Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Skal ha ny kjøkkeninnredning og har da bestemt meg for å bytte ut hvitevarer. Har åpen kjøkkenløsning. Var først i mot å bygge inn kjøleskapet da jeg hørte at det ble det mindre i volum. Inni altså. Nå er jeg blitt mer i tvil. fordeler og bakdeler med å bygge inn kontra å ha et frittstående?
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Mine foreldre byttet til innebygget, og jeg kan skrive under på at det er mindre inni enn et vanlig kjøleskap. Jeg for min del ser ikke noen fordeler med det. Noen synes vel at det ser bedre ut enn et vanlig kjøleskap.
Silvert Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Da jeg flyttet inn i ny leilighet for noen år siden, var jeg veldig usikker om jeg ville ha innebygd kjøleskap eller ikke da jeg bestilte kjøkken. Endte da opp med og beholde kjøleskapet jeg hadde til jeg fikk bestemt meg. I påsken bestemte kjøleskapet mitt for og bli et fryseskap. Heldigvis hadde jeg en venninne som var i ferd med og skifte ut sitt kjøkken. Etter en uke med ett lite hybelkjøleskap, fikk jeg hennes. Men fytti katta som det bråkte. Dermed måtte jeg bestemme meg. På mandag fikk jeg levert ett høyskap og ett innebygd kjøleskap. Har kjøpt et Wirhlpool som er 124 (eller noe slikt) høyt. Synes ikke det virker smalere enn ett vanlig. Imorgen kommer min far og hjelper meg og få det hele på plass. Gleder meg virkelig til og slippe og se det.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Det innebygde kjøleskapet vi skal ha var større enn et vanlig kjøleskap..... Hm.... Trodde det hadde noe med høyden å gjøre. Det ser dessuten bedre ut som noen nevner så vidt her.... Og så innbiller jeg meg at det bråker mindre, men det kan være bare innbilning
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Jeg har ikke tenkt på at innebygd kan være mindre enn et vanlig, men så har jeg heller aldri hatt noe annet enn sånne små kjøleskap tidligere der jeg har leid. Vi har også åpen kjøkkenløsning, hvor kjøleskapet er den delen av kjøkkenet som står nærmest stua. For oss var det ikke et alternativ med vanlig kjøleskap, fordi det ser mye bedre ut med et skap og en ordentlig avslutning på kjøkkenet, sett fra stua. Men det kommer gjerne an på hvordan kjøleskapet skal stå plassert og hvordan formen er på kjøkkenet. Vårt kjøleskap er som sagt det første man ser når man går mot kjøkkenet. Det er ikke sikkert jeg ville hatt innebygd om vi hadde et avgrenset kjøkken, og jeg fant fordeler med vanlig kjøleskap som man ikke får i innebygd.
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Det er ikke sikkert jeg ville hatt innebygd om vi hadde et avgrenset kjøkken, og jeg fant fordeler med vanlig kjøleskap som man ikke får i innebygd. Hvilke fordeler da? Hos meg blir det et høyskap som blir grensen mot stuedelen. Kjøleskapet kommer ved siden av det. Skal ha hvit kjøkkeninnredning og hvite hvitevarer.
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 Hvilke fordeler da? Hos meg blir det et høyskap som blir grensen mot stuedelen. Kjøleskapet kommer ved siden av det. Skal ha hvit kjøkkeninnredning og hvite hvitevarer. Jeg tenkte mer hvis jeg fant ting med vanlige kjøleskap som man ikke får med innebygd, uten at jeg vet noe mer om det i skrivende stund. Jeg vil altså ikke ha innebygd for en hver pris, men her vi bor nå anser jeg det som en nødvendighet pga. kjøkkenløsningen. Jeg syns ikke kjøleskap trenger å være stygt på et vanlig kjøkken, men det er jo klart det blir mer helhetlig med innebygd.
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 10. juni 2008 #8 Skrevet 10. juni 2008 Takker for svar. Jeg får gå en runde i tenkeboksen. Tar gjerne i mot flere erfaringer.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #9 Skrevet 10. juni 2008 Vi har innebygd kjøleskap, komfyr, oppvaskmaskin osv. fordi det er mye finere! Legger straks merke til det i boligannonser når det ikke er innebygd, det er rett og slett ikke pent, mens jeg ikke tenker over hvitevarene når det er innebygd.
Concertina Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Skal ha ny kjøkkeninnredning og har da bestemt meg for å bytte ut hvitevarer. Har åpen kjøkkenløsning. Var først i mot å bygge inn kjøleskapet da jeg hørte at det ble det mindre i volum. Inni altså. Nå er jeg blitt mer i tvil. fordeler og bakdeler med å bygge inn kontra å ha et frittstående? Det blir gjerne noen cm smalere ja - det skal jo passe inn i et 60 cm skap, mens et vanlig kjøleskap er 60 cm bredt. Annet er jo at det er mindre å velge mellom, men det kan jo hende det som er på markedet passer deg bra. Og det er jo pent Vi har stort sett innebygde hvitevarer, men valgte å beholde det vanlige kjøleskapet vårt - har hevet det fra gulvet og det er "bygget inn" bortsett fra at vi ikke har dør på. Men nå har vi hvit kjøkkeninnredning så det skiller seg strengt tatt ikke ut.
Gjest Gaby Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 Integrerte hvitevarer er penere enn frittstående. Punktum. Frittstående syns jeg ser uferdig og billig ut, og er ikke salgsfremmende. Og integrerte kjøleskap er ikke SÅ mye mindre inni, har et selv. Lyden dempes også bedre. Hurra for integrerte hvitevarer!
Gjest Fisk73 Skrevet 11. juni 2008 #12 Skrevet 11. juni 2008 Uansett hva man velger så er det fordeler og ulemper... Selv har jeg nå åpen stue og kjøkken og har derfor valgt å integrere alle hvitevarene, har helintergrert oppvaskmaskinen også. Men ja, integrerte kjøleskap og stekeovner er i utgangspunktet mindre en de som ikke er det. Men tror en del forhandlere nå har begynt å gjøre denne forskjellen mindre, stekeovnen vår er hvertfall ikke noe mindre enn en vanlig. Personlig så synes jeg man kan få en større helhet i et rom om man bruker integrerte hvitevarer, støy blir også redusert, men luftehullene til kjøleskapene er ikke akkurat pene.. Men et fargerikt kjøleskap fra SMEG for eksempel... :rødme: Mye som kan være fint, alt etter hvordan man har det hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #13 Skrevet 11. juni 2008 Eg har kjøpt ny leil, med innebygd kjøleskap. Kjøkkeninnredninga er ganske gamal, og eg må seie at eg heller ville hatt eit ikkje-innebygd kjøleskap. Av to grunnar: 1 - kva når kjøleskapet går i stykker? Det skal vel litt til at eg finn eitt som passar inn i mitt skåp - det ser nesten ut for å vere heimesnekra - i allefall ikkje noko standard ikea-mål. 2 - det ser ut som skapet tapar litt kulde, melka blir fort sur, og vi fann ut at det kan vere eit problem med å få igjen døra heilt! Sjølv om skapdøra går heilt igjen, så må ein liksom klemme det ekstra hardt inn før kjøleskapdøra (som er skrudd fast til skapdøra på innsida) klikkar seg igjen. Litt småirriterande. Så er det ikkje nokon plass å gjere av dei fine kjøleskapmagnetane mine
qrs Skrevet 11. juni 2008 #14 Skrevet 11. juni 2008 Jeg syns faktisk at det er greit at et kjøleskap ser ut som et kjøleskap. Vi har nettopp fått nytt, hvitt kjøkken med hvitevarer i stål. Syns det ser flott ut. Kjøleskapet har uttak for vann med og ute kullsyre og fryseskapet har uttak for isbiter. Og det får du ikke på innebygde skap!
Gjest Oxford Skrevet 11. juni 2008 #15 Skrevet 11. juni 2008 Integrerte hvitevarer er penere enn frittstående. Helt enig, i tillegg vil jeg tro at man får utnyttet plassen bedre.
Gjest Gaby Skrevet 11. juni 2008 #16 Skrevet 11. juni 2008 Eg har kjøpt ny leil, med innebygd kjøleskap. Kjøkkeninnredninga er ganske gamal, og eg må seie at eg heller ville hatt eit ikkje-innebygd kjøleskap. Av to grunnar: 1 - kva når kjøleskapet går i stykker? Det skal vel litt til at eg finn eitt som passar inn i mitt skåp - det ser nesten ut for å vere heimesnekra - i allefall ikkje noko standard ikea-mål. Mål på integrerte hvitevarer er svært like hos alle leverandørene, forskjellen ligger oftest i høyden på de to dørene om det er kjøl/frys. Du finner noe som passer, det er helt sikkert. 2 - det ser ut som skapet tapar litt kulde, melka blir fort sur, og vi fann ut at det kan vere eit problem med å få igjen døra heilt! Sjølv om skapdøra går heilt igjen, så må ein liksom klemme det ekstra hardt inn før kjøleskapdøra (som er skrudd fast til skapdøra på innsida) klikkar seg igjen. Litt småirriterande. Da må du bare flytte litt på selve kjøleskapet, slik at posisjonen mellom kjøleskap og ytterskap blir bedre, og døra går lett igjen. Siden døra henger fast i skapdøra, må kjøleskapet plasseres akkurat der det "må" stå i forhold til dette. Om skapdøra ytterst går helt igjen, må kjøleskapet flyttes litt lengre mot fronten. Så er det ikkje nokon plass å gjere av dei fine kjøleskapmagnetane mine Mal et strøk med magnetmaling på veggen, hihi
Gjest Gaby Skrevet 11. juni 2008 #17 Skrevet 11. juni 2008 Ett argument til for integrerte hvitevarer, du slipper å vaske rundt/bak/under/mellom dem!!! :juhu:
Elbereth Skrevet 14. juni 2008 #18 Skrevet 14. juni 2008 Det blir gjerne noen cm smalere ja - det skal jo passe inn i et 60 cm skap, mens et vanlig kjøleskap er 60 cm bredt. Annet er jo at det er mindre å velge mellom, men det kan jo hende det som er på markedet passer deg bra. Og det er jo pent Vi har stort sett innebygde hvitevarer, men valgte å beholde det vanlige kjøleskapet vårt - har hevet det fra gulvet og det er "bygget inn" bortsett fra at vi ikke har dør på. Men nå har vi hvit kjøkkeninnredning så det skiller seg strengt tatt ikke ut. Akkurat sånn har vi gjort det med kjøleskapet også. Vi har alt av hvitevarer i stål.
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 14. juni 2008 #19 Skrevet 14. juni 2008 Da har jeg tatt en avgjørelse. Det blir innebygde hvitevarer. Ble greit når jeg fikk en løsning på mikrobølgeovnen som nå står opp på kjøleskapet. Takk for alle innspill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå