Gå til innhold

Forebygge hundeaggresiviet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor og hvordan begynner man? Er god sosialisering og valpekurs stort sett nok? Hva bør man ta som varseltegn på at man må jobbe mer med saken?

Får straks en liten hund, har møtt altfor mange små aggresive hunder og vil derfor unngå at vi får slike problemer.

Har stor hund, med denne har det aldri vært noe problem.

Virker for meg som om de små hundene oftere er aggresive? Småhunder eller dårlige eiere?

*for flau til å legge den ut på rent hundeforum*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kun vært borti dachser og en tibetansk spaniel av små hunder selv, og ved å ha dem med på valpekurs, la dem møte alle forskjellige mennesketyper, andre hunder, gå turer der det ferdes en del folk og hunder har dette gått veldig bra.

Gjest Gjest
Skrevet

De jeg har møtt på med små hunder, virker som om de tror ikke små hunder trenger "opprdagelse" siden de er så små.. I tillegg til at mangen løfter opp hunden når de møter andre hunder el. Da får jo ikke småtten den treningen med og bli trygg på andre hunder, sykler osv. Alle burde gå på valpekurs uansett hvilken størrelse :)

Skrevet

One word. Valium. Masse valium.

Gjest Gjest
Skrevet
One word. Valium. Masse valium.

TROLL!

Skrevet

Min lille hund er usikker på ukjente mennesker, og har derfor en aggressiv adferd mot disse.

Hva kunne vi gjort annerledes? hva gjorde vi?

Skal prøve å forklare alt jeg tror uten at det går på bekostning av min anonymitet.

1. Han bodde for lenge hos oppdretter, hadde knyttet seg veldig til henne og flokken hennes, når han flyttet til oss så var det en gigantisk overgang.

2. Moren hans har litt samme gemytt.. angrer på at jeg kjøpte han nå, men var blendet av lille valpen og elsket valpen så lukket øynene mot alle andre tegn som at moren var usikker hund.

3. Utsatte han litt for raskt for ukjente mennesker, lot han ikke få tilvenne seg nok til oss først.. (min feil og Gud som jeg angrer idag)

4. Dro ikke på valpekurs, men var mye på hundeklubben i nærheten. Han var usikker på hunder også til å begynne med så vi fokuserte mer på det enn på usikkerheten på mennesker. (angrer på dette også)

5. Vi søkte råd overalt de gangene han begynte å bjeffe på ukjente mennesker, men fikk generelt lite håndfaste råd vi kunne bruke. Derfor ble ikke dette tatt i roten slik det burde..

6. Idag driver vi med strukturert trening med hunden, assosieringstrening osv. og han er blitt mye bedre. babyer er kjempe skummelt fortsatt og han forstår ikke barn, men nå klarer vi å kontrollere for det meste situasjonen om han begynner å bjeffe mot mennesker. Men det er slitsomt å alltid måtte passe på at de ikke ser han i øynene og alltid være på vakt.

det går bedre idag, men om det ikke beveger seg enda mer i positiv retning så kan det være at han må omplasseres en gang i fremtiden til noen som kan håndtere han bedre. Han vil nok ha store fordeler av å være i en familie med andre hunder da han søker etter adferden til andre hunder og kopierer den. Han har ingen problemer med å hilse på mennesker om andre hunder har "godkjent" dem først.

Dessuten har familien min blitt økt med masse barn og jeg ser muligheten for at min familie vil nekte hunden min å komme til seg om jeg ikke klarer å få ordentlig bukt med problemet, og det er ikke noe liv for en hund å tilbringe laaaaange timer stengt i et bur, på et rom, eller i bilen.

Vi har drevet med all mulig trening på bikkja siden vi fikk han, lydighet, dressur, agility.. så det er ikke der problemet ligger. Ofte kan problemet med aggressive hunder (små som store) være mer kompleks enn at de ikke blir trent.

Skrevet

En liten ting jeg har lagt merke til med små hunder er at mange av de dempede signalene ikke alltid fungerer.

Ta for eksempel å stelle seg med ryggen til hunden om han hisser seg opp.

Det funker ofte for store hunder, men med små hunder blir, av mangel på bedre ord, flaten mindre. Så for å kunne bruke den teknikken til det fullest må jeg nesten sette meg ned på bakken med ryggen til bikkja, ellers vil han bare tusle rundt føttene.

Også kommer det litt ann på rasen. Min rase er veldig sensitiv på øyekontakt og derfor må jeg jobbe mye hardere med kontakt på han enn mange andre raser må. han er også utrolig sensitiv på om noen ukjente ser han i øynene..

Men det er både positive og negative sider ved alle raser..

Gjest Gjest
Skrevet

Omtrent alle små hunder vi går forbi (jeg har en labrador) gneldrer og bjeffer og skaper seg noe helt utrolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...