waco Skrevet 11. juni 2008 #61 Del Skrevet 11. juni 2008 Da jeg var ni år gammel så kledde jeg meg ut i supermanklesdrakt. jeg følte at jeg var supermann, men jeg tror ikke pappa var redd for at alle andre skal tro jeg er supermann. Men med dere jenter så er det helt annerledes, deres mødres beskyttelsesinstinkt går ut på hva "andre mennesker vil tolke ut fra å se døtrene deres", - og ikke hva døtrene tenker selv. Det er jo bare en lek for småbarn jo. haha, rart jeg ler meg skakk når jeg sitter her og kjeder meg en onsdags ettermiddag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 11. juni 2008 #62 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg synes ikke det var en helt god sammenligning, wao, siden det ikke er vanlig for voksne menn å kle seg ut som superman. Det er dermed vanlig for voksne kvinner å sminke seg. I tillegg ligger det både kulturelt og sosiologisk (om enn antagelig delvis ubevisst) seksuelle konnotasjoner i hvordan sminken blir lagt, og dermed synes jeg ikke det passer seg at ei jente på ni skal gå ut med sminke. Men det er nå bare min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freckles Skrevet 11. juni 2008 #63 Del Skrevet 11. juni 2008 Da jeg var ni år gammel så kledde jeg meg ut i supermanklesdrakt. jeg følte at jeg var supermann, men jeg tror ikke pappa var redd for at alle andre skal tro jeg er supermann. Men med dere jenter så er det helt annerledes, deres mødres beskyttelsesinstinkt går ut på hva "andre mennesker vil tolke ut fra å se døtrene deres", - og ikke hva døtrene tenker selv. Det er jo bare en lek for småbarn jo. haha, rart jeg ler meg skakk når jeg sitter her og kjeder meg en onsdags ettermiddag! Du gikk ikke i supermann drakta di på skolen regner jeg med? Det er forskjell på lek og alvår! Når ei jente begynner å føle at hun MÅ sminke seg for å bli ekstra pen i selskaper osv så er det noe helt annet enn lek hjemme foran speilet. Foreldre skal hjelpe barn til å få god selvtillit og en bra selvfølelse. Å lære jenter hvordan de skal fremheve utseende sitt i så ung alder er ikke veien å gå i mine øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #64 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg synes ikke det var en helt god sammenligning, wao, siden det ikke er vanlig for voksne menn å kle seg ut som superman. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...334884&st=0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 12. juni 2008 #65 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har en datter på 8 år som elsker og sminke seg. Hun har ytret ønske om å bruke hele pakken, altså mascara, øyeskygge, leppestift, kajal, foundation m.m., på skolen. Jeg sa til henne at hun må vente til hun er eldre, for hun er bare 8 år. Og en liten jente på 8 år går ikke med så mye sminke. Hun får lov til å bruke litt sminke, f eks neglelakk og leppestift, eller mascara og øyeskygge osv. Skal vi på bursdagsbesøk, så får hun lov til å bruke litt mer sminke, men det synes nesten ikke. Men det er ikke uvanlig at jenter på denne alderen vil sminke seg. Dette ser jeg faktisk på som noe helt naturlig egentlig, da vi, som er mammaene deres, sminker seg. De etteraper jo oss, på en måte. Datteren vår har en venninne som bruker sminke og de har sminket seg hjemme hos venninnen og hjemme hos oss. Så alt i alt: la jentene få bruke sminke, men med måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annemor30 Skrevet 22. juni 2008 #66 Del Skrevet 22. juni 2008 --her ble vi ganske enige.... Damen vente til hun blir litt større... Hun mente det var best selv;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. juni 2008 #67 Del Skrevet 22. juni 2008 Akkurat som humøret ditt blir så mye bedre den vakre dagen datteren din faktisk forstår hva hun skal bruke sminken til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #68 Del Skrevet 22. juni 2008 Huff, hva skjer med verden? Jenter på 8 år er alt for unge til å bruke sminke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ecolia Skrevet 22. juni 2008 #69 Del Skrevet 22. juni 2008 Huff, hva skjer med verden? Jenter på 8 år er alt for unge til å bruke sminke... Helt enig. Det er greit at verden går fremover, men åtteåringer med gstreng, bh og sminke er bare feil for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 23. juni 2008 #70 Del Skrevet 23. juni 2008 Huff, hva skjer med verden? Jenter på 8 år er alt for unge til å bruke sminke... Som jeg sa, så er det bare litt og det synes så og si ikke. Kan ikke si at jeg ser problemet med det. Flere jenter i klassen hennes gjør faktisk det samme. Men igjen, bare bittelitt sminke. Ingen har overhodet reagert på det i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 23. juni 2008 #71 Del Skrevet 23. juni 2008 Huff, hva skjer med verden? Jenter på 8 år er alt for unge til å bruke sminke... I utgangspunktet enig med deg, men det dreier seg om måtehold også. Dersom en 8 åring er oversminket, reagerer jeg. Hvis det bare dreier seg om litt mascara og lipgloss, ser jeg ikke problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillebøll Skrevet 23. juni 2008 #72 Del Skrevet 23. juni 2008 Fordelen med å la en ni åring leke med sminke/bruke sminke hjemme er at hun ikke ser ut som et skogtroll når hun da skal begynne å bruke sminke offentlig. Som vi så ut når vi begynte på ungdomskolen. Kritthvit pudder, svart rindt øynene og dødslekre Men jeg er som gjest her. Vil ungene gå med string og sminke så må de gjerne det. Guttungen har flere ganger tusler i barnehagen med øyenskygge. Vil han så får han. Jeg tror det forbudte er langt mer spennende en det som er lovlig. Han ga seg fort, nå er det andre ting som er mer spennende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 23. juni 2008 #73 Del Skrevet 23. juni 2008 Tror det beste er å ha et avslappet forhold til disse tingene. Barn får jevnlig ideer og innfall som de vil teste ut. Det er naturlig del av utviklingsprosessen deres. Min lille datter har ofte mye rart for seg. Stort sett lar vi henne holde på hvis det ikke er noe farlig. Uka etterpå er det gjerne noe annet som er viktig. Ingen grunn til å stresse om 9-åringen bruker sminke. Det er tross alt ikke det farligste man kan gjøre. Bruk heller krefter på de tingene som faktisk er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ecolia Skrevet 23. juni 2008 #74 Del Skrevet 23. juni 2008 Gstreng er tydeligvis også helt ok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 23. juni 2008 #75 Del Skrevet 23. juni 2008 Gstreng er tydeligvis også helt ok? Nei, det synes jeg ikke er ok. Først og fremst fordi det øker risikoen for infeksjoner, deretter fordi det er et plagg som jeg forbinder med ungdommer og voksne kvinner, ikke barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 24. juni 2008 #76 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Gstreng er tydeligvis også helt ok? Det har ingenting med denne diskusjonen og gjøre. Når det er sagt så mener jeg at g-streng er for voksne. Hvis det selges den type undertøy til små jenter, så blir jeg egentlig ikke overrasket, men hvis det finnes foreldre som kjøper det til døtrene sine, ja, da er det noe galt fatt med dem. Uansett så ser jeg ikke problemet med at jenter har på seg litt sminke. Det er snakk om å ha grenser når det gjelder dette og da. Og det har jeg når det gjelder min datter og sminking. Hun ser jo ikke ut som en sminkedukke når hun er ferdig og sminke seg. Neglelakk + øyenskygge, øyenskygge + mascara, leppestift + neglelakk osv. Ikke noe farlig eller overdrevent i det hele tatt det. Endret 24. juni 2008 av Kittykat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villimey Skrevet 25. juni 2008 #77 Del Skrevet 25. juni 2008 jeg syntes de er alt for unge! Er selv 15 år, og bruker det kun i helgene, på ridestevner(ikke vet jeg hvorfor), når jeg skal jobbe, og en sjelden gang på skolen. Eller.. Der bruker jeg bare fundation for å "sjule" visse ting i huden. Mascara funker dårlig, vannfast sitter jo som lim, og er liveredd for at uvannfast skal renne av. Pollenallergi og "vann" i øys når jeg ler/gjesper. Ikke gøy. Jeg reagerer nagativt nar jeg ser sminkete 10-12 åringer. Littt lipgloss er greit nok. I klassen min er de fleste sminka, men med måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 25. juni 2008 #78 Del Skrevet 25. juni 2008 Stedattra mi på 10 år har begynt å "smuglåne" sminken min noen ganger i helgene. Jeg ser plutselig at hun har sminket seg litt (maskara og litt øyenskygge), og hun blir liksom brydd når jeg kommenterer det. Hun er i en fase, hvor hun har blitt veldig "jålete". Jeg synes det er helt greit så lenge hun ikke gjør det til daglig. Jeg sier ifra hvis hun kliner på masse og ser ut som et malerskrin, da vasker vi av det verste. Jeg har tenkt å kjøpe inn litt egen sminke (maskakra, øyenskygge, lippgloss) til henne, så hun slipper å bruke min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ecolia Skrevet 30. juni 2008 #79 Del Skrevet 30. juni 2008 Drar opp denne igjen da jeg ikke har hatt nett igjen på et par dager. Lipgloss er i mitt hode noe man bruker for å gjøre leppene sine penere, mer tiltrekkende o.l. Hva skal en niåring med PENE lepper? Lipgloss, det er shiny og "fuktig". Jeg skjønner at "alle andre" sminker seg, tester ut og skal jåle seg. Men da bør kanskje foreldrene sammen være litt bevisst på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tasha Skrevet 30. juni 2008 #80 Del Skrevet 30. juni 2008 Helt enig. Det er greit at verden går fremover, men åtteåringer med gstreng, bh og sminke er bare feil for meg. jente på 23 med erfarin : (altså meg!) tjukk, stygg, mørke buste øyenbryn, krusete hår , og uvitende om klær... ble mobbet opp alle årene på skolen. fordi jeg så sånn ut. andre i klassen min var liksom sånne lyse som var pene uten noe med rett hår og slanke. ungdomsskolen kom, tenåringer er FÆLE mot hverandre, og jeg kunne fortsatt ikke bruke sminke. de andre prøvde se frem på barneskolen. prøvde å kle meg som på tv med høye bukser, og da ble jeg kalt stoma, og sliter enda med det ordet. poenget er damer, greit nok at barn ser horete ut og jævelie, men tro meg, kommer du ikke inn i jengen og får et forsprang i å se pen ut, så blir det laget et helvete for deg senere. sminkekurs syntes jeg var en b ra< ting. hun lærer seg noe hun trenger fremover, kan kanskje unngå å bli en av de oversminkede på 15, og kanskje hun finner ut at dette vil hun bli når hun blir stor? jeg fikk et mye bedre liv på videregående... pga jeg kom unna alle dem, og kunne sminke me til å se bra ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå