Gjest Gjest_kent_* Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Var hjemme hos min søster i dag og kom midt i husvasken. Observerte at den kluten hun vasket doen med ble kastet i skittentøyskurven. Jeg spurte om hun ikke hev disse etter bruk, men hun vasket de på 60 grader sammen med håndklær og undertøy. Etter vask var det tilfeldig om klutene ble brukt i oppvasken eller under støvtørking og vask av do......Tror ikke jeg skal spise så mye mer mat i det huset.......
Gjest Piper Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Man dreper alle bakterier på 60 grader, og jeg vil kalle deg hysterisk og din søster normal. Men det er sikkert flere som er som deg, men jeg vil tro at de fleste er som din søster. Jeg kaller det sløsing og lite miljøvennlig å kaste alle kluter etter man har vasket toaletten med de, for tenk så mye søppel du er med på å skape.
Bokormen Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Er veldig enig med Piper her. Jeg kjører oftest vaskekluter på kokvask, men noen ganger går de med i 60 også.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Enig med Piper. Å kaste en klut bare fordi den har vært nedi do er bakteriehysteri. Det går helt fint å vaske den.
Rosalie Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Kapper du av deg fingerne etter å ha vært på do, også, eller kokvasker du de?
Annie Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Kapper du av deg fingerne etter å ha vært på do, også, eller kokvasker du de? Han tørker seg ikke
Yummy_Mummy Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Så lenge man ikke bruker kluten på noe annet etter at den er brukt i do, så ser jeg ikke problemet. Selv foretrekker jeg å vaske kluter for seg selv, absolutt ikke sammen med undertøy, men folk er forskjellige der også.
Gjest Elfrida Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Hvis man er veldig opptatt av å få bort bakterier kan man visst bruke mikrobølgeovnen med godt resultat. Putt en ganske klissvåt klut inn, sett mikroen på maks fart i 2 minutter. Dette skal være veldig effektivt. http://www.forskning.no/Artikler/2007/januar/1170151544.5
Gjest Gjest_Kent_* Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Ser at det bare er jeg som synes dette er ekkelt. Hallo! Hun bruker altså samme kluten til å tørke over kjøkkenbenker med og eventuelt panner som brukes i matlaging. Syns ikke det hjelper at kluten har vært vaska på 60 grader da.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 Ser at det bare er jeg som synes dette er ekkelt. Hallo! Hun bruker altså samme kluten til å tørke over kjøkkenbenker med og eventuelt panner som brukes i matlaging. Syns ikke det hjelper at kluten har vært vaska på 60 grader da. Hvordan vet du at hun bruker den samme kluten til alle formål? Jeg for min del bruker noen kluter til bad/toalett og noen andre til kjøkken .. Men de vaskes sammen på 60 grader .. både, jeg mann, barn og hund lever i beste velgående Dessuten bruker de fleste kost i do og ikke klut .. Kluten brukes som regel kun på kanten ..
Gjest Lillebøll Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Jeg vasker do med engangskluter, for jeg tenker litt som trådstarter. Men jeg er ekstrem, og jeg vet det
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 Bare tull at alle bakterier forsvinner ved 60 grader. Jeg har i hvert fall lært på hygiene og steriliserings-forelesninger at man i det minste må kokvaske tøyet for å få bort bakterier. At man bruker samme klut til do og kjøkken syns jeg er kvalmt, uansett om den har vært en tur i vaskemaskina. Angående miljøvennlighet, bruker jeg engangskluter til do i form av gamle filler som ellers ville ha blitt kastet uansett, f.eks. sokker med hull i, t-skjorter som jeg har klippet opp til filler, gamle truser etc. (Etter at de har blitt vasket selvfølgelig ;-). Så kaster jeg dem rett etter bruk. Miljøvennlig og hygienisk, simsalabim!
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #13 Skrevet 9. juni 2008 Bare ikke bruk antibakterielle såper, det er kvalmt og uhygienisk det.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #14 Skrevet 9. juni 2008 Hvis man er veldig opptatt av å få bort bakterier kan man visst bruke mikrobølgeovnen med godt resultat. Putt en ganske klissvåt klut inn, sett mikroen på maks fart i 2 minutter. Dette skal være veldig effektivt. http://www.forskning.no/Artikler/2007/januar/1170151544.5 Lurer på om dette funker på stinkende sko også tro?
Humleblomst Skrevet 11. juni 2008 #15 Skrevet 11. juni 2008 Kan jeg spørre hva dere som synes det er ekkelt å vakse kluter på 60% og bruke dem om igjen gjør med hendene deres? Kokvask og klorin? Så lenge man er i en privat husholdning er jo også bakterietilførselen relativt begrenset (ihvertfall iforhold til mange andre steder), og de som lever i husholdningen er imun mot/vant til de fleste bakteriene som er der. Og de fleste har godt av litt bakterieflora rundt seg for å holde imunforsvaret igang, så det er nok ikke dødelig for besøkende heller. Men det er selvfølgelig en helt annen sak på offentlige toaletter, og for ikke å snakke om sykehus og restauranter. Som nevnt her tidligere er det også ytterst få som vasker på det som har med selve avføringen å gjøre i toalettet med kluter, og gjør de det kommer det nok ganske mye på hendene også. Men vi tørker jo oss i rompa alle sammen! Likevel vasker de fleste seg med vanlig såpe og vann, og menneskene har overlevd lenge uten store mengder antibakterielle såper i hjemmehusholdningen. Hvorfor skal man plutselig bli overhygienisk nå?
Gjest The girl next door Skrevet 11. juni 2008 #16 Skrevet 11. juni 2008 Jeg kunne aldri funnet på å vaske kjøkkenbenken med dokluten! Og heller ikke sammen med undertøy. Æsj! Nei her går doklutene også i søpla.
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 11. juni 2008 #17 Skrevet 11. juni 2008 jeg har forskjellig farge på kluter som brukes til kjøkken,bad og resten. funker fint, og de samles opp og vaskes sammen på 90 grader alle sammen,sammen med kjøkkenhåndklær. til toalettet har jeg begynt å bruke engangskluter(eks. jif vaskeservietter) .
Wildy Skrevet 11. juni 2008 #18 Skrevet 11. juni 2008 Ops, jeg er visst en gris.... Jeg har en mengde kluter til "diverse" rengjøring. Når disse har vært brukt går de i skittentøyet og vaskes på 60 grader. En klut som har vært brukt på do før vask kan faktisk bli brukt på badet etter vask....... er jo et under av vi lever.....
Gjest The girl next door Skrevet 11. juni 2008 #19 Skrevet 11. juni 2008 Ops, jeg er visst en gris.... Jeg har en mengde kluter til "diverse" rengjøring. Når disse har vært brukt går de i skittentøyet og vaskes på 60 grader. En klut som har vært brukt på do før vask kan faktisk bli brukt på badet etter vask....... er jo et under av vi lever..... Det er ikke snakk om å dø av bakterier her, men at det faktisk er ganske ekkelt..
Gjest Lillebøll Skrevet 11. juni 2008 #20 Skrevet 11. juni 2008 Ops, jeg er visst en gris.... Jeg har en mengde kluter til "diverse" rengjøring. Når disse har vært brukt går de i skittentøyet og vaskes på 60 grader. En klut som har vært brukt på do før vask kan faktisk bli brukt på badet etter vask....... er jo et under av vi lever..... Siden noen av oss kaster kluten er det et under at dere lever? Du synes ikke du er litt dramatisk vel? Folk er forskjellige, man dør neppe av å drikke dovann, ete sin egen avføring o.l så å kaste kluten er nok ganske så overdrevent, men plager det deg så mye at noen gjør det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå