Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Elize
Skrevet

Hva legger du i begrepet åndelige behov? Og hvordan ser du på det i forhold til mentale behov?

Hva er forskjellen på disse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Åndelige behov handler vel om religion/livssyn. Om hva man tror eller ikke tror befinner seg et annet sted eller i en annen dimensjon enn der vi selv lever. Noe som er større enn oss selv. Å støtte seg til en tro på høyere makter.

Det mentale går på behov for å føle seg verdsatt, føle man har verdi som menneske, føle at man lykkes og mestrer livet.

Mentale og åndelige behov er svært forskjellige ting. Men de kan for mange flyte veldig inn i hverandre.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Åndelige behov handler for meg om å bli stimulert intellektuelt. Enten det er gjennom litteratur, filosofi, diskusjoner, selvutvikling eller andre typer stimulans som krever tankevirksomhet.

Jeg tenker ikke nødvendigvis på religion eller livssyn når det er snakk om det åndelige. Jeg har en sjel som trenger påfyll, og mener det skiller seg fra det rent mentale.

For meg går det mentale på mer jobbrelaterte ting, hvordan jeg har det i hverdagen, forhold til andre mennesker, om jeg får gjort ting jeg ønsker å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...