Gå til innhold

Morgengave

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Var du klar over at morgengaven begynte som betaling for brudens jomfrudom eller som vederlag for at brudgommen skulle få gå til sengs med bruden?

Hyklerisk at denne tradisjonen står ved lag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet

JEg trodde morgengaven skulle være en betaling for bruden og vise bruden og hennes familie at brudgommen kunne forsørge henne?

Men er enig i at det er for lite kunnskap om tradisjoner vi følger.

Skrevet

Det er en sannhet med modifikasjoner. Morgengaven har opprinnelse tilbake i gammel tid hvor brudgommen måtte betale for bruden til hennes slekt. PÅ 1400 tallet var skikken av så stor økonomisk betydning at den var fastsatt ved lov. En periode var også morgengaven brudens livsforsikring, om noe skulle hende med brudgommen, hadde bruden rett på morgengaven sin, mens slekten hans måtte betale ev gjeld brudgommen måtte ha.

Men uansett om morgengaven hadde vært en betaling for jomfrudommen, synes jeg det er litt kult og sexy jeg da :ler:

Skrevet

He he, tradisjoner endrer betydning og symbolikk etter hvert.

Nå er det jo ikke bare mannen som gir gave til dama, det er vel i dag like vanlig at dama gir gave til mannen. Jeg ser på det som en koselig gest. Min tilkommende mann har bursdag dagen etter bryllupet, så da kan jeg like godt slå to fluer i en smekk, både bursdagsgave og morgengave. Jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe, men håper jeg får en god idé etter hvert.

Gjest Gjest
Skrevet

Merkelig at man kan velge betydninger av tradisjoner selektivt utifra det som passer best.

Her på KG er det jo fullstendig uhørt med en forlovelse på over et år, enda dette overhode ikke er en "tradisjon" med noen som helst forankring i historien. Mens ellers kan man tolke tradisjoner akkurat som man vil.

Selvsagt gjør man akkurat som man ønsker, men da kan man ikke si at man følger tradisjonene.

Skrevet
Merkelig at man kan velge betydninger av tradisjoner selektivt utifra det som passer best.

Her på KG er det jo fullstendig uhørt med en forlovelse på over et år, enda dette overhode ikke er en "tradisjon" med noen som helst forankring i historien. Mens ellers kan man tolke tradisjoner akkurat som man vil.

Selvsagt gjør man akkurat som man ønsker, men da kan man ikke si at man følger tradisjonene.

Jeg driter strengt tatt i om det er "tradisjon" eller ikke å gi hverandre morgengave, eller hva man legger i ordet "tradisjon". Jeg kommer uansett til å kjøpe noe og ser på det som en hyggelig ting å gjøre.

Det er ingen med vettet i behold som vil tro at jeg er jomfru, jeg er tross alt gravid og kommer sikkert til å ha synlig mage når vi gifter oss. Det er heller ingen med vettet i behold som kommer til å tro at kjæresten min gir meg gave for å "kjøpe meg", eller "kjøpe min jomfrudom". I så fall har de misforstått et eller annet. :fnise:

Skrevet

Samme for meg hvor det kommer fra: ME LIKE GIFTS!!!! :gave:

... den jomfrudommen....ehhmmm kremt... kjøpt han med sitt flotte utseende og sjarmerende oppførsel for flere år siden. :herremann:

he he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...