Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal få lønn den 10. hver måned (altså, i dag), men kl. er nå 13.15, og pengene har enda ikke kommet inn. Er dette i det hele lov, eller er det vanlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marita_*
Skrevet

Jeg pleier å ha lønna inne på konto på kvelden dagen før lønningsdag / eller på morgenen på lønningsdag.

Det har aldri skjedd at det har vært senere enn det.

Man skal jo ha lønning på den datoen - og da skulle det vært på konto nå.

Hva med å ringe til de som har med lønninger å gjøre eller personalavd. så svarer nok de deg. Kanskje de har vært litt forsinka - det er vel også feriepenger som blir utbetalt nå og ikke vanlig lønn?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har kun jobbet der i 3 mnd., så blir ikke noe feriepenger der. Men får vel lønna mi for det?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er fortsatt 10. juni enda da...

Sjekk etter 16:00 du.

Gjest Gjest
Skrevet

Og det er dessverre ingen lønningskontor jeg kan ringe til. Jobber i en liten butikk, så tror sjefen har kontroll over det. Må nesten kontakte henne, selv om jeg kvier meg. Er så irriterende!

Gjest Gjest
Skrevet

Kan jo være noen forsinkelser i banksystemet også, hender at transaksjoner tar litt tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg opplevde det samme for noen år siden. Jeg ringte å sjekket, og fikk til svar at det var kun feriepenger som skulle utbetales i juni. Hvis jeg skulle ha vanlig lønn, måtte sjefen gi beskjed. Det hadde hun ikke gjort. Jeg fikk ordnet slik at jeg fikk lønnen slik jeg ønsket, måtte vente et par ekstra dagen.

Jeg ville ha ringt sjefen.

Skrevet
Jeg har kun jobbet der i 3 mnd., så blir ikke noe feriepenger der. Men får vel lønna mi for det?

Så lenge du ikke har gitt beskjed om at du ikke skal ta ut (full) ferie, vil du bli trukket for full feriefritid. God skikk er jo å spørre nyansatte om de skal ta ut (full) ferie eller ei, men det er vel ikke noe krav om dette. Ergo får du ingen utbetaling denne måneden, dersom juni er trekkmåned for ferie i bedriften du jobber i.

Gjest Gjest
Skrevet

Sendte SMS til sjefen nå, og hun skrev at vi skulle få vanlig lønn utbetalt enten i dag eller i morgen. I morgen?? Dato for lønn er jo 10. Off, kjenner jeg blir skikkelig irritert.

Skrevet

Det er så utrolig irriterende når lønna ikke kommer når den skal.

Min forrige sjef glemte ofte og kjøre lønn, så jeg måtte minne henne på det.

Hver måned var det like spennende å se når lønnen kom.

I min nye jobb er lønnen på konto kl 08 på lønningsdag og er lønningsdag lørdag eller søndag, er den på konto på fredag. Deilig!

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet

"I dag eller i morgen"?

Det svaret holder da ikke...skjønner at du blir irritert!

Skrevet

Om lønnen kommer først imorgen er det selvsagt ikke ok, og svaret fra sjefen din var litt lettvindt synes jeg. Men de aller fleste, om ikke alle, banker har også innkjøring på konto om ettermiddagen. Selv får jeg alltid lønnen inn på konto med ettermiddagskjøringen (rundt kl 16). Personlig synes jeg det er litt drøyt å kontakte sjefen og purre allerede om formiddagen på lønningsdagen.

Skrevet
Personlig synes jeg det er litt drøyt å kontakte sjefen og purre allerede om formiddagen på lønningsdagen.

Det er jeg helt enig i!

Gjest The girl next door
Skrevet

Er det lønn den 10. i mnd, så skal vel lønnen være tilgjengelig fra 00.00 denne dagen?

Skrevet
Er det lønn den 10. i mnd, så skal vel lønnen være tilgjengelig fra 00.00 denne dagen?

Nei, med lønningsdag den 10. så er det selvsagt tilstrekkelig at lønnen er tilgjengelig i løpet av den dato.

Gjest Lønnsmotaker
Skrevet
Personlig synes jeg det er litt drøyt å kontakte sjefen og purre allerede om formiddagen på lønningsdagen.

Det er jeg uenig i. Hvis det er noe galt er det greit å få gitt beskjed slik at man har hele dagen til å rette det opp.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom lønningsdag er 10, er det ok at lønna er inne senest kl 23.59 den dagen, slik er reglene. Før het det at den skulle være inne til 10, altså kl 00.00 den 10. I våre dager er bankvesenet raskere, derfor denne endringen.

Gjest Gjest
Skrevet

I min jobb har jeg hittil alltid fått lønn inn på konto senest dagen før lønningsdag. Tidligere viss det er søn- og helligdager inne i bildet.

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet
I min jobb har jeg hittil alltid fått lønn inn på konto senest dagen før lønningsdag. Tidligere viss det er søn- og helligdager inne i bildet.

Jeg og, for jeg jobber i kommunen. Da jeg jobbet i vikarbyrå, derimot, opplevde jeg alle mulige varianter...my oh my!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får aldri, ALDRI lønn på lønningsdagen. Jeg får det oftest dagen etter, og iblant (for ofte) 2-3 dager etter. Hvis lønningsdagen faller på lørdag eller søndag får jeg det tidligst tirsdagen etter. Det er utrolig irriterende. Jeg har også opplevd å vente opptil 4 dager etter lønningsdato. Og jeg jobber i en stor kjedebutikk, så man skulle liksom forvente litt seriøsitet, men den gang ei gitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...