Gå til innhold

Halvstøp eller vanlig halsbånd?

Anbefalte innlegg

Gjest jack russel
Skrevet

Hva skal vi bruke på valpekurset? Har aldri brukt halvstrøp på valpen, men får inntrykk av at det er det man bruker på kurs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått inntrykk på min hundeklubb at de foretrekker sele.. ring klubben og hør hva de anbefaler der dere skal... :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har fått inntrykk på min hundeklubb at de foretrekker sele.. ring klubben og hør hva de anbefaler der dere skal... :)

Virker ikke for grønt altså?

Skrevet (endret)
Virker ikke for grønt altså?

nope, tror det er et veldig vanlig spørsmål :) Finnes ingen dumme spørsmål vet du, bare dumme svar. :)

Valpekurs er jo nettopp et sted man skal lære litt om generelt stell og hundehold, og det er mange nybegynnere på slike kurs så slike spørsmål er nok vanlige.

Endret av Jigva
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at instruktørene ønsker at dere skal bruke strup/ halvstrup. Det påfører jo et ubehag som stresser valpen og er helt unødvendig i en sånn situasjon. Strup er heller en nødløsning man bruker for å kontrollere trekking i båndet til en hund som er så stor at man ikke kan håndtere den uten.

På valpekurset vi var på ble det anbefalt et bredt halsbånd uten strup (selvfølgelig). Bredt fordi det er behageligere for hunden å få presset på så mange nakkevirvler som mulig. Strup er unødvendig fordi man ikke skal manipulere hunden fysisk. Det skal ikke være "spenn" i båndet der valpen henger i enden av det. Hele hensikten er jo å få den til å følge med frivillig.

Dette med strup ble faktisk tatt opp på kurset, og da ble det sagt at det er negativt på flere måter. Fysisk ubehag, i tillegg til nedsatt oksygenopptak, som begge fører til økt stress. Kunne ikke falle meg inn å sette noe sånt på min hund -ever-.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tviler sterkt på at instruktørene ønsker at dere skal bruke strup/ halvstrup. Det påfører jo et ubehag som stresser valpen og er helt unødvendig i en sånn situasjon. Strup er heller en nødløsning man bruker for å kontrollere trekking i båndet til en hund som er så stor at man ikke kan håndtere den uten.

På valpekurset vi var på ble det anbefalt et bredt halsbånd uten strup (selvfølgelig). Bredt fordi det er behageligere for hunden å få presset på så mange nakkevirvler som mulig. Strup er unødvendig fordi man ikke skal manipulere hunden fysisk. Det skal ikke være "spenn" i båndet der valpen henger i enden av det. Hele hensikten er jo å få den til å følge med frivillig.

Dette med strup ble faktisk tatt opp på kurset, og da ble det sagt at det er negativt på flere måter. Fysisk ubehag, i tillegg til nedsatt oksygenopptak, som begge fører til økt stress. Kunne ikke falle meg inn å sette noe sånt på min hund -ever-.

Nå er det stor forskjell på strup og halvstrup da.

Skrevet
Nå er det stor forskjell på strup og halvstrup da.

Det kommer an på hvordan man justerer halsbåndet det. Er halvstrupen for stor for halsen til hunden vil effekten ikke bli så stor selvfølgelig. Men poenget med halvstrup er jo at det skal stramme rundt strupen på en måte som et vanlig halsbånd ikke gjør. Sånn at man får den typiske -tunga ut av kjeften, host hark, brekke seg- effekten. Som en del hunden lærer seg å unngå, og slutter å trekke når de kjenner tendensen. Men som like mange lærer seg å ignorere og leve med, og utvikler en heller tragisk oppførsel i bånd.

Gjest Gjest
Skrevet
Det kommer an på hvordan man justerer halsbåndet det. Er halvstrupen for stor for halsen til hunden vil effekten ikke bli så stor selvfølgelig. Men poenget med halvstrup er jo at det skal stramme rundt strupen på en måte som et vanlig halsbånd ikke gjør. Sånn at man får den typiske -tunga ut av kjeften, host hark, brekke seg- effekten. Som en del hunden lærer seg å unngå, og slutter å trekke når de kjenner tendensen. Men som like mange lærer seg å ignorere og leve med, og utvikler en heller tragisk oppførsel i bånd.

For det første så skal havlstrup kun gi en litt strammende effekt.

For det andre så beskriver du HELT FEIL bruk av halvstrup.

Halvstup brukes under trening for å kunne gi korrigere raskt og greit, tungen ut av kjeften, host hark og brekke seg effekten - skal overhode ikke forekomme ved riktig bruk.

Halvstrup skal ikke brukes på vanlig tur fordi hunden pleier å dra.

Skrevet

Uhm, sånn jeg har forstått det så er halvstrup ikke strammere enn et vanlig halsbånd når det er på sitt strammeste, men det er kanskje mer PRAKTISK mtp å ta det av og på, fordi man ikke trenger noen spenner osv.

Ville klart gått for vanlig halsbånd på valpekurs :)

Skrevet
For det første så skal havlstrup kun gi en litt strammende effekt.

For det andre så beskriver du HELT FEIL bruk av halvstrup.

Halvstup brukes under trening for å kunne gi korrigere raskt og greit, tungen ut av kjeften, host hark og brekke seg effekten - skal overhode ikke forekomme ved riktig bruk.

Halvstrup skal ikke brukes på vanlig tur fordi hunden pleier å dra.

Korrigering ved å rykke i båndet er ikke noe jeg støtter uansett, og særlig ikke ved å bruke et bånd som gir en "litt strammende effekt". Den metoden du beskriver tilhører heldigvis fortida for veldig mange hundeførere. Godt verden går fremover.

Gjest Gjest_inka_*
Skrevet

Jeg har to hunder og den ene må jeg bruke halvstrup på da den er en mester i å vri seg ut av båndet. Jeg har det selvfølgelig ikke så stramt at bikkja føler noe ubehag, bare slik at han ikk får vridd av seg halsbåndet. Det beste er å ikke bruke "strup" men noen ganger må man. Jeg tror det er mer ubehag for han å bruke et bånd som er stramt, nå kan han afktisk regulere det selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Halvstrup er i dag hovedsaklig brukt som vanlig halsbånd. Det vil si at når man ikke leier i det så blir det slakkere enn et vanlig halsbånd, mens når man leier i det så blir det som et stramt vanlig halsbånd. Mye brukt på hunder som vrir seg ut av halsbåndene.

la Flaca - din kunnskap er feil når det gjelder halvstrup.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Hva skal vi bruke på valpekurset? Har aldri brukt halvstrøp på valpen, men får inntrykk av at det er det man bruker på kurs?

Jeg ville uansett sagt at man skal gå for det mildeste halsbåndet(altså vanlig halsbånd, gjerne litt bredt) når det er snakk om å begynne å trene en valp. Har aldri hatt behov for å bruke noen form for strupehalsbånd på noen av mine hunder, og mener at man ikke skal begynne å bruke det hvis det ikke er behov. Dessuten ville jeg ikke brukt halsbåndet som korreksjon (kan ofte bare bli draing i båndet som ikke fører til noe, og som valpen ikke skjønner)

Marianne

Gjest Gjest
Skrevet

Gå for et mykt, vanlig halsbånd du. Det er ingen grunn til å bruke halvstrup (det heter ikke halvstøp :P ) på en valp, med mindre den pleier å vri seg ut at vanlige halsbånd.

Små valper skal forresten ikke rykkes i/korrigeres med halsbånd. Skjelletet er ikke ferdig utviklet, så de tåler veldig lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...