Gå til innhold

Sminke til jente på 9 år..

Gjest annemor30

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Jeg syns faktisk ikke det er greit å lære barn å sminke seg i det hele tatt, for hvorfor må vi putte på dem den voksnes verden før det er nødvendig?

Er du så opptatt av sminke, at du må lære barna rundt deg å sminke seg dust? Som mor hadde jeg blitt forbanna om min datter på 9 år fikk en sminkekoffert, for jeg anser ikke det som noen bra gave i det hele tatt.

Jeg er opptatt av at barna får være barn så lenge som mulig, for barn med sminke ser helt forferdelig ut. Små voksne liksom

Oi, virkelig?!

Tror du at med denne sminkekofferten så er plutselig lillejenta voksen? Hva med gutter som får lekemotorsag, eller lekeverktøy? Det er helt greit ikke sant? Siden det er praktiske ting, eller..? Men at noen jenter synes det er gøy med sminke - å huff og huff. Det synes jeg faktisk er litt diskriminerende, jeg. Vi må da ikke glemme at noen av disse jentene vokser opp til å bli frisører og make-up-artister, så hvorfor ikke la de få lov til å leke med det når de er barn?

Jeg tror også at det er få foreldre som "putter på dem de voksnes verden" ved å kaste sminke etter dem. Det er da ikke missekåringer vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om en mor som sminker sin datter på 9 år med maskara. Hun har helt hvite øyevipper og hun forteller at "mamma sier jeg får penere øyne med maskara" . Så joda det finnes mammaer som sminker barna sine. jeg får helt vondt av å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange forskjellige meninger, spennende.

Selv er jeg skikkelig skikkelig kjip på den fronten. Skal medgå at mange flotte prinsipper jeg hadde som småbarnsmor har måttet kasseres en etter en, for det er ikke alltid så hensiktsmessig eller praktisk å være mest mulig prinsippfast. Kartet må til en viss grad tilpasses terrenget også.

Men akkurat når det gjelder sminke og slikt, er jeg en streng mamma. Ikke sminke før sjuendeklasse. Ikke hel stilletthæl før etter ungdomsskolen. Ingen bare mager- før de evt har blitt så store at det er umulig å kontrollere :ler:

Min eneste grunn, og den eneste jeg synes jeg trenger, er at det ser fullstendig snodig ut med sminke og høye hæler på småjenter. Den dag i dag er jeg min mor evig takknemlig for at hun ikke kjøpte stilletthæler til juleballet i niendeklasse (og dermed reddet meg fra å se ut som en idiot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høye hæler, bare mager og snuppekorte skjørt kommer ikke på tale her heller.Men lipgloss? Det gidder jeg ikke krangle på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at noen jenter synes det er gøy med sminke - å huff og huff. Det synes jeg faktisk er litt diskriminerende, jeg. Vi må da ikke glemme at noen av disse jentene vokser opp til å bli frisører og make-up-artister, så hvorfor ikke la de få lov til å leke med det når de er barn?

Hmm, hvis du vil bruke det argumentet så må du da inkludere gutter også. Det er tross alt mange av de beste frisører, make-up artster og designere som er menn, om enn med en noe femi touch. :transe:

Og de har også vært barn en gang. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Dette er vel en privatsak for barnet og ikke noe foreldrene skal legge seg i. Gikk med masse sminke som 9-åring jeg, særlig at noen bestemte over meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 10 og har mye sminke. Hun vil gjerne bruke sminke til hverdags, men det er ikke lov. Å leke med det, og å sminke seg når hun skal være hjemme er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at en 9-åring bruker sminke til daglig. Barn er de fortsatt. De kan fortsatt leke i sandkassa eller med Barbie selv om de går med sminke, stringtruse eller hører på "ungdomsmusikk".

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hmm, hvis du vil bruke det argumentet så må du da inkludere gutter også. Det er tross alt mange av de beste frisører, make-up artster og designere som er menn, om enn med en noe femi touch. :transe:

Og de har også vært barn en gang. :ler:

Hehe, det har du helt rett i. Men den blir nok verre å takle. "Har du lekt med sminken nå igjen, Per?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma1_*

Har en jente på 8, hun får sminke seg når hun vil. Jeg ser rett og slett ikke problemet der altså... Det finnes så mange andre ting å krangle om at...

Det hender seg til og med at hun har øyenskygge, maskara og rødt i kinnene på skolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Dette er vel en privatsak for barnet og ikke noe foreldrene skal legge seg i. Gikk med masse sminke som 9-åring jeg, særlig at noen bestemte over meg.

Det er en privatsak når barnet har blitt ungdom, men det er ikke en privatsak at en 9 åring går med sminke. Når man er foreldre så tar man på seg den oppgaven å bestemme over barnet sitt, for det kalles å oppdra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at unger sminker seg under lek. Men jeg ville ikke latt min ni-åring gå med sminke "offentlig". La barn være barn, sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emera

Sminke på en niåring? Niks. Til lek er det selvsagt greit, men ikke til hverdags. På skolen til datteren min får de ikke lov til å komme med sminke før i åttende. Virker sikkert strengt, og kanskje blir det vanskelig å håndheve, men jeg synes det er helt greit. Alle foreldrene er enige om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er en privatsak når barnet har blitt ungdom, men det er ikke en privatsak at en 9 åring går med sminke. Når man er foreldre så tar man på seg den oppgaven å bestemme over barnet sitt, for det kalles å oppdra dem.

:hoho:

Ja, jeg synes jeg ser noen oppdra meg! Mulig foreldrene sa noe, men jeg var ikke så interessert i å følge med, skjønner du.

På skolen derimot synes jeg det høres ut som en god regel med ingen sminke før 8. kl., der bør det være regler som er like for alle. Men så er da heller ikke det privatlivet, men et offentlig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg egne barn, men svarer ut i fra da jeg var 9-10 år.

Jeg synes det er veldig tidlig å begynne med sminke til hverdags som niåring. Men synes det kan være greit med litt sminke når man skal pynte seg skikkelig. Husker selv at jeg synes det var litt ekstra gøy å pynte seg til bursdager og slikt når jeg fikk bruke litt av sminken til mamma. Det var da snakk om litt. Jeg så ikke ut som om jeg hadde dyppet hode i sminkeskrinet for å si det slik.

T

ror ikke jeg var noe mindre barn av litt sminking noen få ganger i året. Det ble litt mer som en lek på en måte. Skulle være voksen dame i bursdag må vite :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men.. er jeg litt streng tro??

Ja, det synes jeg du er. Jeg er 40 år, og selv da jeg var i 9 - 10 års alderen, hadde nesten alle jentene i skoleklassen jeg gikk i lipgloss, og noen hadde også øyenskygge. Synes det er helt ok, jeg, så lenge det ikke blir oversminket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt sykt med småunger som går rundt med sminke, og påkledning som er direkte horete. La barn være barn, de blir tidsnok voksne.

Jeg reagerer veldig på at du bruker ordet "horete" når det gjelder barn...Et barn kan, etter min mening, aldri se horete ut uansett påkledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt sykt med småunger som går rundt med sminke, og påkledning som er direkte horete. La barn være barn, de blir tidsnok voksne.

Jeg reagerer veldig på at du bruker ordet "horete" når det gjelder barn...Et barn kan, etter min mening, aldri se horete ut uansett påkledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke sminke er jo et veldig stort begrep. Det kan være fra å gå med foundation, pudder, eyeliner, øyenskygge, mascara, lip liner og lebestift, men det kan også være det å bruke lip gloss. Ei jente på 9 burde ikke ha behov for å bruke all det jeg skrev i begynnelsen, men å la henne få lov til å bruke litt lip gloss tror jeg ikke hun vil ta skade av. Hun vil ikke bli for fort stor hvis en passer på å sette grenser ang sminkebruk.

Min søster som nå er 12 bruker mascara, eyeliner og pudder. Hun gjør det uansett om hun får lov eller ei. Nå har hun holdt på så lenge at nå får hun lov, hvis hun viser seg for min mor før hun går ut. Når jeg var 12 brukte jeg også sminke, det var en liten periode hvor det så ut som jeg hadde snubla oppi malingspannet, men det er en fase som resten av jentene i klassen min gikk gjennom samtidig som meg. Vi prøvde det ut. Vi prøvde å være som de voksne damene vi så. Det å prøve ut er naturlig, men å sette grenser er lov å gjøre fordi om barna prøver ut nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...