Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Jeg føler at vi kvinner som velger bevisst å gå ned i stilling, for å ta vare på barn, mann og hus i disse likestillingstider! Det kan virke på en del temaer her og saker i media "rakker" ned på oss som velger å kanskje bare jobbe en 40-50% stilling, slik at man har litt tid med barna, og får gjort litt husarbeid på dagen, så man slipper det på kvelden.
Ottine Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Jeg synes det er flott at kvinner -eller menn - prioriterer å jobbe mindre for å ha mer tid med barna sine. Ser ingen grunn til å rakke ned på det. 1
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Jeg synes det er flott at kvinner -eller menn - prioriterer å jobbe mindre for å ha mer tid med barna sine. Ser ingen grunn til å rakke ned på det. Noe annet, så er du kanskje syk i hodet? Skal mannen amme eller
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Jeg synes det er flott at kvinner -eller menn - prioriterer å jobbe mindre for å ha mer tid med barna sine. Ser ingen grunn til å rakke ned på det. Jeg er helt enig i det du skriver, forutsatt at menn prioriterer hjemmet like høyt som kvinnene gjør. Problemet er at dette oftest ikke er tilfelle, slik at det oppstår en skjevhet som skader likestillingsarbeidet i landet. Her er det på tide at mennene tar i et tak så de viser i handling at de virkelig mener noe med holdninger for likestilling.
Gjest ts Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Jeg er helt enig i det du skriver, forutsatt at menn prioriterer hjemmet like høyt som kvinnene gjør. Problemet er at dette oftest ikke er tilfelle, slik at det oppstår en skjevhet som skader likestillingsarbeidet i landet. Her er det på tide at mennene tar i et tak så de viser i handling at de virkelig mener noe med holdninger for likestilling. Så du mener at hvis damen jobber 50%, selv når ungene er på skolen, og mannen jobber 100% så skal alle oppgavene i hjemmet deles likt på mann og dame?
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Så du mener at hvis damen jobber 50%, selv når ungene er på skolen, og mannen jobber 100% så skal alle oppgavene i hjemmet deles likt på mann og dame? Oppgavene i hjemmet bør uansett fordeles likt, hvilket i regelen også bør gjelde arbeidet utenfor hjemmet. 75% jobb til begge hadde vært bedre. Dersom hun kun har 50% jobb og han får arbeide 100% utenfor hjemmet, bør han ta igjen det forsømte i hjemmet ved å gjøre like mye husarbeid som kvinnen.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 Oppgavene i hjemmet bør uansett fordeles likt, hvilket i regelen også bør gjelde arbeidet utenfor hjemmet. 75% jobb til begge hadde vært bedre. Dersom hun kun har 50% jobb og han får arbeide 100% utenfor hjemmet, bør han ta igjen det forsømte i hjemmet ved å gjøre like mye husarbeid som kvinnen. PS: TS benytter et ulovlig ord i overskriften på tråden. Ikke-kjønnsnøytrale yrkesbetegnelser er (med få unntak som ex jordmor) ulovlige å benytte såvel skriftlig som muntlig, uten at jeg kjenner strafferammen for slikt.
Gjest ts Skrevet 10. juni 2008 #8 Skrevet 10. juni 2008 Oppgavene i hjemmet bør uansett fordeles likt, hvilket i regelen også bør gjelde arbeidet utenfor hjemmet. 75% jobb til begge hadde vært bedre. Dersom hun kun har 50% jobb og han får arbeide 100% utenfor hjemmet, bør han ta igjen det forsømte i hjemmet ved å gjøre like mye husarbeid som kvinnen. Dette er grunnen til at jeg føler at vi som velger å være hjemme blir sett ned på, fordi at mange tror vi ofrer oss, det er noe jeg selv har valgt hvertfall!!
Ottine Skrevet 10. juni 2008 #9 Skrevet 10. juni 2008 Noe annet, så er du kanskje syk i hodet? Skal mannen amme eller Nå tenkte ikke jeg på da man har spedbarn, da kan jo mor være hjemme med barnet nesten et år, om man fordeler det slik. Jeg tenkte mer på når barna er i førskolealder og skolealder.
Ottine Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Dette er grunnen til at jeg føler at vi som velger å være hjemme blir sett ned på, fordi at mange tror vi ofrer oss, det er noe jeg selv har valgt hvertfall!! Jeg mener at man må få lov til å være hjemme og jobbe mindre hvis det føles riktig. Jeg velger selv å gå ned i stilling til høsten fordi sønnen min da skal begynne på skolen. Vi har mulighet til det økonomisk. Føler meg absolutt ikke diskriminert, dette er noe jeg ønsker selv. Synes det er så mye stress og mas at det skal bli godt å jobbe litt mindre og kanskje spare barna for litt stress også.
Gjest Helen Parr Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 PS: TS benytter et ulovlig ord i overskriften på tråden. Ikke-kjønnsnøytrale yrkesbetegnelser er (med få unntak som ex jordmor) ulovlige å benytte såvel skriftlig som muntlig, uten at jeg kjenner strafferammen for slikt. Mulig det ikke er en lovlig betegnelse, men straffbart er det neppe.
Gjest banne i kirka Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 Jeg er alenemor på 28 år, barnet mitt er 3 år. Når jeg en gang går inn i et nytt forhold håper jeg vi har råd og mulighet til at jeg er hjemmeværende med våre fremtidige barn. Har luftet dette for noen venninner, og de føk opp og bombaderte meg med likestilling og hvilket århundre vi er i. Jeg er kanskje litt gammeldags, eventuelt født 50 år for sent. Men jeg føler ikke jeg ofrer noe ved å gå hjemme med barn og ta meg av hoveddelen av husarbeidet. For ordens skyld: Jeg har både utdannelse og jobb jeg trives med, og jeg vil gjenoppta dette når barna blir større. Fikk også høre at jeg var lat og arbeidssky siden jeg ikke vil jobbe. Det ble sagt av to som aldri har vært hjemmeværende med barn. Prøvde å forklare at late mennesker ikke gidder å være hjemme med barn pga masse ekstraarbeid, men det ville de ikke høre på.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #13 Skrevet 10. juni 2008 I et samfunn som skriker etter arbeidskraft synes vel jeg alle som bevisst velger å fjerne hele eller deler av sin arbeidskapasitet fra markedet er...nåja, mindre interessert i å bidra enn andre.
*Mocca* Skrevet 10. juni 2008 #14 Skrevet 10. juni 2008 Vi har valgt å fordele det litt ettersom... Den som er mest hjemme gjør mer husarbeid enn den som jobber fullt. Men den som jobber fullt gjør fortsatt noe husarbeid. Og når begge er hjemme i perioder, prøver vi så godt vi kan å fordele slik at det blir likt.... helt likt kan det igrunn aldri bli....
Ottine Skrevet 11. juni 2008 #15 Skrevet 11. juni 2008 I et samfunn som skriker etter arbeidskraft synes vel jeg alle som bevisst velger å fjerne hele eller deler av sin arbeidskapasitet fra markedet er...nåja, mindre interessert i å bidra enn andre. Nei, jeg er ikke mindre interessert i å bidra enn andre, men mer interessert i å prioritere litt annerledes nå mens barna mine er små. Det ser jeg egentlig på som min fulle rett.
Alice Ayres Skrevet 11. juni 2008 #16 Skrevet 11. juni 2008 PS: TS benytter et ulovlig ord i overskriften på tråden. Ikke-kjønnsnøytrale yrkesbetegnelser er (med få unntak som ex jordmor) ulovlige å benytte såvel skriftlig som muntlig, uten at jeg kjenner strafferammen for slikt. Jeg tror strafferammen er fire år på vann og brød i en mørk hule.
Gjest *smak* Skrevet 11. juni 2008 #17 Skrevet 11. juni 2008 Jeg synes det er sjarmerende at fruen i huset går hjemme med barna og steller i huset, mens mannen er ute i jobb. Tror personlig at det ville være færre skilsmisser ved en slik ordning, fordi begge er så fokusert på familielivet. I dag leverer de ungene fra seg i åttetiden og henter dem i 4 - 5 tiden. Det synes jeg er litt drøyt. Skjønner jo at vi er i en slik situasjon at vi trenger kvinnene ute i arbeidslivet, så det er jo ikke så lett. 1
Gjest *Mim* Skrevet 11. juni 2008 #18 Skrevet 11. juni 2008 Jeg synes folk må få være hjemme med ungene sine hvis de ønsker det uten å få tyn for det.¨ Men jeg synes det er et samfunnsproblem at det nesten bare er kvinner som gjør det. Vi tjener jo som regel mindre, og da blir det lettere å velge bort kvinners lønn.
Gjest Evine Skrevet 11. juni 2008 #19 Skrevet 11. juni 2008 I et samfunn som skriker etter arbeidskraft synes vel jeg alle som bevisst velger å fjerne hele eller deler av sin arbeidskapasitet fra markedet er...nåja, mindre interessert i å bidra enn andre. Men du har ikke tenkt på at det hun investerer i er noe fulltidsjobb-mammaer og -pappaer ikke klarer med sitt karriere-jag? Det kan godt tenkes at unger som har en roligere tilværelse i barndommen og tilstedeværende foreldre blir mer harmoniske enn unger som blir dratt ut av sengen kl. 6-6:30 for å bli skuflet inn i bilen og til barnehagen .. og som blir hentet etter at mamma og pappa er ferdige på jobb .. Disse ungene har lengre "arbeidsdager" enn vi voksne har .. Synes det er en tragisk og skremmende utvikling i samfunnet .. De myke verdiene blir ikke verdsatt lenger .. og folk som velger å være hjemme - helt eller delvis noen år - tør nesten ikke si det høyt - for de kan risikere å møte på sånn som deg som mener at de ikke bidrar til fellesskapet ..
Gjest Glad i reiser Skrevet 11. juni 2008 #20 Skrevet 11. juni 2008 Men du har ikke tenkt på at det hun investerer i er noe fulltidsjobb-mammaer og -pappaer ikke klarer med sitt karriere-jag? Det kan godt tenkes at unger som har en roligere tilværelse i barndommen og tilstedeværende foreldre blir mer harmoniske enn unger som blir dratt ut av sengen kl. 6-6:30 for å bli skuflet inn i bilen og til barnehagen .. og som blir hentet etter at mamma og pappa er ferdige på jobb .. Disse ungene har lengre "arbeidsdager" enn vi voksne har .. Synes det er en tragisk og skremmende utvikling i samfunnet .. De myke verdiene blir ikke verdsatt lenger .. og folk som velger å være hjemme - helt eller delvis noen år - tør nesten ikke si det høyt - for de kan risikere å møte på sånn som deg som mener at de ikke bidrar til fellesskapet .. Dette er jeg helt enig i! Hadde selv en delvis hjemmeværende mor, og det er jeg veldig glad for!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå