Gjest Gjestinne Skrevet 19. mai 2003 #1 Del Skrevet 19. mai 2003 Tenker på å kjøpe istedet for å leie. Men har lite peiling på lån og renter etc. Er det vanlig å låne 60% eller 80% ? hva med egenkapitalen? tviler på jeg/vi klarer å spare såpass mye. Er det ikke mulig å låne alt ? Og blir da renta enda høyere fordi man ikke har egenkapital? blir helt stressa jeg... :o Hadde vært kjempefint om dere skrivedyktige forumister kunne delt deres låneerfaringer.. Har alle spart i BSU utenom meg?! isåfall må jeg jo le, hvor har jeg vært?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 19. mai 2003 #2 Del Skrevet 19. mai 2003 Kjøpte hus nå like før påske. Vi lånte hele lånebeløpet, da vi ikke hadde noen egenkapital. (Joda, har spart på BSUkonto, ca. 2000kr tilsammen! ) Vi fikk ikke noe høyere rente fordi vi måtte låne hele beløpet. På 90% av lånebeløpet fikk vi i underkant av 7% rente (vi fikk veldig bra rente) og på de resterende 10% fikk vi 11% rente. Ettersom jeg forsto så er det vanlig at man får lav rente på 90% og får desto høyere på de siste 10%, men dette tør jeg ikke si for sikkert. Forresten leste jeg nylig at hvis du skal bo på samme sted i mer enn 2år, så lønner det seg alltid å kjøpe istedenfor å leie! Lykke til med boligkjøpet!! Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 19. mai 2003 #3 Del Skrevet 19. mai 2003 Trøst: har heller ikke spart BSU. Mager trøst, egentlig. Hadde jeg ikke funnet meg en mann som tjener såpass bra som han gjør, så hadde jeg ikke hatt store sjangsene til å kjøpe meg noe. Her i Stavanger er prisene nærmest uoverkommelige. Anbefaler borettslag, der lånebehovet blir lavere, fordi felleslånet ikke blir beregnet med i lånesummen (tror jeg?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 19. mai 2003 #4 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg så nettopp en eller annen reklame der de reklamerte for å låne hele lånebeløpet med lav rente. Er ikke sikker men kan ha vært fokus bank. Uansett - gå å prat med banken din. Det avhenger mye av hvor mye du har i inntekt og hvor mye du vil ha igjen å leve for osv osv. Men det er jo helt klart mye lurere å kjøpe enn å leie dersom du har muligheten til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 19. mai 2003 #5 Del Skrevet 19. mai 2003 Det er mye som spiller inn når det gjelder lån. Stort sett blir jo renta lavere hvis du har egenkapital, men den er på vei nedover og det samme er vel boligprisene mange steder. Det lønner seg absolutt å eie i stedet for å leie. På denne måten får du spart opp egenkapital og er "reddet" en stund fremover. Jeg kan ikke svare deg på hvor mye du får i lån og om du får lån uten egenkapital. Men det kan sikkert banken. Skriv opp en oversikt over din egen økonomi og hva du kan betale. Ta den med til banken og spør hva de kan tilby deg. Jeg ble reddet av mine foreldre, som hjalp meg litt i gang. Har dine foreldre mulighet til å hjelpe deg, så kommer du litt på vei. Men selvsagt er det ikke lett å be om sånt og det er heller ikke alle foreldre som har mulighet til å hjelpe. Selv har jeg spart på en BSU-konto i flere år. Men jeg har den ennå. Brukte den ikke til å kjøpe bolig og kommer heller ikke til å røre den før jeg MÅ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cias Skrevet 19. mai 2003 #6 Del Skrevet 19. mai 2003 Banken er også opptatt av hvor mye du kan klare å betale i mnd. Beløpet bør ikke være større en 1/3 av netto hustands inntekt. En grei tommelfingerregel å gå etter. Også hvor mange år du velger å betale ned lånet på spiller inn, jo flere år jo mindre å betale pr. mnd. men det blir jo også dyrere totalt sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 19. mai 2003 #7 Del Skrevet 19. mai 2003 kommunene har noe nytt. start lån sm er billig lån til å dekke de siste prosentene av lånet om en ikke har egenkapital Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 19. mai 2003 #8 Del Skrevet 19. mai 2003 Sjekk om de har startbo der du bor, da kan du få 100 prosent finansiering gjennom Gjensidige på innskuddet, og resten av lånet via borettslag. Vurderte det prosjektet selv, men valgte tilslutt noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestinne Skrevet 20. mai 2003 #9 Del Skrevet 20. mai 2003 Tusen takk til alle som har svart meg! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 20. mai 2003 #10 Del Skrevet 20. mai 2003 Sambo og jeg kjøpte leilighet sammen for ett år siden. Vi har hatt hver vår BSU konto i noen år (har spart 50.000 kr hver). Vi brukte ikke de pengene når vi kjøpte leiligheten. Vi har 100% finansiering. På ca 75% av lånet har vi rente på 5,6 %, mens på resten av lånet har vi rundt 6% rente. Da har vi kausjonister på den minste delen av lånet. Dette for å kunne få så lav rente. Hadde vi ikke hatt noen som kunne gå god for oss, måtte vi sikkert betalt en del mer på lånet. Vi kommer til å spare på BSU-kontoene våre helt fram til vi har spart max der. BSU er jo skikkelig genialt, smiler godt hver gang jeg får selvangivelsen og jeg får 3000 kr tilbake:-) Lettjente penger! Ta kontakt med flere banker og få en prat med en rådgiver for å se hvor mye dere kan få i lån. Lykke til med jakt på en plass å bo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 20. mai 2003 #11 Del Skrevet 20. mai 2003 Vi lånte hele beløpet da vi kjøpte oss hus. Det lurte man gjør er å gå i en lokal bank man har et forhold til, de er ofte veldig hjelpsomme. Vi ordnet lånet i en lokal bank, har kjempelav rente og er veldig fornøyd med alt sammen. Når vi kikker på alle oversikter over de billgste bankene å låne i, ligger renten vår 1-0,5% lavere enn de! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liza Skrevet 20. mai 2003 #12 Del Skrevet 20. mai 2003 dnb har førstehjemslån!! du kan låne ALT til 6,5% rente!! jeg og sambo leier nå, har tenkt å kjøpe, og hørte om dette lånet. ingen av oss er kunder hos dnb, men avtalte tid for å høre om dette. de anbefaler å ikke låne mer enn 2,5 ganger årsinntekt, men det har vi gjort. lån er det ikke noe problem å få, bare pass på at du/dere klarer å betale. ingen av oss har egenkapital, eller BSU. men dette lånet er KUN til de som kjøper for første gang, og du må være mellom 18 og 34år. må også ha BSU, men det kan du opprette samtidig som du blir kunde og får lån. så jeg starter sparinga i BSU nå, ingen krav til hvor mye du skal spare, kun at du må ha det. lånet kan heller ikke brukes til oppussing, kun boligkjøp.(blir helt nytt hus på oss ) han vi skal kjøpe hus igjennom, fikk en økonom (eller noe) til å sjekke andre lånemuligheter for oss, men dette var det desidert beste! lånet blir gjort om til vanlig boliglån når du fyller 34. tenkte å høre med husbanken, men der får man ikke låne mer enn 980000,- tror jeg det var. vi har nå fått lån på 1,700000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestinne Skrevet 21. mai 2003 #13 Del Skrevet 21. mai 2003 Oi, ser at flere har svart! supert, jeg følger spent med. Hva lånet blir i mnd er viktig for oss da. Må ha litt å rutte med etterpå, mange sier man skal da ikke bo seg ihjel heller... Menmen! Neier for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liza Skrevet 21. mai 2003 #14 Del Skrevet 21. mai 2003 vel, vi blir gjeldsslaver i 30 år, 11tusen i mnd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 21. mai 2003 #15 Del Skrevet 21. mai 2003 Fellesgjleda ble regnet med når vi fikk lån, vi fikk en viss sum den ikke måtte være over, men tror banken er ganske fleksible på dette. Man kan nok diskutere seg frem til noe så sant den ikke er horribelt høy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 22. mai 2003 #16 Del Skrevet 22. mai 2003 Oi, ser at flere har svart! supert, jeg følger spent med. Hva lånet blir i mnd er viktig for oss da. Må ha litt å rutte med etterpå, mange sier man skal da ikke bo seg ihjel heller... Menmen! Neier for alle svar! Vi var også veldig redd for akkurat dette, men jeg er overrasket over hvor greir det tross alt går! Det viktigste er kanskje at man tar litt hensyn til sine andre for forbruksvaner også. Er man vant til å bruke mye penger på seg selv og andre ting enn det som er "absolutt nødvemdig" bør man ta dette med i bergningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå