Gå til innhold

Constance Ring.


*M*

Anbefalte innlegg

Hvorfor er tittelen på boka Constance RING?? Er det noen som kan VELDIG mye om akkurat denne boken? Trenger litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, da misforsto jeg. Hmm, da må man tenke over hvilken symbolsk betydning ordet RING har. Ring som i giftering kan assosieres med både kjærlighet og forpliktelser, men i Constances tilfelle så heller jeg mer mot en ring-i-nesa tolkning. Ekteskapet som tvangstrøye. Så er det uttrykket "gå i ring" eller "sirkelen er sluttet". Begge uttrykkene kan være dekkende for Constances opplevelse av sitt forhold til menn. Hun ble sveket i hvert fall to (var det enda flere ganger?) ganger, og kom på denne måten tilbake til utgangspunktet. Noen erfaringer rikere, og enda flere illusjoner fattigere.

Satte dette i gang noen tanker hos deg? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retz har helt rett angående at Constances forhold gjentar seg. Constance Ring var en av bøkene jeg la frem i mitt særemne på videregående, og i en bok leste jeg dette:

Constance Ring = Konstant i Ring

Litt enkel navnesymbolikk, spør du meg, men ganske slående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Constance Ring = Konstant i Ring

:hoho::hoho::hoho:

Unnskyld meg...... :oops:

Huff, d er jo et alvorlig tema den boken tar opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SuperNova: At Constance også var et symbolsk ordspill falt meg ikke inn, men så har jeg heller ikke hatt mer befatning med romanen enn å lese den et par-tre ganger. Logisk med tolkningen av RING forresten, med tanke på at Skram representerte naturalismen med alle sine tragiske menneskeskjebner. Ikke mye rom for noen tro-, håp- & kjærlighetstanken innen den retninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så har jeg heller ikke hatt mer befatning med romanen enn å lese den et par-tre ganger.
Bra kommentar! 8)

Constance Ring er rimelig svart, ja! Jeg skjønner at mange ikke liker naturalistene/Skram, for det er jo så mye dystert - og deterministisk. Selv synes jeg det er veldig fascinerende litteratur. Ikke like begeistret nå som for 10 år siden, da var jeg helt hekta, men like vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke Constance Ring henne selv? Lenge siden jeg leste boken, 8 år siden kanskje? Nei, det var kanskje fru Inès som var om Amalie selv?

Amalie Skram ga vel i grunn de fleste figurene i bøkene sine egenskaper fra seg selv. Tror det var det jeg likte så godt med Skram sine bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...