Kid-a Skrevet 19. mai 2003 #1 Skrevet 19. mai 2003 Jeg vurderer å dra til Mombasa i høst. Noen som har vært der?
Bertha Skrevet 19. mai 2003 #2 Skrevet 19. mai 2003 Jepp! Min opplevelse: Turisthotellene er paradis på jord innenfor inngjerdede områder utenfor byen. Krystallklart, blått vann - palmer - luksus - serviceminded betjening. Strendene er ikke så bra å bade på, egner seg best til soling og forsiktig vassing. Bading i hotellenes fantastiske (og digre!) utendørs pools. Beach boys = innpåslitne klegg Byen har mye kulturelt å ta med seg. For eksempel en vandring i gamlebyen, besøke festningen eller en tur på kryddermarkedet. Gode måltider. Mombasa ser mange steder ut som en søppeldynge og stinker deretter. Generelt vil jeg si at afrikanere er fantastiske mennesker. Hyggelige, gjestfrie, pratsomme og med en artig humor. Det jeg kanskje reagerte mest på i Mombasa, var forskjellen på fattig og rik. Det var rett og slett med litt vond smak i munnen at jeg befant meg inne i paradiset (på hotellområdet) mens det var fattigdom og elendighet rett på utsiden av murene.
Kid-a Skrevet 20. mai 2003 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2003 Hvorfor bader man ikke på strendene? Jeg har hørt at det var fine, haifrie korallrev i vannet... Hvordan er det med priser? Ellers takker jeg for informativ og god tilbakemelding. Kid
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2003 #4 Skrevet 20. mai 2003 Enig med dere i at Kenya virker som et svært fristende reisemål, men dere har vel fått med dere at utenriksdepartementene i Danmark og Storbritannia advarer mot å reise til landet på grunn av faren for terror. Norske UD vil foreløpig ikke advarer nordmenn mot reiser dit. Dere kan lese mer om dette her: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ar...rticleID=547602 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ar...rticleID=547536 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=547565
Midnattsol Skrevet 20. mai 2003 #5 Skrevet 20. mai 2003 Har vært der og vil bare tilbake. Vi bada i havet vi. Null problemo! Gikk også mange hundre meter ut for å se korallrevene. Vi gikk sammen med noen beach boys som var utrolig koselige. Innpåslitene klegg? Joda..men vi tok oss tid til å prate med dem også, så til slutt så var de ikke så ivrige med å selge oss ting og var mer opptatt av hvordan vi levde, vår kultur osv. De var på sammen alder som oss også, så det hadde vel noe å si det og. Safari var SUPERT! Møte Masai-krigere var helt spesielt. Kunne sagt så utrolig mye, men jeg skal stoppe her. Vi skal garantert tilbake en gang, men ikke med det første siden det er 8 måneder siden vi var der.
Kid-a Skrevet 20. mai 2003 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2003 Du må gjerne fortelle mer! Hvordan er det med priser? Vold? Krig? Mye turister der? kID-A
Bertha Skrevet 20. mai 2003 #7 Skrevet 20. mai 2003 Kid-a: Min personlige anbefaling til deg er å dra til Afrika hvis du vil oppleve dyreliv, natur og kultur. En like fantastisk badeferie får du andre steder også og til kanskje lavere pris. Jeg har prøvd begge deler selv, vært der flere ganger. Men det er selvfølgelig smak og behag For meg er Afrika safari, støvete landeveier, blikkskur, smilende mennesker, "special price for you", løvebrøl og vortesvingrynt gjennom telttuken, godt øl (!), frihet fra klokka og fred i sinnet på de rette stedene. Dra heller til Maldivene eller Mauritius hvis du vil legge noen kroner i en fantastisk badeferie. Eller Zanzibar uten for Tanzania. Eller hvis du har anledning, hvorfor ikke kombinere gjerne både safari og badeferie når du først er der. Flere reiseselskaper har kombiturer til Kenya (Masai Mara & Mombasa) og Tanzania (Ngoro Ngoro og Zanzibar). Til slutt litt mer praktisk informasjon: Det går fint å bade fra strendene i Mombasa, men de er ofte fulle av tang og annet sjøgraps. Dykke-/snorkelturer ut til korallrevene er populært, og dette er visst helt fantastisk. De fleste steder i Afrika opererer de med såkalt to-pris system. Så også i Kenya. Det vil si at varene koster ett beløp for afrikanere og noe helt annet (flere ganger mer) for turster. Souvenirer og måltider kommer fort opp i samme prisnivå som i en middels europeisk by. Men for all del, det går også an å gjøre et kupp! Lykke til da!
Midnattsol Skrevet 20. mai 2003 #8 Skrevet 20. mai 2003 Vi bodde på en stor resort, og var aldri ute på egen hånd om kvelden. Landsbyen som var nærmets (Mtwapa) sov aldri, og det er prostitusjon og narkotika. Vi fikk en guidet tur av noen som bodde i landsbyen på dagtid. Følte oss som Haakon og Mette-Marit. De hadde satt opp DET showet for oss og vi var hovedattraksjon og de tok oss med på slangefarm - selvfølgelig for penger, men for oss var det ingenting vi måtte ut med (80 kr). Maten er god - men vært obs på "Mombasa express" Ta f.eks drikkevaksine før du reiser. Noen vaksiner må forresten tas i GOD tid og husk på at du trenger visum. Det betalte vi 50 dollar for - hver. Da kunne vi være der i 3 måneder. Tilbake til maten var det billig. For en 4-retters middag betalte vi på det dyreste 110 kr. Lunch spiste vi på stranda der vi bodde fordi det var utrolig billig. Alkohol drikker vi ikke så mye, men betalte 15 kr for en Bailyes. Safari: Vi betalte 2000 kr hver for en 2-dagers safari. I prisen var alle måltider inkludert. Vi kjørte inn i og overnattet i Kenyas største nasjonalpark. Hotellet sto på påler ved et vannhull og tilhørte Hilton International, altså ganske så luksus. Helt ubeskrivelig flott! Man kan selvfølgelig dra på lengre safarier, overnatte i telt, ta en flysafari osv. Hotellene arrangerer turer til "byen" og andre ting man kan gjøre. Se på korallrev, dykke med delfiner, sjøsafari (dra ut i båt med gjennomsiktig bunn) osv osv osv. Dette koster litt, så vi måtte prioritere og fant ut at neste gang skulle vi ha med oss mye mer lommepenger. Masaier kom en gang i uka til resorten og hadde marked og show. Kom i prat med noen masaier og det var kjempeinteressant når de fortalte om hvordan de levde. Vær åpen for å snakke og bli kjent med disse menneskene. De kan virke pågående og "pushy", men det er jo deres levemåte. Kjempehyggelige folk å snakke med. Vi liker ikke "standard turistplasser" der det er masse nordmenn og man møter på naboen. De eneste norske der var meg og sambo. Ellers var det noen fra Spania, England, Skottland. Mange afrikanere liker ikke indere så godt. Resorten vi bodde på hadde for eksempel indisk management. De kom over til Afrika og bygde store hoteller der landsbyer hadde vært. Der vi bodde var dette skjedd og tett inntil muren bodde det folk. Det var litt spesielt og det var av og til litt "kvalmt" der vi vagga oss opp trappa til vår enorme leilighet med to soverom og to bad etter en goood middag, og rett over muren sto de og så opp mot oss. I Mombasa skal de være mer "turistvennlige" enn i for eksempel Nairobi. Vær allikevel på vakt og ikke dra ut alene på kveldene.
Gjest gurimalla Skrevet 27. mai 2003 #9 Skrevet 27. mai 2003 Et alternativ til Kenya og Tanzania (med tanke på terrorfare og sikkerhet) er Mosambik og strendene sør for Maputo. Der er det også kjempefint. Det er ikke mange norske turister i området. I tillegg til standferie er det enkelt å reise til Krüger-parken i Sør-Afrika for safari og til Swaziland. Jeg har selv vært både i Kenya og Tanzania, og har vært veldig fornøyd med å feriere der. Uansett hva du velger vil du helt sikkert få en fantastisk opplevelse.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 28. mai 2003 #10 Skrevet 28. mai 2003 I disse dager er Kenya et av de landene du bør være forsiktig å reise til, dette er vel et av tre afrikanske land som er satt i høyeste risiko-gruppering.
Missycat Skrevet 28. mai 2003 #11 Skrevet 28. mai 2003 hei kid-a! mombasa, eller kenya generelt, er helt fantastisk. jeg var der 3 uker ifjor sommer, en uforglemmelig opplevelse. nairobi er skittent, fattig(gjorde store inntrykk på meg), forvirrende, men akk så sjarmerende og fascinerende. tok toget til mombasa, enda en flott opplevelse. mombasa er sinnsykt vakkert, vi bodde i store hytter med privat strand, og det var helt ubeskrivelig der. total sjelefred. reiser du med åpent sinn kommer du til å få en fantastisk ferie, jeg er SÅÅ misunnelig! men kultursjokket er stort og du får se mye trist.. det høres sikkert ut som en klisje, men oppholdet gjorde virkelig noe med meg. det gjorde et enormt inntrykk, og jeg var et følelsesmessig kaos.. men jeg ble totalt bitt av basillen! grunnen til at det kanskje var litt spesielt for meg var at jeg reiste sammen med folk som har bodd der i mange år, kan språket, og vi ble kjent med veldig mange av de innfødte. vi bodde på luksushotell ved stranden de siste dagene, men det ga meg ikke halvparten så mye som å bo mer "primitivt". selvfølgelig er hotellene meegaflotte, bassengene enorme og maten oh-so-yummi, men kommer en litt under den tilsynelatende flotte overflaten er det ikke så sjarmerende lenger. de ansatte blir ofte utnyttet på det groveste, og klasseskillene i kenya er enorme.. men jeg skal ikke gå nærmere inn på det nå for en ren badeferie ville jeg nok ikke anbefale mombasa, men er du nysgjerrig på å oppleve noe annerledes og få en opplevelse for livet, pakk sekken og reis!!! bare spør viss du lurer på noe. jeg skal tilbake så snart jeg får spart meg opp litt penger (og så fort bin laden og co har roet seg ned et par hakk... hehe)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå