Retz Skrevet 20. mai 2003 #21 Del Skrevet 20. mai 2003 Tråden handlet i utgangspunktet om kritikk av mødre som ikke er kjempeopptatt av hvordan de ser ut den første tiden etter at man har fått barn' date=' og jeg kan ikke helt se at dette er et angrep på de som velger å ikke få barn?[/quote'] Og der fikk du meg tilbake på sporet igjen. Jeg gir blaffen i hvordan andre mennesker kler seg, sminker seg etc., og det inkluderer selvsagt også nybakte - og ikke fullt så nybakte - mødre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 20. mai 2003 #22 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg er grunnleggende uenig med deg, Lasse. Jeg har selv barn og bruker ikke særlig mye tid på utseendet. Det betyr altså at jeg har ANDRE verdier enn de som bruker all sin tid på treningsstudio etc, men å si at mine verdier er VIKTIGERE? :o Vel har jeg andre verdier enn dem, sannsynligvis mer lik dine verdier, men er det dermed sagt at du og jeg vet best? Det ansvaret vil i hvert fall ikke JEG ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 20. mai 2003 #23 Del Skrevet 20. mai 2003 Når det er sagt; jeg er enig i at det er for mye "ytre fokus". Men vektkontroll etc handler ofte like mye om velvære som om utseende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. mai 2003 #24 Del Skrevet 20. mai 2003 Tja.. la meg si det slik da... Meningen med livet er ikke å ha str 48 (mener nå jeg)..... Videre synes jeg det er skremmende narcisistisk å ha ens utseende som en VERDI i livet sitt.... Men dette er kankje litt off-topic...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 20. mai 2003 #25 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg er uten tvil av av dem som har snakket mye om dette med hvordan kvinner forandrer seg etter at de har fått barn- jeg har mange nære venninner som virkelig har trengt noen sannhetsord for ikke å bruke barna som unnskyldning til ikke å ta tak i sitt eget liv, enten det være å fullføre utdannelsen eller å komme ned i en mer anstendig kroppsstørrelse. Det er så altfor lett for andre å si at ting som utseende ikke betyr noe- men det gjør faktisk det, det er få kvinner som liker å gå fra str. 38 og opp til 52 i løpet av ett år, felles for disse kvinnene er at de ikke er fornøyd med seg selv og jeg vet at mange også føler at livet har stagnert. Hvor ble det av en blide slanke jenta med gode karakterer fra høyskole/universitet? Kan man ikke både være mor og samtidig ha sitt eget liv? Mange trenger nok en skikkelig oppvekker for å komme seg ut av joggedressen. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 20. mai 2003 #26 Del Skrevet 20. mai 2003 Når man har fått egne barn forstår man at det finnes viktigere ting enn å bli slank og pen og fjong igjen så fort som mulig... Ligger vel noe der Lisa-Beth?...... Det har jeg faktisk forstått for lenge siden, selv uten barn. Barn er ikke kimen til den evige visdom vet du, selv om vi vel alle endrer prioriteringer når/om vi får barn. Forøvrig er det trist at man som nybakt mamma skal få kommentarer om at man ikke holder utseendet sitt i orden - og det er helt malplassert. Jeg syns det er flott med både gravide kvinner og nybakte mammaer jeg - en indre glød liksom ,som ikke er avhengig av å inneha idealmål, og som man bare har i akkurat denne perioden. Forøvrig er det vel blitt ganske "vanlig" å kjempe for å komme tilbake til "normalvekt" igjen raskt? Syns jeg ser masse småbarnsmødre som jeg ikke kan "se" at har fått barn ihvertfall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. mai 2003 #27 Del Skrevet 20. mai 2003 å komme ned i en mer anstendig kroppsstørrelse. Minnie Det er det jeg er uening i. Fordi det er veldig ofte ANDRE som bestemmer hva som er anstendig størrelse.... Trivselsvekt er for meg det som burde være det en strber etter, og da er det jo greit... Men å måtte gå i pent tøy når en går til posten, eller trene for å få riktig form etter motebildet blir for meg grunnt, overfladisk og helt på trynet feil med tanke på sitt ID.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 20. mai 2003 #28 Del Skrevet 20. mai 2003 Kan man ikke både være mor og samtidig ha sitt eget liv? Jo, det kan man absolutt. Mange trenger nok en skikkelig oppvekker for å komme seg ut av joggedressen. Hvorfor skal de ut av den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 20. mai 2003 #29 Del Skrevet 20. mai 2003 Men å måtte gå i pent tøy når en går til posten' date=' eller trene for å få riktig form etter motebildet blir for meg grunnt, overfladisk og helt på trynet feil med tanke på sitt ID....[/quote'] Greit, den har vi skjønt, Lasse. DU gjør ikke det. Jeg gjør det heller ikke. Men derfra og til å dømme dem som gjør det? Syns du er litt overmodig når du dømmer folk sånn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 20. mai 2003 #30 Del Skrevet 20. mai 2003 Det er det jeg er uening i. Fordi det er veldig ofte ANDRE som bestemmer hva som er anstendig størrelse.... I de tilfellene hvor jeg har hjulpet andre til å legge om kostholdet så har det ikke vært jeg som har bestemt hvor mye man skal gå ned- men når man går fra å veie 60 kg og nærmer seg 90 kg så skjønner de fleste at her trengs det en skikkelig slankekur hvor minus 5 kg ikke er målet. Og uansett hvor mange tårer og hvor lei man er mens det står på så er det alltid verdt det når man kan være vitne til at en person går fra å være overvektig småbarnsmor til å være den gode gamle hun var før fødselen. Humøret, selvfølelsen, energien, overskuddet, selvtilliten- alt kommer tilbake igjen. Og ektemannen(sambo) har fått tilbake den han giftet seg/flyttet sammen med. Minnie Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. mai 2003 #31 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg dømme ringen, jeg sier at JEG synes de her et grunnt syn på livet, der deres selvbilde antakelig er svakt og basert på ytre verdier som med forringelse (alder ) vil forsvinne... Det blir det problemer ut av... Minnie: Du er inne på noe, men jeg er litt amvibalent til dette, fordi idealet nå er langt tynnere enn de fleste er skap til å være... Men at en trives bedre på en normalvekt på 63-70 kilo for de med høyde på 1,65-1,70 enn 90 er vel greit. Man har ikke godt av å veie 90 kilo, og livsstilsproblemer er en god grunn til å slanke seg. Men man må jo da også forsone seg med at kroppen forandrer seg hele tiden. Man får ikke som 35-åring ikke igjen kroppen man hadde som 20-åring f eks... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 20. mai 2003 #32 Del Skrevet 20. mai 2003 Det som overrasker meg, er at det gjerne er småbarnsmødre selv som er så flinke til å bemerke andre småbarnsmødres kropp og fasong (eller "mangel" på fasong) etter en fødsel (min erfaring fra verden utenfor KG). "Hun er så fint gravid", er det samme som at hun ikke har gått særlig opp i vekt som gravid. Jeg for min del (barnløs) har til gode å se en "ufint" gravid kvinne. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 20. mai 2003 #33 Del Skrevet 20. mai 2003 Såklart vil ingen være fornøyd med å sitte med 30 kilo ekstra, uansett om man har fått barn eller ikke... Poenget her var var heller at det er ikke verdens undergang om man ikke ser ut som en gaselle 2 uker etter at man har fått en unge.. Kroppen har gått igjennom en stor påkjenning etter fødselen, og det er unødvendig (for mange) å fokusere på slaskete mage og strekkmerker sånn med en gang.. Man har litt andre ting å tenke på liksom.. Man er kroppsfiksert nok resten av livet, så det er vel ikke krise hvis man tar det med ro den første tiden etter at man fikk barn, og kommer seg litt før man begynner å bekymre seg over å komme inn i de gamle klærne igjen? Og andre (uansett om de har barn selv eller ikke) behøver i hvertfall ikke å komme med negative bemerkninger om fasongen i denne perioden, utspillet bør jo komme fra den som evt. bærer disse ekstra kiloene, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 20. mai 2003 #34 Del Skrevet 20. mai 2003 Det er heller ingen som har snakket om at man skal "se ut som en gaselle 2 uker etter fødselen" Busybody. Overvekten som er igjen etter at ammeperioden er over er ikke noe som går vekk av seg selv og i mange tilfeller er det mange 10-talls kilo dette dreier seg om. Det er så mange som sier at dette går man av seg med trilleturer, bleieskift og nattevåk men det mener jeg bestemt er tullprat. Man kommer inn i en ond sirkel med spising og sofasitting fordi man er sliten og ikke har nok energi pga. overvekt og da går vekten oppover og figuren, selvfølelsen og sexlivet går rett ad dundas. Jeg vet også at mange sier at "mannen min elsker kiloene mine"- men i mange tilfeller er det nok mere riktig og si at mannen ikke tør å si noe men bare må holde ut men en uformelig potetsekk av en kone som har sluttet å bry seg med hvordan hun ser ut.... årene går og vips så finner han seg en annen. