Gir Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 (endret) Min tilkomnes familie er STOR! Han har 52 tanter + onkler + søskenbarn til sammen, jeg har 12. I tillegg har vi 5 besteforeldre som pleier å ta kvelden før klokka 22. Det er ikke alle tanter og onkler vi har like mye med å gjøre, men vi ønsker likevel å inkludere alle i bryllupet vårt, uten at det koster for mye. Dessuten er lokalet vi ønsker å leie for lite til å få med alle. Er det noen som har prøvd følgende løsning før? Fredag formiddag: Voksenmiddag med grilling og begrenset med alkohol, der alle tanter og onkler i slekten er bedt i tillegg til foreldre. Lørdag formiddag: Vielse Lørdag kveld: Bryllupsfest med fettere, kusiner, venner, foreldre og søsken + kanskje besteforeldre. Bedre middag og drikke. Noen som har vært med på noe lignende tidligere? Hva tror dere? Kan denne løsningen fungere? Edit: Fredags kveld brukes da til å rydde + pynte lokalet til bryllupsfesten. Det ville vi brukt kvelden til uansett. Endret 10. juni 2008 av Gir
LilleMy28 Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Hvorfor ha de "gamle" dagen før? Har en følelse av at å få være med på vielsen og middagen er viktigere for de eldre, og at de yngre kan være fornøyd med festen. Jeg var i et bryllup hvor det var middag med kun nærmeste familie, så felles kaffe, så gikk de "gamle" hjem og de yngre slektningene og venner ble igjen til festingen som varte til langt på natt inkl nattmat. Vi som var venner var i kirken og fulgte vielsen, så gikk vi og spiste pizza og drakk litt øl mens de andre hadde middag med taler etc. Så møtte vi til kaffen og ble til langt på natt, og det fungerte veldig fint.
Gir Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2008 Hvorfor ha de "gamle" dagen før? Har en følelse av at å få være med på vielsen og middagen er viktigere for de eldre, og at de yngre kan være fornøyd med festen. Litt av poenget er at vi ikke har plass til (pga lokalet) ,og / eller lyst til, å ha alle de "gamle" til middagen i tillegg til vennene våre (som vi garantert inviterer til middagen). Vi har mer lyst til å ha de unge + de "gamle" vi har nærest forhold til til middag og fest. Da blir liksom grillingen dagen før for de fjerneste tanter og onkler og middagen (inkl. fest) for de nærmeste + venner. Noen andre som syns dette kan bli en "rar" løsning, eller høres det greit ut?
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Jeg synes det blir litt rart. Hva med å ha vielse ganske tidlig og deretter invitere alle på en mottakelse? Server noen småretter og kaffe og kake. Senere på kvelden serveres middag med påfølgende fest. Da får alle med seg vielsen, de som legger seg tidlig får fortsatt med seg litt feiring og dere kan fortsatt ha middag og fest etterpå.
Spirito Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 En grillfest dagen før blir liksom ikke bryllup i det hele tatt.
Gir Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2008 Jeg synes det blir litt rart. Hva med å ha vielse ganske tidlig og deretter invitere alle på en mottakelse? Server noen småretter og kaffe og kake. Senere på kvelden serveres middag med påfølgende fest. Da får alle med seg vielsen, de som legger seg tidlig får fortsatt med seg litt feiring og dere kan fortsatt ha middag og fest etterpå. Ja, det var også en god idé
Gjest hopeful Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har vært i et bryllup der vielsen foregikk fredag ettermiddag. Alle var velkommen i kirken, men bryllupsmiddagen foregikk med nærmeste familie (les: foreldre, besteforeldre, søsken og forlovere). Lørdag kveld var det fest med venner, søskenbarn, søsken og forlovere. Bruden hadde brudekjolen på også lørdagen, så det føltes som en ekte bryllupsfest. De hadde en ganske fin middag fredagen, men en enklere meny lørdagen. (de serverte da gryterett, salat og brød). Helt supert, og en fin løsning når man har en stor familie og venneflokk!! Håper det var til hjelp:)
Gir Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 11. juni 2008 Jeg har vært i et bryllup der vielsen foregikk fredag ettermiddag. Alle var velkommen i kirken, men bryllupsmiddagen foregikk med nærmeste familie (les: foreldre, besteforeldre, søsken og forlovere). Lørdag kveld var det fest med venner, søskenbarn, søsken og forlovere. Bruden hadde brudekjolen på også lørdagen, så det føltes som en ekte bryllupsfest. De hadde en ganske fin middag fredagen, men en enklere meny lørdagen. (de serverte da gryterett, salat og brød). Helt supert, og en fin løsning når man har en stor familie og venneflokk!! Håper det var til hjelp:) Hei Ja, dette er også en idé vi kan vurdere. Det dumme med fredagsbryllup er at vi skal ha flere gjester fra andre siden av landet, så da er jeg redd de ikke rekker et fredagsbryllup... Slik det ser ut inne i hodet mitt nå, blir det en mindre middag med de nærmeste familiemedlemmene og vennene. Så blir det en større fest etter middagen med fjernere slekt og venner. Vi bestiller bord på restaurant til de som vil kjøpe seg noe og spise før festen men ikke er invitert til middag, så kan de samles der og ta taxi eller noe til lokalet til gitt tid. Høres dette ut som noe som kan gjennomføres uten å tråkke noen på tærne og uten å svi av alt for mye kroner?
Gjest Apple- i.i Skrevet 12. juni 2008 #9 Skrevet 12. juni 2008 Kusinen min hadde "formiddagsbryllup" (vielse kl. 12 eller 13), middag med familie (inkl. besteforeldre, tanter og onkler og sånt), og venner til "kaffe og fest" litt senere (de kom vel rundt kl. 20). Funket kjempebra! Mange av de "voksne" slektningene tok kvelden i ti-ellevetiden, mens de fleste venner og "yngre" slektninger holdt det gående utover kvelden/natten.
Gjest men Skrevet 12. juni 2008 #10 Skrevet 12. juni 2008 Formiddagsgrilling på en fredag passer kun til skoleavslutninger. Ikke til at slekten skal feire et bryllup. Det skinner veldig klart gjennom at dere bare vil plassere dem et sted, ikke inkludere dem i feiringen.
Gir Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2008 Formiddagsgrilling på en fredag passer kun til skoleavslutninger. Ikke til at slekten skal feire et bryllup. Det skinner veldig klart gjennom at dere bare vil plassere dem et sted, ikke inkludere dem i feiringen. Der tar du feil. For hadde vi ikke villet gjøre de til en del av feiringen hadde vi latt være å invitere dem. Dette skulle være et alternativ til en dyr feiring med veldig mange gjester fordi vi ikke har så mye penger og fordi vi likevel ønsker å inkludere alle slektninger ut til og med fettere og kusiner i feiringen. Jeg har skjønt at en mindre middag med kaffe etterpå der man kan invitere flere er normen, men vi tenkte kanskje å gjøre det litt annerledes.
Gjest men Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 Der tar du feil. For hadde vi ikke villet gjøre de til en del av feiringen hadde vi latt være å invitere dem. Dette skulle være et alternativ til en dyr feiring med veldig mange gjester fordi vi ikke har så mye penger og fordi vi likevel ønsker å inkludere alle slektninger ut til og med fettere og kusiner i feiringen. Jeg har skjønt at en mindre middag med kaffe etterpå der man kan invitere flere er normen, men vi tenkte kanskje å gjøre det litt annerledes. Dere er ikke engang gifte på det tidspunktet.
Gir Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. juni 2008 Dere er ikke engang gifte på det tidspunktet. Sier du det... Jeg har forstått at du syns formiddagsgrilling er skoleavslutning-standard, så da legger vi den død og lar ikke denne tråden utvikle seg til dritt-slenging, OK?
Gjest kristinit Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 Jeg synes det høres ut som en flott løsning!
Gjest men Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 Sier du det... Jeg har forstått at du syns formiddagsgrilling er skoleavslutning-standard, så da legger vi den død og lar ikke denne tråden utvikle seg til dritt-slenging, OK? Bare husk at du spurte etter folks meninger.
Gir Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 17. juni 2008 Bare husk at du spurte etter folks meninger. Ja, jeg spurte, og jeg fikk svar som var helt greit, og så brukte du et innlegg til på en usaklig kommentar som var helt unødvendig. Tror du ikke jeg vet at vi ikke er gift på et tidspunkt som er en dag før vielsen?
Gjest men Skrevet 17. juni 2008 #17 Skrevet 17. juni 2008 Ja, jeg spurte, og jeg fikk svar som var helt greit, og så brukte du et innlegg til på en usaklig kommentar som var helt unødvendig. Tror du ikke jeg vet at vi ikke er gift på et tidspunkt som er en dag før vielsen? Gir fortsatt bare uttrykk for min mening. Jeg hadde ikke følt meg som bryllupsgjest dagen FØR vielsen. Derimot hadde jeg, som nær familie, likevel følt meg forpliktet til å delta, bruke mye penger på antrekk og gave, og latt som jeg synes det var en strålende ide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå