*M* Skrevet 19. mai 2003 #1 Skrevet 19. mai 2003 Hvorfor er tittelen på boka Constance RING?? Er det noen som kan VELDIG mye om akkurat denne boken? Trenger litt hjelp.
Retz Skrevet 19. mai 2003 #2 Skrevet 19. mai 2003 Ring er etternavnet til Constance. Fikk du ikke med deg det da du leste den?
*M* Skrevet 19. mai 2003 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2003 Jo, klart det. Men i følge min veileder skal dette etternavnet bety noe spesiellt..
Retz Skrevet 19. mai 2003 #4 Skrevet 19. mai 2003 Ok, da misforsto jeg. Hmm, da må man tenke over hvilken symbolsk betydning ordet RING har. Ring som i giftering kan assosieres med både kjærlighet og forpliktelser, men i Constances tilfelle så heller jeg mer mot en ring-i-nesa tolkning. Ekteskapet som tvangstrøye. Så er det uttrykket "gå i ring" eller "sirkelen er sluttet". Begge uttrykkene kan være dekkende for Constances opplevelse av sitt forhold til menn. Hun ble sveket i hvert fall to (var det enda flere ganger?) ganger, og kom på denne måten tilbake til utgangspunktet. Noen erfaringer rikere, og enda flere illusjoner fattigere. Satte dette i gang noen tanker hos deg? Lykke til!
SuperNova Skrevet 20. mai 2003 #5 Skrevet 20. mai 2003 Retz har helt rett angående at Constances forhold gjentar seg. Constance Ring var en av bøkene jeg la frem i mitt særemne på videregående, og i en bok leste jeg dette: Constance Ring = Konstant i Ring Litt enkel navnesymbolikk, spør du meg, men ganske slående.
chimp Skrevet 20. mai 2003 #6 Skrevet 20. mai 2003 Constance Ring = Konstant i Ring Unnskyld meg...... :oops: Huff, d er jo et alvorlig tema den boken tar opp...
Retz Skrevet 20. mai 2003 #7 Skrevet 20. mai 2003 SuperNova: At Constance også var et symbolsk ordspill falt meg ikke inn, men så har jeg heller ikke hatt mer befatning med romanen enn å lese den et par-tre ganger. Logisk med tolkningen av RING forresten, med tanke på at Skram representerte naturalismen med alle sine tragiske menneskeskjebner. Ikke mye rom for noen tro-, håp- & kjærlighetstanken innen den retninga.
SuperNova Skrevet 21. mai 2003 #8 Skrevet 21. mai 2003 men så har jeg heller ikke hatt mer befatning med romanen enn å lese den et par-tre ganger. Bra kommentar! 8) Constance Ring er rimelig svart, ja! Jeg skjønner at mange ikke liker naturalistene/Skram, for det er jo så mye dystert - og deterministisk. Selv synes jeg det er veldig fascinerende litteratur. Ikke like begeistret nå som for 10 år siden, da var jeg helt hekta, men like vel.
Joplaya Skrevet 21. mai 2003 #9 Skrevet 21. mai 2003 Var ikke Constance Ring henne selv? Lenge siden jeg leste boken, 8 år siden kanskje? Nei, det var kanskje fru Inès som var om Amalie selv? Amalie Skram ga vel i grunn de fleste figurene i bøkene sine egenskaper fra seg selv. Tror det var det jeg likte så godt med Skram sine bøker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå