så skattekortet du får tilsendt, har "ekstra" forhåndstrekk de 10.5 andre månedene. Då dette gjelder alle som har jevn inntekt hele året. Jobber man kun om sommeren og før jul, betaler man naturligvis inn skatt også i disse månedene, for å slippe baksmell.

Skrevet
Ja, man kan fritas fra å betale skatt en måned om sommeren og en halv måned før jul, fjr. Skattebetalingsloven §10.2: http://lovdata.no/all/tl-19521121-002-002.html#10

Man lærer stadig noe nytt!

Nå blir det spennende å se når jeg får lønn til torsdag, om det er med eller uten trekk...

Skrevet

Jeg tror ikke jeg skal ha noen forhåpninger, og heller bli glad hvis det ikke er trukket skatt..

Gjest offentlig ansatt
Skrevet

Her har vi det sånn at de som ikke har full opptjeningstid når det gjelder feriepenger, de som har begynt hos oss i slutten av året før eller i begynnelsen av dette året - de får utbetalt vanlig månedslønn med skattetrekk - ikke skattefri lønning.

Skrevet

Det der er vel ikke så spesielt vanlig i praksis?

Og i hvertfall ikke å anbefale.

Trekk skatt som vanlig, så slipper du å bli skyldig til neste år.

Gjest sekretæren
Skrevet

Jeg lurer på omtrent det samme.

Har en 100% vikarstilling i kommunen, kontrakten er for ca 3 måneder. Fikk lønnslippen i går, og ser at månedslønna for juni er blitt trekt. Dvs. jeg får ikke utbetalt mer enn 2100,-.

Skjønner ikke det jeg, jeg har ikke tjent opp noe som helst ferie, har ikke søkt om ferie, og kontrakten min går ut før de tar ferie her på bruket.

Når tenker de at jeg skal få de pengene da liksom?

Har prøvd å få tak i lønnsansvarlig for min avdeling, men hun er borte til i morgen. I morgen er jo lønningsdag, det er vel ikke for sent å få orden på dette da?

Skrevet
Jeg tror ikke jeg skal ha noen forhåpninger, og heller bli glad hvis det ikke er trukket skatt..

Men det er jo ikke skattefritt uansett, det er bare at det i så fall utbetales uten skattetrekk. Dersom du ikke blir trukket nok skatt resten av året til å dekke opp manglende trekk denne måneden vil du uansett få restskatt neste år...

Skrevet
Men det er jo ikke skattefritt uansett, det er bare at det i så fall utbetales uten skattetrekk. Dersom du ikke blir trukket nok skatt resten av året til å dekke opp manglende trekk denne måneden vil du uansett få restskatt neste år...

Nei det er jeg klar over så hvis ikke det er blitt trekt skatt nå så blir det større skattetrekk de andre mnd, men det er akkurat det, at de trekker meg litt mer skatt enn det som står.

Gjest Elize
Skrevet

Jeg har også noen spørsmål angående lønna nå i juni. Jeg tar 3 uker ferie og får dermed utbetalt litt av lønna. Men nå når jeg ser på lønnsslippen er det ikke trekt noe skatt, kan dette stemme? Jeg ble trekt halv skatt i desember. I tillegg har jeg fått utbetalt mer feriepenger enn jeg trodde jeg skulle få utbetalt. Hvor mange prosent av feriepenge-grunnlaget får jeg utbetalt? Jeg jobber i kommunen.

Skrevet

Ved fem uker ferie får du 12% av feriepengegrunnlaget, ved 4 uker + 1 dag feire, er feriepengegrunnlaget 10,2%

Gjest Elize
Skrevet
Ved fem uker ferie får du 12% av feriepengegrunnlaget, ved 4 uker + 1 dag feire, er feriepengegrunnlaget 10,2%

På min arbeidsplass tar de 5 uker ferie. Men siden jeg ikke har jobbet der hele året så tar jeg bare 3 uker. Da får jeg vel 12%, siden de ikke kunne vite at jeg bare kom til å ta 3 uker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...