Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har for første gang i mitt liv betalt for min egen strøm. Leier leilighet og har alltid hatt strømmen inkl. i leien.

Har de siste mnd fått kun regninger fra LYse Elnett som er min netteier, kan noen forklare hva jeg egentlig betaler for hos de? Synes regningene har vært høye.

Så fikk jeg en kjempe regning fra min kraftleverandør. Er dette strømmen jeg betaler for?????

Jeg er dum som et brød når det gjelder dette og trenger litt hjelp her.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ingen som kan hjelpe?

Det er da bra at det ikke bare er jeg som er mongo på dette da.... :goodbye:

Gjest Gjest
Skrevet

Nettleien er som regel høyere enn de faktiske strømutgiftene, ja. Men skal det ikke stå på giroen hva som er hva?

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Man har en bedrift man "leier bruken av strømkabelene" (Nettleier) og en bedrift hvor man betaler for forbruket. Dette ble innført da der kom flere strømleverandører på markedet.

Når du betaler regningen til nettleieren blir det slikt fordelt: en del av beløpet er et årlig fast beløp og resten er for forbruket, som vi betaler 32,50 øre /KWtime. Nettleien er fast og du kan ikke skifte leverandør. (Slik jeg har forstått)

Så må du ha en kraftleverandør, i mitt tilfelle Norges Energi. Her betaler du for det du har forbrukt av energi, enten til en fastpris per KWTime eller flytende pris, som varierer med markedet.

Håper jeg har forklart dette bra nok! :)

Skrevet

Heihei!

Nettleverandøren er den som leverer strømmen til deg, altså, den som eier og vedlikeholder strømnettet. Nettselskap kan ikke byttes, eneste måten å gjøre det på er å flytte :P Så, nettleie må man bare betale. Hos de fleste privatpersoner er måleren energimålt. Jeg vet ikke hvordan prisene er hos lyse, men går ut i fra at det er ganske så likt som her. Så ved en energimålt måler betaler man et fastbeløp pr år, og et energiledd pr. kwh. Tviler på at du har en effektmålt måler, her må du også betale for effektledd, altså høyeste strømuttak.

I tillegg til nettleien, kommer det en forbruksavgift på litt over 10 øre pr. kwh. Denne går til staten ved siden av mva.

Strømleverandør kan du bytte så mye du vil, så lenge du ikke har en kontrakt. (De færreste privatkunder har dette). På konkurransetilsynes sine hjemmesider kan du regne ut hvem som passer deg.

På noen avtaler er det et fastbeløp pr. måned, noen er det et påslag pr. kwh, osv. Her må du nesten bare så på fakturaen hvordan avtale du har.

Men strømdelen på fakturaen blir nesten i alle tilfeller lavere enn nettleien. Hos de som bruker virkelig store mengder strøm, kan det bli annerledes, i de periodene strømprisene er dyre

Håper det hjalp litt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...