Gå til innhold

To tette fødsler

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan blir dette med fødselspenger dersom man blir gravid igjen veldig raskt etter den forrige fødselen? Det heter seg jo at man må ha vært i jobb 6 av de siste 10 månedene før permisjonen tar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lønn i permisjonstiden teller også med. Men siden man da har 80% lønn (med 52 ukers permisjon) vil man da få mindre utbetalt enn om man hadde jobbet 100% disse månedene.

Det skulle vært som i Sverige der tette fødsler premieres. Dersom man får barn med under 2,5 års mellomrom får man fødselspenger som man skulle hatt 100% stilling hele tiden. Her i Norge har vi kontantstøtten som gjør det økonomisk å vente leeenge med neste barn. Heia Norge!! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Norge har vi kontantstøtten som gjør det økonomisk å vente leeenge med neste barn.

Hvordan tenker du da? Om du får barna tett eller langt mellom har da ingen som helst innvirkning på kontantstøtta. Bortsett fra at det kan være smart å få barna tett fordi du da får kontantstøtte for flere samtidig slik at det da blir litt penger ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte til en artikkel skevet av noen Ap-kvinner for ikke så lenge siden. Hvis du velger å være hjemme med kontantstøtte i to år må du jobbe et visst antall måneder før du igjen har opptjent deg full rett til fødselpenger. Dvs. at det da er mest økonomisk å vente opp mot eller over 4 år mellom barna... Og at dagens politikk førte til færre barn.

Selvfølgelig kan du få tette barn og få kontantstøtte for flere på en gang, men det er ikke sikkert at de 3000 ekstra i måneden oppveier det du taper i fødselpenger.

Må vel legge til at jeg er motstander av kontantstøtte da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jo ikke kontantstøtten noe som helst med dette å gjøre. Kontantstøtte er jo rett og slett en måte å gjøre det at ikke alle har mulighet til å få barnehageplass litt mer rettferdig. Og å gi de som ønsker å være hjemme med sine egen barn litt mer valgfrihet.

Siden du er i mot kontantstøtten er du vel også i mot statsstøtten til barnehagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte til en artikkel skevet av noen Ap-kvinner for ikke så lenge siden. Hvis du velger å være hjemme med kontantstøtte i to år må du jobbe et visst antall måneder før du igjen har opptjent deg full rett til fødselpenger. Dvs. at det da er mest økonomisk å vente opp mot eller over 4 år mellom barna... Og at dagens politikk førte til færre barn.

For eller mot kontantstøtte. Norge har en av verdens beste støtteordninger i fm. fødsler. Derfor får vi også mange barn i motsetning til ellers i Europa. Så dagens politikk fører til flere barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vær snille å ikke lage en debatt om kontantstøtte i tråden min, det var ikke det jeg spurte om! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg MÅ nesten legge til:

Jeg har absolutt ingenting imot at kontantstøtten går til foreldre som virkelig er hjemme sammen med barna sine. Men slik det er i dag bruker veldig mange den til å betale svart dagmamma. Og da burde pengene heller vært brukt til å bygge flere barnehageplasser!

Klart jeg ikke er mot statstøtte til barnehager fordi jeg er mot kontantstøtte slik den fungerer i dag, kan ikke se at det henger sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg ikke er mot statstøtte til barnehager fordi jeg er mot kontantstøtte slik den fungerer i dag, kan ikke se at det henger sammen!

De som vinner i "barnehagelotteriet" og får plass får i tillegg mange tusen kroner hver eneste måned i overføringer fra staten i form av statsstøtten til barnehagene(dette er forøvrig en langt høyere sum enn kontantstøtten). Mens de som ikke får barnehageplass, men i stedet må bruke dagmamma skal altså ikke få noe som helst? Siden du er mot kontantstøtten og spesielt til de som bruker dagmamma er det jo det du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det jeg skriver så skjønner du at det er ikke det jeg mener. Penger som går til å dekke svart dagmamma kunne vært brukt til å bygge flere barnehageplasser.

Ellers så bør vel diskusjonen fortsette her

Poenget mitt er det samme som Sissan skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...