Gå til innhold

Formatert PC - får ikke lagt inn Win2000 igjen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde problemer med PCen så jeg tok backup av alt viktig og formaterte den. Så skal Windows 2000 legges inn på nytt. Bruker oppstartsdisketter til 2000 (4 stk). Når den fjerde disketten nesten er ferdig kommer denne feilmeldingen (+ litt til):

c0000221 Unknown Hard Error

SystemRootSystem32ntdll.dll

Det rare er jo at PCen er formatert - og det er ingen windowsmapper eller slikt i det hele tatt for den er jo helt tom.

Grunnen til at PCen ble "syk" tror jeg er at jeg skulle avinstallere Norton Antivirus. Jeg valgte "Fjern alle komponenter" og dermed fikk jeg en registerfeil (feilmelding c0000210 Registry Failure eller noe sånt). Men d fikk vi fikset...

Noen som vet hva som kan gjøres for å rette opp dette?

Vil nå dele opp harddisken i to partisjoner og bruke den ene til program/systemfiler og den andre til vanlige filer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du startet den opp i DOS da?

Slik at du kan ta en FDISK eller Format C: ?

Skrevet

Ja vi har formatert C, derfor skulle det vel være umulig å få opp slike feilmeldinger? Har heller ikke installert noe nytt hardware i det siste (med unntak av en mobile disk, men den fungerte fint da den var installert). Nå er harddisken altså HELT tom, og likevel får jeg feilmelding... eneste som er koblet til maskinen er lydkort, skjermkort og CD-rom.

Skrevet

Dette er litt forskjellig fra PC til PC.

Har du prøvd å starte opp med CD-en i stedet for oppstartsdiskettene?

Alternativt kan du jo ta en FDISK. Da vil ALT forsvinne.

Skrevet

Problemet her er at filen det klages på (ntdll.dll) er korrupt, og systemet kommer ikke lenger uten denne filen. Jeg antar at installasjonen nettop har startet maskinen første gang, og den kommer så langt som til Windows 2K logoet, når den gir deg en blåskjerm med denne feilmeldinga.

Men hva skal du gjøre da når fila er ødelagt?

Det første som faller meg inn er at du kan prøve å få laget et nytt sett med installasjonsdisketter.

Du kan også prøve, som Lea sier, å installere rett fra CDen.

Hvis ingenting av dette virker Googlet jeg meg frem til et par potensielle løsninger:

Skru av UDMA (Ultra-DMA) i BIOSen din, og prøv igjen, evt. installer på nytt.

Hvirker ikke dette, installer frem til du får feilmeldinga. Så booter du med f.eks. en Windows 98 boot diskett, slik at du får tilgang til CD-ROMen. Deretter kopierer du filen D:i386ntdll.dll til C:windowssystem32 (forutsatt at D: er der CD-ROMen er), og start systemet på nytt. Denne metoden virker bare hvis du har formatert filsystemet til FAT og ikke NTFS.

Skrevet

Hadde det bare vært så enkelt så hadde det ikke vært noe problem. Men feilmeldingen kommer før den har begynt å legge inn Windows i det hele tatt. Dvs. harddisken er fortsatt tom når maskina krasjer... så jeg tror ikke det egentlig har noe med dll filen å gjøre. Det er nok en hardware konflikt, men det er jo veldig rart, siden den ikke har vært der tidligere..

Skrevet

Hva skal du egentlig med oppstartsdiskettene?

Hvis du skal installere win2k, dytt inn CD-ROM'en og boot fra den?

Skrevet

Er helt enig med jordbær her. Så lenge du har CDen burde du kunne legge innn fra den. Disketter, som du legger inn fra, er et følsomt medium, og det blir lett feil på disse. Da blir deler av disketten ulesbar, og filen som tilfeldigvis skulle ligge på det ødelagte området blir da også ødelagt... eller korrupt om du vil. Dette er selvfølgelig en mulighet for hva som kan ha skjedd med deg, ved at den prøver å kopiere filen, finner ut at den ikke kan lese den, og gir den kryptiske feilmeldingen om at filen er korrupt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg klarer ikke dy meg....

Hvorfor i all verden kalles de filene korrupte?

Jeg har aldri i verden fått til å bestikke en eneste såkalt korrupt fil....

:ler::ler:

Skrevet

Det stammer selvfølgelig fra det engelske order 'corrupt':

cor·rupt , adj.

1. Marked by immorality and perversion; depraved.

2. Venal; dishonest: a corrupt mayor.

3. Containing errors or alterations, as a text: a corrupt translation.

4. Archaic. Tainted; putrid.

M.a.o. noe som inneholder feil eller er blitt modifisert. Det har vel egentlig samme betydning i muntlig norsk form, men søkte i bokmålsordboka til Språkrådet, og der hadde den ikke den betydningen. Men du skjønte hva vi mente, gjorde du ikke :P

Skrevet

Den teite internettløsningen på jobb her gjorde at posten min ble postet to ganger. Dette var selvfølgelig ikke meningen, og jeg endret derfor den andre posten til noe som ikke er en repetisjon av den forrige iallfall.

Jeg kunne kanskje repert en dårlig vits istedet, men jeg sparer dere for det :)

Skrevet

Mrs. B:

Hvis du absolutt skal ha en oppstsartsdiskett, kan du laste ned for windows98 med CD-support hvis det er kommandolinjen du vil ha.. ;) www.bootdisk.com

Skrevet

Nå er alt i orden. Grunnen til at jeg måtte bruke diskett var at jeg ikke hadde cden tilgjengelig. Fikk tak i et annet sett med disketter som jeg brukte, og da fungerte det, så diskettene jeg hadde var visst ikke helt gode (selv om var "ferske"). :)

Skrevet

Kanskje de du hadde hadde tatt imot bestikkelser fra Linus Torvalds 8)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skjønte det veldig godt Chandler :ler:

Men jeg må tilstå at jeg innimellom lurer på om en eller annen softwareprodusent bedriver hvitvasking av penger gjennom korrupte filer.

Den forklaringa er ofte like god dom den reelle forklaringa på enkelte problemer :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...