sommerglede Skrevet 10. juni 2008 #41 Skrevet 10. juni 2008 Min stedatter på 12 år får bruke litt mascara...men ikke mer enn det. Sminke på småbarn ser helt corny ut. La barn være barn, tenker jeg.Leke sminkedame- helt greit, men etterpå skal det av... mi stedatter er helt svart rundt øynene når hun kommer hit.... men er hun hos oss i helgene så tar hun bare litt på seg fordi hun vet at jeg synest det blir alt for svart for henne.. og hun er 14 år...... men er veldig glad for at hun lytter til meg så lenge hun er her....
sommerglede Skrevet 10. juni 2008 #42 Skrevet 10. juni 2008 Jeg synes det er helt greit at en 9-åring bruker sminke til daglig. Barn er de fortsatt. De kan fortsatt leke i sandkassa eller med Barbie selv om de går med sminke, stringtruse eller hører på "ungdomsmusikk".
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #43 Skrevet 10. juni 2008 Ja, vi er jo alle forskjellige og jeg mener det. Du ble sjokkert, ja. Nå blir du nok enda mer sjokert. Når jeg får ei datter så sksl hun få lov å gå i stringtruser og bruke sminke uansett hvor gammel hun er. Men ikke før hun selv ber om det da, er hun da 5, greit. Da kom sjokkert. Nå kommer nok skuddet Jeg er gutt. Eller mann er vel kanskje mer riktig. Ung mann.
Gjest Emera Skrevet 10. juni 2008 #44 Skrevet 10. juni 2008 Jeg er gutt. Eller mann er vel kanskje mer riktig. Ung mann. Sier du det..? Det kom som et sjokk, du...
Leanne Skrevet 10. juni 2008 #45 Skrevet 10. juni 2008 jeg ville heller kjøpt ordentlig sminke til datteren din, som hun kun får bruke når du sier det er greit. F.eks til bursdag eller kun inne hjemme.... Tror ikke det nytter å nekte datteren din å bruke sminke nå som hun allerede har prøvd noen ganger, da vil hun sikkert bare gjøre det bak din rygg... Heller lage noen regler på det sammen.. Jeg har forøvrig kjøpt rosa og lilla øyenskygge til min datter på 3 her Denne sminken får hun bruke når hun skal kle seg ut som prinsesse med prinsesse kjole, tiara osv hjemme, eller hvis hun har en annen rolleleik hvor dette faller naturlig..Og en sjelden gang når vi skal i familie bursdag... Synes det er bedre at hun har ordentlig sminke som ikke klør og gir henne utslett... Og jeg vet at det ikke er nødvendig med sminke til en 3 åring, men hun synes jo det er så gøy å leke "voksen" så da kjøpte jeg det til henne... Bedre at hun har sitt eget enn at hun rører mitt!
Tabris Skrevet 10. juni 2008 #46 Skrevet 10. juni 2008 Da jeg begynte å eksperimentere med sminke som ung jente, så sa mor at jeg kunne prøve og leke med det så mye jeg ville hjemme, men at jeg måtte vaske det av før jeg gikk noen steder. Det synes jeg ennå er en god løsning.
Purple Basil Skrevet 10. juni 2008 #47 Skrevet 10. juni 2008 Nei, du er ikke streng. Jeg fikk ikke lov til å bruke sminke før jeg var 14
Gjest Purple Haze Skrevet 10. juni 2008 #48 Skrevet 10. juni 2008 Jeg jobber i barnehage, og der er det en jente på 6 år som stadig kommer sminket om morgenen. Og da mener jeg full pakke, mascara, øyenskygge, rouge og leppestift. Jeg er ingen gammeldags snerpe, men jeg syns dette er ille. Hvorfor skal barn være små voksne? Det ser fullstendig idiotisk ut med et sminket barnefjes. Dessuten vil huden og øyevippene deres bli tidligere skadet og slitt av dette. Jeg begynte å bruke mascara som 15-16 åring, og i dag går jeg aldri uten, etter som vippene har mistet nesten all farge av dette. Litt lekesminke en gang i blant er greit, men å bruke sminke til daglig syns jeg hører ungdom-og voksenalderen til. Jeg er glad jeg har gutter selv...
Gjest Glør Skrevet 10. juni 2008 #49 Skrevet 10. juni 2008 Når jeg var 12 brukte jeg også sminke, det var en liten periode hvor det så ut som jeg hadde snubla oppi malingspannet, men det er en fase som resten av jentene i klassen min gikk gjennom samtidig som meg. Selv jeg gikk jeg gjennom denne fasen ganske seint, ikke før jeg var 17-19 år, og det var ganske pinlig å være så gammel og ikke kunne sminke seg. Dette var fordi jeg aldri hadde mulighet til å prøve det ut når alle de andre gjorde det, og da ender man med å skille seg ut negativt seinere. Så jeg ser absolutt verdien av at barn får lov til å teste ut dette, samtidig med andre på sin alder, dersom de er interessert i det. Og at barn leker voksne er jo en naturlig del av barndommen på alle andre punkter, så jeg ser ikke hvorfor sminke skal være noe som står i en særstilling. Da bør en heller fokusere på tid og sted, slik man gjør med en del andre voksenleker som er private, og ikek offentlige.
Gjest annemor30 Skrevet 11. juni 2008 #50 Skrevet 11. juni 2008 Selv jeg gikk jeg gjennom denne fasen ganske seint, ikke før jeg var 17-19 år, og det var ganske pinlig å være så gammel og ikke kunne sminke seg. Dette var fordi jeg aldri hadde mulighet til å prøve det ut når alle de andre gjorde det, og da ender man med å skille seg ut negativt seinere. Så jeg ser absolutt verdien av at barn får lov til å teste ut dette, samtidig med andre på sin alder, dersom de er interessert i det. Og at barn leker voksne er jo en naturlig del av barndommen på alle andre punkter, så jeg ser ikke hvorfor sminke skal være noe som står i en særstilling. Da bør en heller fokusere på tid og sted, slik man gjør med en del andre voksenleker som er private, og ikek offentlige. Hei. Men syns du at det er ok atdenne jenta begynner allrede med sminke 9 år gammel? Du har mange fine tanker her;-)
Gjest Marillia Skrevet 11. juni 2008 #51 Skrevet 11. juni 2008 At en niåring får prøve sminke er helt greit, så lenge det vaskes av før hun går ut. Datteren min var vel 11 år da hun fikk sin første mascara, men den ble ikke ofte brukt - nå er hun 12 år, og bruker alltid mascara i selskap eller på barnedisco. Hun forteller selv at på hennes skole er det sjeldent noen som bruker (synlig) sminke på skolen før 7.klasse, noe som stemmer omtrent med det jeg selv husker. Blank gloss regner jeg ikke som sminke, det er mer som en lypsyl.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 11. juni 2008 #52 Skrevet 11. juni 2008 Når barnet er 9 er vel sminken først og fremst en jentelek. Jeg ga en makeup-koffert til jenta mi allerede da hun var 6, men jeg tenkte nå på det på linje med Barbie og Bratz, ikke som seriøs sminke. Jeg synes det var rarere med make-up-time for en 13-åring. Selv kunne jeg ikke sminke meg ordentlig før jeg var 28, tydeligvis, og en venninne som var make-up-artist viste meg det
Daiquiry Skrevet 11. juni 2008 #53 Skrevet 11. juni 2008 Hos oss blir det ingen sminke utenfor hjemme før hun er minst 12 år. Det var da jeg fikk lov til å ta på meg litt maskara. At hun sminker seg hjemme, er helt greit.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #54 Skrevet 11. juni 2008 Jeg har ikke lest hele tråden, men vil bare bidra med mine tanker rundt dette. Jeg er lærer, og ser på min skole i hvilken alder sminkingen tar fart for alvor. Det finnes såklart unntak, men mitt hovedinntrykk er: 1.-3. klasse: Aldri sminke 4.-5. klasse: Noen veldig få "jålejenter" begynner forsiktig med mascara og øyenskygge. Ser malplassert ut i små barnefjes. 6. klasse: Rundt halvparten av jentene bruker mascara i rykk og napp. 7. klasse: Nesten alle jentene bruker i hvertfall litt sminke. En rundt halvparten ser ut som de skal på catwalken hver dag. De føler nok at ungdomsskolen lokker sterkt. For hver "kategori" øker tendensen når skoleåret er halvgått. Jeg ville nok latt min datter på 9 år leke seg med sminken min, men kun "for moro" og ikke til utendørsbruk med mindre hun skal på karneval. Når jentene begynner i 6. klasse bør man nok gi litt etter og la dem bruke litt sminke. Men man kan sette grenser, som å si at til daglig bruker man kun mascara. Øyeskygge/leppestift er for selskapsbruk. Og som mamma kan man nok gi sine døtre litt råd og veiledning om hvordan ikke oversminke seg. Ta dere en sminkekveld, der du først sminker datteren din pent og forsiktig. Ta bilde. Så fortsetter du sminkingen, med tykke lag i skikkelig overdrivelse. Ta nytt bilde. Hvilket bilde synes datteren din er penest? Forhåpentligvis det med minst sminke. Min samboers datter på 15 sminker seg altfor sterkt. Tykt lag foundation med et skarpt skille under haka, og minst åtte omganger med mascara, pluss platinablondt tupert hår... Blir litt voldsomt på den lyse jenta. Men hun er så gammel at ingen kan fortelle henne hvordan hun skal se ut. Selv om jeg skulle ønske noen kunne hjelpe henne litt med dette skarpe foundationskillet. Tør ikke si noe selv. Er redd det kan skape en vegg av is mellom oss de neste fem årene eller så.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #55 Skrevet 11. juni 2008 Jenta mi er 13, og skal begynne på u-skolen til høsten. Hun bruker litt sminke i rykk og napp, og har gjort det de siste to årene. Vi har gradvis føyd til i hvilke settinger det er greit å bruke sminke, og jeg har hele tiden vært bevisst på at jeg skulle være den som lærte henne om sminke. Mitt største mareritt på den fronten var at hun skulle se ut som en papegøye som hadde lekt i mammas sminkekoffert. Min mening er at den fineste sminken er den som ikke synes, men som bare anes, og hun har adoptert den tankegangen (heldigvis). hun begynte å leke seg med sminke da hun var 5, men fikk ikke vise seg ute med sminke før hun var 11 år, og da kun på klassefester eller lignende. Da var det snakk om lys rosa øyenskygge (glittereffekten var mer synlig enn fargen) og litt lip-gloss. På skolen fikk hun lov til å begynne med litt øyenskygge da hun var 12, og nå får hun bruke litt øyenskygge (lys rosa, lys lilla, eller lys brun), og en lys lip-gloss (rosa eller blank), og det hender at hun spør om jeg kan legge på litt rouge hvis hun føler seg ekstra blek, og litt mascara og litt eye-liner hvis det er noe ekstra. Mascara får hun egentlig ikke bruke før til høsten når hun begynner på u-skolen, men jeg gjør enkelte unntak. Men vi har egentlig vært veldig heldige på sminkefronten i vår jentes klasse. De fleste jentene har heller eksperimentert med lukter framfor farger, noe som absolutt er å foretrekke... (selv om det bokstaveldig talt kan gi en langvarig hodepine for oss foreldre som er sensitive for lukter. ) Men for å svare på ditt spørsmål trådstarter, det er ikke for tidlig å begynne å eksperimentere med sminke i 9-års alderen, men for meg er det alt for tidlig å begynne med å bruke sminke ute eller på skolen. Og uavhengig av hva man egenlig mener, må man av og til finne et kompromiss som fungerer for begge parter. Hadde jeg vært for streng hadde jeg drevet henne bort fra meg, og hun hadde gått bak ryggen min, og hadde jeg vært for ettergivende hadde ikke det vært bra heller. Den gylne middelvei er av og til å foretrekke, for da han man i det minste en viss grad av kontroll.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #56 Skrevet 11. juni 2008 Men vi har egentlig vært veldig heldige på sminkefronten i vår jentes klasse. De fleste jentene har heller eksperimentert med lukter framfor farger, noe som absolutt er å foretrekke... (selv om det bokstaveldig talt kan gi en langvarig hodepine for oss foreldre som er sensitive for lukter. ) For ikke å snakke om for lærere og medelever som tilbringer en hel dag i samme rom som et helt parfymeri
Involvert Skrevet 11. juni 2008 #57 Skrevet 11. juni 2008 At en tiåring har på seg litt lys rosa lipgloss og litt glitter i kinnene når hun skal på burdagsselskap til en venninne?? Litt glitternegelakk?Jaja.... vi er forskjellige. Men jeg ser faktisk ikke problemet.Her har det fungert helt utmerket. De pynter seg og styrer til enkelte ting, mens på f.eks 17.mai, familieselskaper, julaften ovs har det aldri engang vært spøsmål om de skal sminke seg.Heller ikke til hverdags. De har fått sminke som er allergitestet ( og ikke testet på dyr.....), farger som ikke er skrikende og grelle og med en kvalitet som gjør det mulig å legge det både pent og diskret. Noe det sjelden er mulig å gjøre med lekesminken. Jeg har ingen problemer med å la jentene få litt hjelp og veiledning til det å bruke sminke. Heller det enn at de sminker seg i smug og ender opp med å se forjævlig ut. Når den tid kommer at de vil farge hår osv håper jeg at de kommer til meg og ber om hjelp framfor å eksprimentere på egen hånd. For min del kan de gå med både rødt og grønt hår om de vil så lenge de ikke ender opp med å svi hodebunnen.Det er ikke nødvendig for alle jenter å finne de gode måtene å gjøre alt på selv, det er mulig hjelpe de på vei uten at man fratar de tiden som barn. Helt enig! Bra skrevet!
waco Skrevet 11. juni 2008 #58 Skrevet 11. juni 2008 Det som er så rart med dere damer er at dere tillegger små jentebarn assosiasjoner dersom de bruker sminke. Mange damer synes menn med buksesele er sexy. Men om man lar en fem år gammel gutt bruke buksesele er han da sexy? Tillegger vi smågutter sånne begreper? Når det gjelder småjenter så er dere nærmest hysterisk redde for at jentene skal begynne å etterligne dere selv. Dere påstår at sminke og slikt skaper "signaler" som småjenter er for unge til, men allikevel så gidder dere ikke gå littegranne inn i dere selv og skjønne hva er det med deres eget atferd som kopieres av småjentene deres? Dere bruker jo sminke for å vekke oppmerksomhet, skjule deres virkelige ansikt, gjemme fjeset deres, korrigere på sannheten og påkalle øyekontakt fra andre mennesker, - og da spør jeg, - hvorfor vil dere ikke la barna deres være som dere selv?
Gjest Gjest fra 18:45 Skrevet 11. juni 2008 #60 Skrevet 11. juni 2008 Det som er så rart med dere damer er at dere tillegger små jentebarn assosiasjoner dersom de bruker sminke. Mange damer synes menn med buksesele er sexy. Men om man lar en fem år gammel gutt bruke buksesele er han da sexy? Tillegger vi smågutter sånne begreper? Når det gjelder småjenter så er dere nærmest hysterisk redde for at jentene skal begynne å etterligne dere selv. Dere påstår at sminke og slikt skaper "signaler" som småjenter er for unge til, men allikevel så gidder dere ikke gå littegranne inn i dere selv og skjønne hva er det med deres eget atferd som kopieres av småjentene deres? Dere bruker jo sminke for å vekke oppmerksomhet, skjule deres virkelige ansikt, gjemme fjeset deres, korrigere på sannheten og påkalle øyekontakt fra andre mennesker, - og da spør jeg, - hvorfor vil dere ikke la barna deres være som dere selv? Siden jeg ikke bruker sminke er det nok ikke meg jenta mi prøvde å etterligne da hun begynte å leke med sminke, og det er ikke meg hun kopierer når hun sminker seg nå. Det er nok heller en del av den uniformeringen som er så viktig i den alderen, og da er det ikke mor de ser opp til, det er heller storesøstere, artister, skuespillere, modeller osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå