Gå til innhold

Jobbe i barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har for en liten tid tilbake begynt å jobbe i barnehage, som vikar. Jeg syns det er helt greit, ikke helt topp og ikke helt bunn :)

Det jeg lurer på er om man får en forsmak på hvordan det er å ha barn når man jobber i barnehage eller om dette ikke kan sammenlignes i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har for en liten tid tilbake begynt å jobbe i barnehage, som vikar. Jeg syns det er helt greit, ikke helt topp og ikke helt bunn :)

Det jeg lurer på er om man får en forsmak på hvordan det er å ha barn når man jobber i barnehage eller om dette ikke kan sammenlignes i det hele tatt?

Kan kansje sammenligne det litt men jeg tror ikke det er hel det samme. Jeg jobber selv i barnehage men har ikke egne barn. Det som er utrolig spennende er at du får se mange forskjellige barn og kan ta lærdom fra det med deg om du ønsker egne barn ;)

I barnehagen er det mange flere barn og mer støy. Barnehagen er med på å "oppdra" barna men ikke på samme måte om du får som foreldre. Foreldre får du et annet forhold til barna dine og du får ikke minst være med på å oppdra barnet fra det er nyfødt ;)

Ble litt mye surr her men konklusjonen min er at det ikke er helt det samme men at du får en liten forsmak kansje ?;)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Å være mamma og å jobbe i barnehage er to helt forskjellge ting. Som mamma får du et helt spesielt følelsesmessig bånd til barna dine, og det kan ikke sammenliknes med noe annet.

Som ansatt i barnehage blir du selvfølgelig glad i barna du jobber med, men på et annet plan. Man har en mer profesjonell tilnærming til barna.

Som Kamille sier; man får mange nyttige erfaringer man kan ta med seg inn i foreldrerollen. Men når det er sagt, så ser jeg at det ikke alltid er like lett å etterleve dem i forhold til sine egne barn.

Man kan bli litt subjektiv i forhold til egne barn, og det er ikke alltid like lett å se hvordan man burde handle, all den tid det er masse følelser inne i bildet.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med de to over meg.

I tillegg så kan man jo legge til at i barnehagen omgås du dem noen timer pr dag, mens som mor så er du på jobb 24 timer i døgnet, 365 dager i året.

Som mor så betyr barnet ditt alt i verden, det er det vakreste i verden, og "alt" det gjør får deg til å sprekke av stolthet.

Det er ting som man ikke føler overfor barna på jobben, selv om man definitivt blir glad i dem. :)

Skrevet

Det er noe helt annet å få sin eget lille mirakel. Jeg er stemor- og kan bare sammenlikne med det.

Jeg er veldig glad i stedatteren min, men datteren min elsker jeg over alt i verden. Hun er en del av meg. Det er stort å bli mamma- det største i verden.

Skrevet

Nei, det er ikke akkurat en forsmak på å ha egne barn, men man kan lære seg noen fornuftige teknikker som man kan bruke på egne barn der.. for eksempel når de er totalt uoppmerksomme, trasser, pottetrening og mange andre ting. I tillegg får man sett at mange ting er normalt for barn i en viss alder og blir ikke så frustrert når 3-åringen din er midt i trassalderen og oppfører seg deretter, fordi du vet at dette er en fase som går over eller når du mener at barnet ditt burde ha sluttet med bleier og det tydeligvis ikke er klar for det ennå.

Det er forskjell på å ha egne barn og å jobbe med dem, fordi man har sine egne barn mye mer under huden ( man blir selvfølgelig mer glad i sine egne barn, men også mer fortvilet), likevel kan det være nyttig både for deg selv og eventuelt kommende barn at du har sett og vært med på en barnehagehverdag.

Skrevet

Tror ikke det er det samme. Har jobba i barnehage, og det er noe helt annet å være mamma...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...