Gå til innhold

skal jeg ringe legevakta?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Forrige uke: Mand, tirsd, og onsdag, snørrete, og litt hoste, feber alle tre dagne. Torsdag feberfri, bare litt snørr og litt hoste.

Fred, lørd, sønd like dan, feberfri, men litt forkjølt og "sårbar/følsom" Gråter lett, og gråter for igenting.

I dag litt forkjølet, men litt slapp, feber nå i ettermiddag, men ikke høy feber, 38,3.

Tre ganger i ettermidda har hun sagt "mamma, ondt i øra"....

Hun har aldrig hatt øreverk eller noe før.

Hun er slapp, sutrete.

Skal jeg ringe legevakta? Tenk om hun får øreverk....

Huff må være hjemmefa jobb igjen i morra jeg da...2 "sykt-barn" dager forige uke.........

Trengernoen innspill.........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt legevakten. Antakeligvis har hun ørebetennelse, og bør få medisin mot det så hun blir frisk. Barn som får ørebetennelse, har en tendens til å bli plaget med det opp gjennom årene, så det er veldig lurt å ta henne til lege nå.

Skrevet
Jeg ville ringt legevakten. Antakeligvis har hun ørebetennelse, og bør få medisin mot det så hun blir frisk. Barn som får ørebetennelse, har en tendens til å bli plaget med det opp gjennom årene, så det er veldig lurt å ta henne til lege nå.

Veldig lurt, sambo var "ørebarn" og hadde nok noen ganger med litt for lang tid før han fikk behandling, det resulterte i at han har nedsatt hørsel på ene øret.

Skrevet

Ta heller kontakt med fastlegen i morgen tidlig, så får du helt sikkert en time der på dagen. Mye bedre enn å sitte timesvis på en legevakt.

Skrevet

Jeg hadde gitt henne en paracet og ringt fastlegen i morgen tidlig. Ikke sikkert hun trenger antibiotika, de vil ofte vente i det lengste før de gir det. Hvis det er ørebetennelse skal hun tilbake til fastlegen til sjekk etter 6 uker. Dette for å kontrollere at vannet som vanligvis kommer på mellomøret ved en ørebetennelse er forsvunnet. Vi er akkurat midt oppi det samme med vår gutt, men vi har hatt første kontroll hos øre-nese-hals-lege for evt dren.

Lykke til og god bedring til jenta di!

Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge du lurer så skal du alltid ringe.

Skrevet

Hvis du er usikker, ringer du. Legevakta er der for å hjelpe, og du får snakke med en sykepleier som kan gi deg råd om hva du skal gjøre.

Skrevet
Forrige uke: Mand, tirsd, og onsdag, snørrete, og litt hoste, feber alle tre dagne. Torsdag feberfri, bare litt snørr og litt hoste.

Fred, lørd, sønd like dan, feberfri, men litt forkjølt og "sårbar/følsom" Gråter lett, og gråter for igenting.

I dag litt forkjølet, men litt slapp, feber nå i ettermiddag, men ikke høy feber, 38,3.

Tre ganger i ettermidda har hun sagt "mamma, ondt i øra"....

Hun har aldrig hatt øreverk eller noe før.

Hun er slapp, sutrete.

Skal jeg ringe legevakta? Tenk om hun får øreverk....

Huff må være hjemmefa jobb igjen i morra jeg da...2 "sykt-barn" dager forige uke.........

Trengernoen innspill.........

min første tanke er : hvorfor spørre her inne???? her må jo du gjøre det som er rett for barnet slik at hun/han skal slippe å lide.....

KOM DEG til legen......

Gjest *Mim*
Skrevet
min første tanke er : hvorfor spørre her inne???? her må jo du gjøre det som er rett for barnet slik at hun/han skal slippe å lide.....

KOM DEG til legen......

Hun må da få lov til å spørre om hun er usikker! Folk har forskjellig terskel for å ringe legevakta, og en forelder som kanskje har fått kjeft av legen for å ha tatt unødvendig kontakt en gang eller to, vil være ekstra forsiktige.

Det er jo ulike råd her inne også - ikke alltid lett å vite hva som er "rett for barnet" i en slitsom situasjon.

Støtter for øvrig at ts bør komme til lege med barnet sitt. Hvis legevaktordningen i kommunen er slik at du må sitte i timesvis på et varmt venteværelse, kan det være like greit å vente til i morgen tidlig, ja.

Skrevet

Trodde de hadde sluttet å behande ørebetennelse med antibiotika? :klø:

Skrevet
Trodde de hadde sluttet å behande ørebetennelse med antibiotika? :klø:

Nei det har de ikke, men det hender du får lokalantibiotika i form av øredråper. Ved bihulebetennelse har de som hovedregel sluttet å gi antibiotika, kanskje du blander?

Skrevet
Nei det har de ikke, men det hender du får lokalantibiotika i form av øredråper. Ved bihulebetennelse har de som hovedregel sluttet å gi antibiotika, kanskje du blander?

Nei, jeg blander ikke. Man skal først prøve med paracet, dersom det ikke går over av seg selv i løpet av noen dager får man antibiotika. Men mange leger gir nok allikevel fordi det føles bedre for foreldrene.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320976

Gjest Gjest_carina_*
Skrevet

Legevakten er for akutt sykdom, og siden hun har vært syk en uke bør du ta kontakt med fastlegen. Da får du også bedre oppfølging om dette er noe som kommer igjen flere ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...