Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei :)

Hvordan gjør dere det med kosthold når dere er i syden? Regner med det er flere enn meg som skal på en to-ukers-strandferie i sommer, og da blir det ofte mye og usunn mat =/ Så det jeg lurer på er: Hva er det lurt å bestille på resturant i syden? Er det trygt å spise salat? Kylling? Hva burde man spise ved frokostbuffeen på hotellet? Hva med lunsj? Osv.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis det du har lyst å spise. Det er ferie. Bare tenk på mengden. Du må nødvendigvis ikke forsyne deg 2 ganger på buffeten eller spise opp alt på tallerkenen.

Renskåret biff er ganske magert. Det samme er kyllingfilet. Sistnevnte må du passe på er gjennomstekt for å unngå sykdommer.

Vær også forsiktig med salat, den kan være vasket i springvann som inneholder uhumskheter magen din ikke setter pris på.

Gjest Gjest
Skrevet
Spis det du har lyst å spise. Det er ferie. Bare tenk på mengden. Du må nødvendigvis ikke forsyne deg 2 ganger på buffeten eller spise opp alt på tallerkenen.

Renskåret biff er ganske magert. Det samme er kyllingfilet. Sistnevnte må du passe på er gjennomstekt for å unngå sykdommer.

Vær også forsiktig med salat, den kan være vasket i springvann som inneholder uhumskheter magen din ikke setter pris på.

Dette er jeg ikke enig i, for det er så kjipt å streve med de ekstra kiloene som kan komme i løpet av en ferie. Men seff, har du null problemer med å spise små kvantum av godsakene er det ikke noe problem. Men for noen, eks meg, er løpet kjørt når jeg har tatt litt..da må jeg ha mer-mer-mer.

Jeg har også hørt at man skal være forsiktig med salat, men jeg levde på gresk salat da vi var på Rhodos, og jeg ble ikke syk. Tror det går greit jeg.

Jeg har brukt å ta med meg knekkebrød og pålegg, samt lettyoghurt, sånn at jeg har litt mat den første uka. Etterhvert finner man seg gjerne greie produkter der også. Tror også de har knekkebrød og sånt til frokostbuffeten, så da er det jo bare å satse på proteinrikt pålegg og litt frukt og grønt. :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg pleier å droppe alt som heter brød på frokostbuffeten, og konsentrere meg om frukt, grønnsaker, skinke og egg. Fisk er jo også bra, men det er litt opp og ned om det finnes. Ellers er jo kjøttpålegg ofte blandingsprodukter eller ganske fett, som pølser og bacon. Og frokostblandinger er gjerne så som så.

Innen Europa har jeg som regel spist frukt, grønnsaker og all slags salat av hjertens lyst uten problemer. Det smaker jo ofte mye bedre enn hjemme uansett, så feriekos blir det selv om man passer litt på.

Gjest Elfrida
Skrevet

Forresten har de fleste restauranter forretter som består av grønnsaker, f.eks. tomatsalat, friske grønne bønner, grilla grønnsaker eller andre ting. Vannmelon med skinke... Og det syns jeg det er fint å ta først, for hvis alle hovedrettene kommer med pommes frites, fløtesaus eller lignende er det mye lettere å ligge unna det når man allerede har litt i magen.

Skrevet (endret)

Hvis det er for lett å la seg friste kan jo du bare gå på vegetar eller fiskerestauranter. Du må jo ikke gå på mcD eller den lokale pommes frites-sjappa.

Og de fleste restauranter går det an å få retten uten saus. Evt hvis du skal til hellas/tyrkia, så er jo tzatziki ikke noe særlig usunt.

Og det med bakterier i vannet er ikke bare å avfeie innenfor europa. I nord-europa går det nok fint, men rundt middelhavet ville jeg vært forsiktig. Selv om det gikk bra sist er det ingen vits å sjanse på at ferien ikke blir ødelagt.

Den virkelig store synderen er ikke vannet heller, men gjerne hygienen på de små kjøkkene. Kanskje de ikke skiller mellom brettet de kutter salat og kjøtt på? Kanskje de vasker opp for hånd. Kanskje de lar maten stå i romtemp fordi kjølere er for dyrt.

Derfor er det viktig at kjøttet er gjennomstekt.

Endret av Supraspinatus
Gjest Gjest
Skrevet

Mange "sydenhoteller" har grovt brød pga nordboerne de har som gjester.

Ellers kommer ting litt an på hvor du skal, min erfaring er at de ikke er så vanskelig å ha et godt kosthold i Hellas.

Skrevet

Det jeg har gjort er og kose meg med maten der nede, spiser det jeg ønsker, men prøver og få det sunnest mulig og jeg spiser normale porsjoner. Holder meg hovedsakelig til vann som drikke. Tar en drink eller 1 glass vin noen av dagene, men holder med en eller maks to. Is spiser jeg vel 1 av annenhver dag.

Ved og gjøre dette har da vekta holdt seg helt stabil hele ferien.

Er man i syden synes jeg man skal få kose seg, men man kan være litt fornuftig samtidig.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det er ofte lurt å be om å få retten uten pommes frites, da får du den gjerne med andre grønnsaker i stedet. Enkelte steder serveres ALT med pommes frites.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan gjør dere det med kosthold når dere er i syden? Regner med det er flere enn meg som skal på en to-ukers-strandferie i sommer, og da blir det ofte mye og usunn mat =/ Så det jeg lurer på er: Hva er det lurt å bestille på resturant i syden? Er det trygt å spise salat? Kylling? Hva burde man spise ved frokostbuffeen på hotellet? Hva med lunsj? Osv.

