Gjest bryllupsgjest Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Lurer litt på dette, har vært gjest i ca 5 bryllup de siste 2 årene. De fleste har jeg måttet reise/overnatte borte, så det blir fort kostbart å være gjest også. Og ett gjennomsnittlig utdrikkningslag koster vel ca 1200? Selvfølgelig tar man hensyn til hvor godt man kjenner brudeparet, om det er bestevenninner/familie osv. Har en utfordring nå, der det er en god venninne fra barndommen. Der jeg + samboer må ut med ca 12000 kr til sammen (fly, overnatting, utflukt dagen før, mat&drikke, gave). Om jeg skal være med på utdrikkningslaget må jeg legge på yttligere 5000 kr. Og jeg har ikke akkurat mye penger for tiden... Men sånn generellt, hvor mye er du villig til å betale for å være gjest i bryllup? La oss si caset er en god venninne fra barndommen (som du har sporadisk kontakt med).
Daria Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Er egentlig ikke opptatt av kroner og øre -har jeg lyst og råd, så drar jeg. Men det er klart det kommer litt an på hvor nært det er -jeg dro uten å blunke tvers over landet for å delta i utdrikningslaget til en nær venninne, men tok ikke samme turen for et utdrikningslag for en jeg egentlig har mistet kontakten med. Det handler ikke bare om penger -tidsbruk, reisevei, hva man må forsake av andre ting osv har jo også litt å si. Forøvrig har jeg aldri vært i utdrikningslag som har kostet mer enn 600 kr (stort sett har de kostet mindre), så 1200,- synes jeg høres ut som et veldig generøst anslag.
Possibly Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Utdrikningslag har jeg aldri vært på, men jeg synes det høres ut som en uting å gjøre det så dyrt at folk ikke føler de har råd til å være med. Når det gjelder det med å reise langt, så er man gjerne mer villig til å gjøre det hvis bryllupet foregår på et fint sted og gjestene kan kombinere det med ferie. Folk gifter seg ofte på sommeren, og hvis man er av typen som uanett kan tenke seg en ferietur på den tiden, så blir det ikke så mye ekstrakostnader. Men det er jo bare dere selv som kan vurdere hva dere har råd til.
Lorraine Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Jeg må innrømme at gleden i å bli invitert i både utdrikningslag og bryllup får en god demper av utgiftene, ja. Nå er jeg fortsatt ikke i fast arbeid, noe de aller fleste andre i min og samboers omkrets er, og derfor har et mye større økonomisk spillerom. Dessverre kommer en av mine aller beste venninners bryllup og utdrikningslag til slutt av alle dem vi skal i i år, og jeg er redd kassa mi er skrapa innen den tid... Og der jeg gjerne, og med glede skulle ha brukt disse kronene. ...og nå kom jeg på at jeg har glemt å svare på den bryllupsinvitasjonen i alt eksamensstresset, så da blir det kanskje ikke noe bryllup der...
Ce'Nedra Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Jeg droppet et utdrikningslag til en bekjent for å være med hos ei venninne som står meg nærmere. Noen ganger må man bare prioritere. Har aldri vært i utdrikningslag som har kostet mer enn rundt 500 per pers, noe mer synes jeg er unødvendig. Det skal være en fin og spesiell dag for den som skal drikkes ut, men man trenger ikke å ta helt av. Da jeg var i utenlandsbryllup i fjor betalte jeg rundt 10.000 for min egen flybillett, 1000 til bryllupsgave og 4000 til diverse utgifter, men dette var barndomsvenninna mi og jeg var forlover. Vi hadde ikke utdrikningslag fordi hun befant seg i utlandet på den tiden. Jeg ville nok ikke brukt så mye penger på annet enn aller nærmeste venner og familie.
Arkana Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 For nærmeste familie og venner kunne jeg gjerne betalt en del for å delta å bryllupet, men bortsett fra det er tross alt ikke et bryllup nevneverdig spennende for andre enn de nærmest involverte så det hadde vært uaktuelt å betale flere tusen eller reise langt for noen jeg har lite kontakt med. I trådstarters tilfelle hadde jeg ikke betalt 17000 kr for et bryllup til noen som ikke står meg spesielt nær (til tross for godt vennskap i barndommen), men dette er det egentlig bare du selv som kan vurdere.
mia83 Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Sambo hadde utdrikningslag i helgen og der var prisen pr pers 390 kr. Er enig med de andre i at man må vurdere hvor godt man kjenner personen og hvor mye man har råd til.
Ronjadatterdatter Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 17000 førr et bryllup??? Da bør det være reise til utlandet, eller tell nåen av mine aller nærmeste! Vi bor i nord å har måtta betalt endel inkl reise og opphold tell ulike bryllup på andre kanter av landet, og til utlandet. Var i sør i norge i fjor, og betalte mer for det enn et vi var i i Nice året før..., så pris på reise e litt avgjørende. Ang pris på utdrikknings lag blir je lei meg om forloveren min og de andre som planlegg gjør det så kostbart at folk ikkje har råd til å være med. Je vil jo bære kose mæi i lag me vennan mine. I utdrikkningslag je har vøre me på har prisen variert, avhengig av kas aktiviteter vi va på sjølsagt. Spa e dyrere enn klatring!
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Det er like frivillig å delta i brylluosfeiringen som det er å gifte seg. Har ingen medlidenhet what so ever.... Men nå har jeg aldri blitt invitert til bryllup jeg ikke ønsket å delta i heller. Har vært i et bryllup utenlands, og et der jeg måtte reise og et nå i sommer der jeg må reise ganske langt. Gikk sikkert med en del penger. Men den eneste "utgiften" man strengt tatt kan regne må da være antrekket? En gave skal være hyggelig å gi, ikke føles som plikt. Da syns jeg dere er dårlig opdratt faktisk.... Og hvor mye dere gir for er da opp til dere selv og økonomien deres. Et utdrikningslag er også utroooolig frivillig å være med på. Men om det er en nær venn syns jeg det er utrolig smålig da, å ikke unne denne personen en flott dag. Samtidig som jeg syns det er naturlig at forloveren betaler det meste av moroa og splitter en del på resten av laget. Men mer enn 500kr har jeg ikke hørt om at no slikt koster.... Det er også som sagt frivillig å delta i bryllupet så reisen må dere nesten bare regne utenom. Gaven kan sendes i posten så sparer dere de pengene...
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 Jeg har måttet reise til en annen kant av landet i de fleste bryllupene jeg har vært i, men selve turen har nok ikke kommet opp i mer enn ca 2000 tur/retur, oftest billigere. I tillegg overnatting, ca 1000 kr for to netter. Ellers har jeg kunnet sove hos familie. Gave har jeg brukt opptil 1000/1200 på (nær familie), ellers 300-600 ca. Jeg synes reiseutgiftene har litt å si for hvor dyr gave jeg kjøper, men så har jeg da også hatt forholdsvis dårlig økonomi og blitt invitert i opptil fire bryllup i året noen ganger. Vet ikke hvor grensa mi går - utdrikningslag til 5000 ville vært absurd i min omgangskrets, men det kommer jo an på hva en får igjen for det selv også. Er det en tur til utlandet e.l kan man fint ser på det som en fin jentetur og ferie, så da kunne jeg gjort det om jeg hadde råd. Det samme med reisen til bryllupet, men jeg hadde ikke hatt råd pr i dag, samme hvem som skulle giftet seg - jeg har f eks ikke tenkt å bruke noe i nærheten av den summen på ferie. Hadde jeg hatt råd, brudeparet var viktige for meg og/eller stedet for bryllupet virket interessant å dra til, hadde jeg nok dratt.
effy Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Aldri i livet om jeg hadde brukt så mye penger (17000,-)for å dra i et bryllup! Skal selv i et bryllup senere i sommer hvor jeg må ta fly. Invitasjonen ble sendt ut i god tid, og av den grunn kunne jeg bestille flybilletter i god tid. Dessuten har brudeparet fått en god pris på hotell, så da betaler jeg kun 1800,- for fly og opphold.
Amadea Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 Det er umulig å si hvor grensen går, det kommer jo veldig an på hvem som gifter seg og personlig ökonomi selvsagt. Jeg har aldri brukt 17.000 i hvert fall, men hvis du må reise kan du kanskje kombinere det med ferie, så går det inn i feriebudsjettet. Om du egentlig ikke har så veldig lyst er¨reisekostnaden en veldig god "unnskyldning" synes jeg (siden det ikke er naer familie dette er snakk om, da ville jeg strukket meg laaaaangt). Ellers synes jeg du skal tenke på det om det virkelig er nödvendig at du stiller opp i både utdrikningslag og bryllup. Jeg har selv prioritert å kun gå i bryllupet to ganger fordi jeg hadde flyttet utenlands, og utdrikningslaget var såpass kort tid för bryllupet at jeg kunne ikke prioritere begge, men såpass lang tid, at jeg kunne ikke ta ut ferie for å vaere i Norge mellom utdrikningslag og bryllup. Du kan jo sende med en hilsen og en liten pakke for eksempel.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #13 Skrevet 9. juni 2008 Som student valgte jeg å ikke gå i et bryllup for 1200 kroner. Jeg hadde ikke pengene.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. juni 2008 #14 Skrevet 9. juni 2008 5000,- for et utdrikningslag? Med fly og overnatting da vel? Nei, jeg hadde aldri i livet brukt 17.000 på et bryllup. Da begynner man nesten å nærme seg prisen på selve bryllupet, jo.
Gjest TS-bryllupsgjest Skrevet 10. juni 2008 #15 Skrevet 10. juni 2008 Skulle ønske at penger ikke var ett problem Kommer nok til å reise i dette bryllupet uansett, men spørs om samboer kanskje må bli hjemme.. Utdrikkningslaget (som også er bursdag) er i en storby i utlandet, så her blir det en ferie og mye moro for meg også. De 5000 er beregnet fly, overnatting og hele helgen (minus shopping da). Var egentlig ute etter å vite hva dere har betalt for å være gjest? Hva er vanlig, liksom? Vil jo være med på å gjøre hennes viktigeste dag perfekt Men litt synd om jeg må gjøre det på kreditt med høy rente!
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #16 Skrevet 10. juni 2008 For meg hadde det vært uaktuelt å betale 17 000 for et bryllup, selv om det var til min eneste søster. Hadde jeg vært en god del rikere enn jeg er, så 17 000 ikke hadde vært så mye penger, så kanskje jeg hadde vurdert det, men nå ar 17 000 faktisk bare tusenlappen mindre enn det jeg får utbetalt i måneden. Utrdikkningslag på 1200 er også alt for dyrt. Alt over 600 kr synes jeg er drøyt. Ellers så avhenger det jo på hvem det er. For min søster er jeg villig til å bruke en del, men ikke over 10 000. For venner, max 5 000 (jeg har ikke noen "bestevenner" som vil bli veldig opprørt om jeg ikke kommer). Om bryllupet ble arrangert et slikt sted og på en slik tid at det ville vært naturlig å ta ferie der samtidig, så er det jo annerledes, da inngår det i feriebudsjettet mitt (er jo da bare gave man betaler ekstra for).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå