Gå til innhold

Han vil ha flere barn - Jeg vil ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er da i en litt kinkig situasjon ang dette med familie forøkelse. Min kjære vil da ha flere barn, mens jeg ikke vil. Det finnes flere grunner til det, men stort sett er det av medisinske grunner.

I mitt første svangerskap så fikk jeg svangerskaps forgiftning som ble såpass alvorlig at jeg ble lagt inn på observasjons post i 5 mnd og lå der helt til han var født. Utrolig lang og kjedelig tid, for å ikke snakke om at det var slitsomt med alle undersøkelsene, 100 leger osv.. for å ikke snakke om mine bekymringer for barnet.

I mitt andre svangerskap var det på han igjen. Denne gangen var de mer obs på det hele fordi forgiftningen hadde vært såpass alvorlig at de fanget det tidlig opp. Enda tidligere i svangerskapet ble jeg lagt inn denne gangen. De startet med lunge modning osv i tillegg i tilfellet de ble nødt og forløse barnet på et tidlig tidspunkt. Nok en runde med 100 leger, kjedsomhet, bekymring, ensomhet.. tankene på det nye barnet mitt hadde jeg 24/7 sammen med sønnen min som var hjemme. Det var veldig begrenset hvor mye jeg fikk ha besøk der, til og med av mann og barn så jeg lå mye alene og leste. TV ol fikk jeg heller ikke ha for da gikk blod trykket til himmels med en gang.

Så fikk eldstemann påvist kronisk lidelse med tunge medikamenter osv bare en uke før de løste det nye barnet vårt før tiden. Jeg måtte bo der ganske så lenge, og gikk faktisk mellom barna våre på sykehuset da operasjonen til den eldste foregikk.

I dag er vår yngste frisk som en fisk selv om det tok sin tid mens han eldste fremdeles går på medisiner, behandling osv. Mannen min har jo alltid jobbet med unntak av de ukene man får i 'pappaperm' så det har vært jeg som har tatt meg av all oppfølging av leger, behandling, fysioterapeut osv gjennom disse årene i tillegg til at jeg er som regel den som koordinerer praktiske ting de begge trenger gjennom dagene, og mye mer da de var helt små.

Så til problemstillingen. Jeg antok at vi var ferdige med barn. I tillegg til svangerskaps forgiftningen så har jeg begge ganger hatt bekkenløsning som har hengt igjen en stund i ettetid. Det sier seg selv at barneomsorg mens man humper rundt på krykker er ingen god kombo heller. Hadde det ikke vært for alle disse medisinske grunnene, så hadde nok ting vært annerledes. Legen vår har gitt oss grunn til å tro at om vi får et barn til, så kan det kanskje ende helt galt med det svangerskapet.

Min mann vil da ha et barn til selv om han skjønner argumentene mine mot det. Jeg ser jo at dette virker sårt på han og vet at han aldri vil 'tvinge' gjennom et barn til men jeg sliter bare sånn med å finne ord som kan hjelpe han med å akseptere tingene som det er. Vi har jo allerede 2 nydelige barn som vi har vært så heldige å få x)

Noen andre som har vært i lik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vis han dette innlegget.Du beskriver veldig bra hvor tøft dere har hatt det.Det er ikke rettferdig å gi partneren sin dårlig samvittighet med den starten dere har hatt på å bli en familie.

Lukke til :)

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg synes det er utrolig at han vil påføre deg belastningen med så tunge svangerskap du har hatt. Og i tillegg er risikoen for at det kan gå galt stor! Jeg skjønner virkelig ikke tankegangen hans.

Skrevet

Med en sånn historie skal det være unødvendig å argumentere for at det ikke frister med flere barn. Ikke minst ville det i praksis antakelig bety at de to første mister mamman sin i et halvt år. Og utfallet er ikke gitt, verken for deg eller barnet. Det er ikke risikofritt å gå gravid for sånne som deg.

Jeg syns det er helt åpenbart at dere ikke bør prøve på en til.

Skrevet

Jeg blir overrasket over å høre at mannen din i det hele tatt kan tenke på at du skulle gå gjennom et svangerskap til! Hvis dere har ønske om større familie kunne vel adopsjon være et alternativ?

Hvis mannen din ikke vil høre på argumentene dine, burde du kanskje ta han med til legen slik at dere kan få en grundig gjennomgang av hvilken risiko et nytt svangerskap har for deg. I deg samme kan du kanskje få "bestilt" en sterilisering? Så blir ikke dette et tema for fremtiden heller. Du får sikkert innvilget en sterilisering gratis du med tanke på helsen din.

Lykke til!

Håper han innser at du har rett her!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Som de andre, blir jeg virkelig forundret over at han i det hele tatt tenker på flere (biologiske) barn, og det er nesten provoserende å lese om. Som grs sier, kanskje dere burde dratt til legen slik at han får mer informasjon om det medisinske rundt dette?

Skrevet

Det er merkelig at han vi ha flere barn! Hva ligger bak her?

Skrevet
Jeg blir overrasket over å høre at mannen din i det hele tatt kan tenke på at du skulle gå gjennom et svangerskap til! Hvis dere har ønske om større familie kunne vel adopsjon være et alternativ?

Hvis mannen din ikke vil høre på argumentene dine, burde du kanskje ta han med til legen slik at dere kan få en grundig gjennomgang av hvilken risiko et nytt svangerskap har for deg. I deg samme kan du kanskje få "bestilt" en sterilisering? Så blir ikke dette et tema for fremtiden heller. Du får sikkert innvilget en sterilisering gratis du med tanke på helsen din.

Lykke til!

Håper han innser at du har rett her!

Helt ening med deg her, Sterilisering og adopsjon.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er en forutsetning at begge parter er enig når man bestemmer seg om å få barn eller ikke. Jeg sier meg enig i flertallet her, jeg ville ikke tatt sjansen på et svangerskap til, slik din historie er.

Man skal jo også ha tid og overskudd til å ta seg av de barna man allerede har.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skulle egentlig skrive: Hvor sterkt ønsker han seg barn, fra en skala fra 1-10. Og hvor sterkt ønsker du deg IKKE barn, på samme skala. For min del hadde mannen 10 og jeg 6, så det var ikke like viktig for meg å "slippe". ;)

MEN! Så leste jeg innlegget ditt, og jeg må si at jeg ikke forstår hvorfor han vil at du skal gjennomgå alt det en gang til... Skjønner godt at du ikke orker det! Fortell ham -hvorfor- du ikke vil, han må da forstå det?

Gjest Gjest
Skrevet

Oi, dette var vondt å lese. Jeg må si meg enig med de andre her; Hvorfor vil han at du skal gjennomgå nok et tøft svangerskap? Vet han ikke hvor mange plager du har måttet gjennomgå eller er han en macho -type som mener at du skal siden du er kvinne og det er din "plikt".

I så fall synes jeg veldig synd på deg.

Geertruida i.i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...