Man skal spise ganske enormt for å legge på seg på to uker! Ofte spiser man ikke så mye heller i varmen! Ta heller en lang svømmetur og legg inn noen kjekke spaserturer, så får du ikke vekt problem! PS. lurt å vente 1-2 uker med veiing etter man er kommet hjem. En får nemlig ofte en del vann i kroppen om det er veldig varmt. Men det går bort av seg selv....Ofte er man litt mat lei og når man kommer hjem og lever på litt skrinnere kost en vanlig. Kos deg heller du mens du er på ferie!!!!!

Gjest Huldali
Skrevet (endret)

Jeg hadde styrt unna egg som ikke var godt kokt, pga salmonella. De har ikke de samme strenge reglene i utlandet som vi har i Norge. Rått kjøtt hadde jeg også vært forsiktig med. Mat som er godt varmebehandlet er som regel trygt, da dør de fleste baskeluskene under oppvarmingen. Tror jeg heller ville tenkt på hva som er trygt å spise for å unngå å bli syk, enn å tenke så mye over selve innholdet. På det planet er det jo bare å bruke den samme sunne fornuften som man bruker hjemme i Norge :)

Når man på ferie syns jeg det er lov å unne seg litt ekstra, så lenge det ikke går over alle grenser. Tenk på at du skal hjem igjen, og det blir ikke noe hyggelig å komme hjem med total dårlig samvittighet fordi du frotset deg gjennom en hele ferien. Kos deg med det du har lyst til innen normale grenser :)

Endret av Huldali
Skrevet

Jeg er veldig nøye på hva jeg spiser til hverdags, men når jeg er på ferie, spiser og drikker jeg så mye jeg vil. Hvilket resulterer i at jeg pleier å gå opp 1-2 kg i løpet av slike ferier, men de kiloene renner av igjen så snart jeg kommer hjem.

Dersom du ikke vil opp noe i vekt når du skal på ferie, er det best å spise mest mulig likt det du gjør hjemme. Og kanskje litt mindre, i og med at en ikke får trent når en er på ferie.

Fosyn deg godt til frokost, men pass på at maten du tar på tallerkenen er sunn. Til lunsj er det ebst med en liten salat(etter min mening), og en normal, sunn middag bestående av kjøtt, grønnsaker og eventuelt poteter. Desserten kan en med fordel stå over.

Gjest Marillia
Skrevet
Man skal spise ganske enormt for å legge på seg på to uker!

Det trenger nødvendigvis ikke være at man spiser enormt mye for å legge på seg, men mer at det blir enormt feil det man spiser, og ikke minst drikker!

Pommes frittes har ca 330 kcal pr 100 gram, mens vanlig kokt potet har ca 75 kcal. Om man spiser pommes frittes hver dag i 2 uker, utgjør jo dette en del. Om man tillegg spiser en is hver dag, drikker et par glass cola og et par glass vin, og gjerne en drink, så utgjør dette mye for vekta - selv i bare to uker.

Et annet eksempel er dette: Kaloriinnholdet i McDonalds' feteste burger, Big Tasty, er på hele 850 kcal. Kjøper du en stor pommes frittes ved siden av kan du legge til 470 kcal, og en medium cola inneholder 175 kcal. Tilsammen er du da oppe i 1495 kcal. En normal hverdagsmiddag med alt tilbehør pleier å ligge på rundt 300-400 kcal.

Jeg har klart det kunststykket å gå opp nesten 5 kg på 2 uker - det var en gang og aldri mer! Jeg velger nå bort pommes frittes, og ber ofte om mer grønnsaker i stedet for poteter i det hele tatt. Grillet mat er bedre enn det som blir stekt i olje. Så det går mye i kylling, fisk og salater (gjerne med scampi eller tunfisk) Det finnes sunne alternativ selv på McDonalds, så om man tenker litt, så går det bra.

Nå er jeg veldig glad i vin, og jeg velger heller vin fremfor is (eller dessert), så jeg spiser som regel bare en is i løpet av ferien. Derimot spiser vi mye frukt, og har ofte med oppskjært vannmelon og ananas på stranda - det er like digg som en is, spør du meg!

For all del, det er viktig å kose seg på ferie, men det går an å kose seg og samtidig tenke litt fornuft :)

Gjest glamourgirl
Skrevet

Dette skjønner jeg ikke... Er det ikke meningen at man skal legge om kostholdet slik at dette blir en naturlig del av hverdagen og at man dermed holder vekta stabil?

Jeg syns ikke man skal glede seg hele året til ferien for da kan man "spise så mye man vil", da blir man dårlig og kvalm og sliter med fordøyelsen, hvis man lever på kli og vann resten av året.

Jeg har nå et kosthold som tilsier at jeg spiser det jeg har lyst på når jeg er på ferie, men jeg "binger" ikke fordi det er ferie.

Jeg holder meg til samme type kosthold som hjemme, og koser meg og smaker nye ting.

I fjor la jeg inn en så og si daglig powerwalk på stranda før det ble for varmt, det funket godt, magen holdt seg i sjakk og jeg holdt forbrenninga oppe.

Kose dere med ferie folkens!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...