Gå til innhold

Negative tanker

Gjest Gjest_Tenkeren_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tenkeren_*

Jeg er en person som tenker masse og da i den måten at det er negativ, dette gjelder både i forhold til meg selv, jobben, utdannelse, samboeren, fremtidige barn, ja ALT. Jeg bruker mye energi på å tenkte disse tankene, det er slitsomt, og det meste av bekymringene blir ikke noe av!

Kan noen gi meg tips om hvordan jeg skal gjøre noe med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd kognitiv terapi? Det er en god hjelp til å lære og snu tanker og sette spørsmålstegn ved sine egne tanker. Da lærer man også og skille melllom reelle bekymringer og bekymringer uten rot i virkeligheten.

Kanskje det kan hjelpe å skrive litt? Når jeg har slike perioder pleier jeg å skrive ned minst en ting som er bra med dagen og hva jeg er takknemlig for. Det trener hjernen til å se mer positivt på livet.

I tillegg kan du skrive ned alle negative tanker. Det er lettere å gjøre noe med slike tanker hvis man får dem ut av hodet og ned på papiret. Da ser man ofte at ikke alt er verdt tiden man bruker på dem. '

Men ikke forvent at dette er snudd på noen uker. Det tar tid å snu tanker man har hatt lenge.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Les boka som heter "The Secret". Den er fantastisk i forhold til å snu det negative til noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tenkeren_*
Les boka som heter "The Secret". Den er fantastisk i forhold til å snu det negative til noe positivt.

Takk, det skal jeg gjøre :) Er den på engelsk eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Jeg er en person som tenker masse og da i den måten at det er negativ, dette gjelder både i forhold til meg selv, jobben, utdannelse, samboeren, fremtidige barn, ja ALT. Jeg bruker mye energi på å tenkte disse tankene, det er slitsomt, og det meste av bekymringene blir ikke noe av!

Selvoppfyllende profeti? Alle har negative tanker, men for hver negativ tanke du tenker, bli bevisst og snu tanken...f.eks. dette går bra, dette takler jeg osv. Når du tenker negativt om f.eks. samboeren (vet ikke noe om forholdet deres men generelt), så husk at han eller hun bare er et menneske, og alle har feil og gjør feil, sier gale ting osv.

Men ikke glem å være litt deppa av og til, den amerikanske modellen som ble så populær på åttitallet, kan gjøre noen og enhver syke, over tid... Dessverre har de en masse slike kurs rundt omkring, at man skal alltid tenke positivt. Det er greit, men man skal tillate seg å være lei seg når man faktisk er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Takk, det skal jeg gjøre :) Er den på engelsk eller?

Jeg tror du får den på både engelsk og norsk. Det er også laget film av boken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En annen mann

Den eneste måten å bli kvitt dette på er og ta tak i disse tankene og stille de til veggs som flere her foreslår. Sannsynligvis er mange av dem uten grunn

Og for all del, begynn med tankene i dag, for noen er slike tanker selvforsterkende. Man kommer på en måte inn i en negativ, nedadgående tankespiral. Jo lenger ned man kommer, jo vanskeligere kan det være å snu spiralen. Ikke la det gå så langt at man risikerer en depresjon.

Om du allerede nå føler deg deppa over lang tid ville jeg også vurdert å kontakte lege for å se om det kan være en liten depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tanker kontrollerer følelser, følelser skaper kroppslig, ubehaglige følelser.

Kontroller tankene dine, og du vil kontrollere følelsene dine - og du vil føle deg bedre.

Vet det ikke er lett. Å oppsøke en terapeut som jobber kognitivt er et godt råd, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les alle bøkene til Yngvar Wilhelmsen, det hjelper garantert!

Begynn med "livet er et usikkert prosjekt" og så kan du lese "sjef i eget liv" og "kongen anbefaler". Den siste er veldig lettlest.

Du finner de på biblioteket.

Wilhelmsen er suveren i kognitiv terapi.

Garanterer deg aha-opplevelser! Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Kan anbefale boka " Mindfulness. En vei ut av depresjon og nedstemthet" av Jon Kabat-Zinn.

Den skal få deg til å bli mer bevisst på hva du tenker og hva du foretar deg. Går ut på det å klare å leve i nuet. Det som er fint med denne at den tar opp konkrete ting du kan øve på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The Secret" er kanskje en av århundrets største ansamligner med pissprat, løgn og potensielt livsødeleggende påstander. Hele boka er basert på "the law of attraction". Den korte, hyggelige forklaringen er at positiv tenkning vil kunne virke positivt på livet ditt, åpne for nye muligheter og så videre. Så langt så godt - ingen vil vel finne på å være uenig i en slik påstand.

Problemet er at The Secret er mye mer ekstrem enn som så.

For det første hevdes det at positiv tenkning kan ha en effekt på dine fysiske omgivelser slik at du kan lære deg å "forme" dem slik du vil. (litt avhengig av hva det er, selvfølgelig, de påstår ikke at du kan få den gamle Skodaen din til å plutselig bli en ny Mercedes). Boka forklarer det slik:

Thoughts are magnetic, and thoughts have a frequency. As you think, those thoughts are sent out into the Universe, and they magnetically attract all like things that are on the same frequency. Everything sent out returns to its source. And that source is You.

[...]

Asking the Universe for what you want is your opportunity to get clear about what you want. As you get clear in your mind, you have asked.

Believing involves acting, speaking, and thinking as though you have already received what you’ve asked for. When you emit the frequency of having received it, the law of attraction moves people, events, and circumstances for you to receive.

Receiving involves feeling the way you will feel once your desire has manifested. Feeling good now puts you on the frequency of what you want.

To lose weight, don’t focus on “losing weight”. Instead, focus on your perfect weight. Feel the feelings of your perfect weight, and you will summon it to you.

Hvis tankene dine er magnetiske - hvorfor blir de ikke hengende fast på kjøleskapet, egentlig?

For det andre gjøres du ansvarlig for alle negative tanker du måtte finne på å ha - og de negative tankene vil garantert påvirke livet ditt.

Every negative thought, feeling, or emotion is blocking your good from coming to you,

Disse to ideene i kombinasjon er omtrent livsfarlige. Får du kreft er det din egen skyld, fordi du ikke har brukt nok energi på positiv tenkning. Blir du ikke kvitt kreften er det også din egen skyld (og hvem klarer vel holde unna negative tanker når man har blitt diagnostisert med kreft?)

The secret og lignende bøker av like ekstrem sort har blitt omtalt som et "positivitetstyrrani". Negative tanker SKAL ikke finne sted, og alt i livet ditt som du ikke er fornøyd med er din egen skyld. Jeg tror ikke du vil finne mange psykologer som er enige i at fortrening er en lur måte å bli kvitt negative tanker på - det som generelt anbefales er vel å bearbeide dem på ulike måter.

Slike bøker har unektelig noen gode poenger her og der. Å tenke positivt, å lære seg å snu noe negativt, å være åpen for muligheter er fint det, og mange vil kunne ha utbytte av det. Men selve grunnprinsippet er basert på fysiske umuligheter og et menneske- og realitetssyn jeg blir kvalm av. Kan noen fortelle alle de som lever under fattigdomsgrensa i verden at de rett og slett ikke har ønsket hardt nok?

* To attract money, focus on wealth. It is impossible to bring more money into your life when you focus on the lack of it.

* It is helpful to use your imagination and make-believe you already have the money you want. Play games of having wealth and you will feel better about money; as you feel better about it, more will flow into your life.

* Feeling happy now is the fastest way to bring money into your life.

* Make it your intention to look at everything you like and say to yourself, “I can afford that. I can buy that.” You will shift your thinking and begin to feel better about money.

* Give money in order to bring more of it into your life. When you are generous with money and feel good about sharing it, you are saying, “I have plenty.”

* Visualize checks in the mail.

* Tip the balance of your thoughts to wealth. Think wealth.

The only reason any person does not have enough money is because they are blocking money from coming to them with their thoughts. Every negative thought, feeling, or emotion is blocking your good from coming to you, and that includes money. It is not that the money is being kept from you by the Universe, because all the money you require exists right now in the invisible.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også negative tanker. De er et produkt av den hjernen jeg ble født med, og måten den har blitt herset med av verden opp igjennom årene. Det er ingenting jeg kan noe for, og ingenting jeg føler skyld for. Jeg er bare som et stykke tømmer som driver nedover elva. Jeg har også lest min Sun Tzu, Robert Greene og Cialdini. Jeg har opplevd hygge, når jeg er positiv og glad, da ønsker andre å ha med meg å gjøre. Men om hodet mitt domineres av negative tanker eller positive tanker, det kan jeg ikke bestemme.

Kognitiv terapi forklarer bare hvorfor jeg tenker som jeg tenker. Jeg vet hvorfor de negative tankene er der. Jeg har en passiv-aggressiv holdning til livet, jeg hater alt og alle, og ønsker å ødelegge for folk. Jeg ønsker også å ødelegge for meg selv, dersom det kan gi meg oppmerksomhet fra andre, i mangel av sistnevnte. Det du ikke kan oppnå, det skal du se ned på, heter en gyllen regel om makt og krig. Jeg er misfornøyd med hva jeg ikke har oppnådd, og jeg har aldri hatt det noe OK med omgivelsene, hverken i oppvekst eller etterpå. Lufting av tanker på en nettside som denne, resulterer bare i utestengelse.

TS, hvorfor vil du ha vekk de vonde tankene? Hvorfor kan du ikke heller omfavne negativiteten? Tenk så mye du kan gjøre, når du forkaster samfunnet, moral, ser på alt som et kalt og brutalt kynisk spill, hvor alt er lov. Sjenke ofre fulle, droppe piller i drinken deres, stjele biler, gjøre tilfeldig hærverk, deale dop, sabotere bedriften du jobber i, sjefen, osv.

Problemet ditt er at du ikke har bestemt deg. Du klamrer deg fast til alt du ikke kan oppnå, alt du ikke har, istedenfor å se på hva du kan ha. Men ingenting du kan ha, kan reparere deg. Det vet du innerst inne. Hvorfor da ikke dele miseren med verden rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å være litt deprimert på menneskenes vegne tyder jo på en viss forstand. Dere vet jo selv hvor tullete og malplasserte overlykkelige mennesker er? Mennesker som bare er glade og blide hele dagen lang burde skamme seg! Greit nok å smile litt og være fornøyd med tingenes tilstand, - men å gå rundt å være lykkelig i dette forferdelige makabre samfunnet hvor det eneste saliggjørende er å karre til seg mest mulig og det eneste lykken hos mennesker er å forbruke og shoppe varer og tjenester, - ikke for verdien av varene og tjenestene, - men nytelsen det er å handle. Det er selve kjøpet som er lykken. Det er anskaffelsen som gir glede. Selve tingen blir jo glemt neste dag for da skal man jo shoppe for å kjøpe seg litt lykke enda en liten gang.

Og slik fortsetter det neste dag. Ikke rat man må stresse ræva av seg for å få kjøpt alle disse forbrukstingene?

Så å være lykkelig i denne destruktive tilværelsen skyldes mangel på forstand og intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...