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 20. mai 2003 #35 Del Skrevet 20. mai 2003 Tror faktisk det er vel så vanlig at mannen ikke bryr seg så mye med de ekstra kiloene, hun har jo tross alt bært frem hans barn... Mange menn gir deriomt uttrykk for at damer som er veldig opptatt av utseendet og stadig er på slanker'n er kjedeligere å være sammen med og mindre sexy enn de som gir litt f.. og koser seg og er fornøyd med seg selv slik de ser ut, uansett om de har noen kilo ekstra.. For noen mennesker er det faktisk ikke så nøye, og jeg respekterer dem for det (kanskje til og med beundrer dem litt? ) For min egen del; jeg la på meg veldig mye når jeg gikk gravid.. og slanket de vekk igjen etterpå (over 20 kg faktisk).. Men det var mitt valg, og jeg gjorde det fordi jeg ikke følte meg vel med så mange ekstra kilo.. Har faktisk aldri vært så tynn som da sønnen min var 8-9 mnd.. Men jeg hadde uansett blitt såret hvis noen hadde kommet bort til meg under svangerskapspermisjonen og antydet at jeg var ei feit sjuske.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 20. mai 2003 #36 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg er grunnleggende uenig med deg, Lasse. Jeg har selv barn og bruker ikke særlig mye tid på utseendet. Det betyr altså at jeg har ANDRE verdier enn de som bruker all sin tid på treningsstudio etc, men å si at mine verdier er VIKTIGERE? :o Vel har jeg andre verdier enn dem, sannsynligvis mer lik dine verdier, men er det dermed sagt at du og jeg vet best? Det ansvaret vil i hvert fall ikke JEG ha! Den dagen utseende betyr mer enn liv og død, da er jammen livet ikke mye verdt å leve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 20. mai 2003 #37 Del Skrevet 20. mai 2003 Jammen godt at noen aldri trenger tenke på denne problemstillingen med vekt etter fødsel, ikke sant Minnie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 20. mai 2003 #38 Del Skrevet 20. mai 2003 :o :o :o :o :o Jammen godt at noen aldri trenger tenke på denne problemstillingen med vekt etter fødsel, ikke sant Minnie. Minnie: Sånn er det når man uttaler seg om ting man egentlig ikke vet noe om. Ville ofret hele figuren min,hatt hengepupper og diger ræv for å få de vakre barna jeg har.Men heldigvis har min figur aldri vært en potet-sekk figur.Det er så mye annet viktigere i denne verden.Og faktisk.......når man har fått barn så blir man kanskje mere voksen av seg oppi toppen og tenker på en annen måte.De fleste i hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susie Skrevet 20. mai 2003 #39 Del Skrevet 20. mai 2003 jeg er ening med at det er veldig mange som er altfor opptatt av å holde vekten mest mulig når man er gravid, og komme fortest mulig inn i klærene sine igjen.. Deter jo helt naturlig å legge på seg, noen mer enn andre.. Men saken er den at det er som regel de som legger på seg mest og "koser seg" med cola og godterier siden de er gravid som skriker høyest.... og klager på de som ikke har gjort samme tabben. Om man har et ok normalt kosthold når man går gravid og ikke ser på det som en sykdom, men mosjonerer og beveger seg som normalt slipper man det problemet!! Graviditet er ikke noen unnskyldning for å proppe i seg alt mulig dritt og ligge på sofaen. Men så er det selvfølelig noen som vil det, og ikke har noe i mot at de legger på seg. Da er det helt greit, bare ikke kom å syt i ettertid. Men bare så det kom frem: Det bør ikke være et race for en mor å komme fortest mulig inn i klærene etterpå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 21. mai 2003 #40 Del Skrevet 21. mai 2003 Men saken er den at det er som regel de som legger på seg mest og "koser seg" med cola og godterier siden de er gravid som skriker høyest.... og klager på de som ikke har gjort samme tabben. Om man har et ok normalt kosthold når man går gravid og ikke ser på det som en sykdom, men mosjonerer og beveger seg som normalt slipper man det problemet!! Graviditet er ikke noen unnskyldning for å proppe i seg alt mulig dritt og ligge på sofaen. Det er ikke bare matinntak og mosjon det er snakk om. Noen er disponert for å legge seg ut under svangerskap, og da er det urettferdig å angripe dem sånn. Andre igjen, kan godt ligge på sofaen med cola og godteri og likevel ikke legge på seg mer enn rundt magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå