Gjest Mayamor Skrevet 19. mai 2003 #1 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg elsker NAN brød med hvitløk og koriander. Mmmmmmmm Er det noen av dere som har oppskrift på det? Maya30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 19. mai 2003 #2 Del Skrevet 19. mai 2003 Klart det! 4 personer 1/2 kg hvetemel 1 egg 1 pakke tørrgjær 2 1/2 dl lunken melk 1 dl lunkent vann 3 ss maisolje 1/2 ts salt 3 ss sukker Bland gjæren inn i melet. Bland salt, melk og olje og rør godt. Hell blandingen over i melet og elt inn egg, sukker og vann. Sett deigen til heving på et lunt sted ca. 30 min. Sett stekeovnen på 250 grader. Lag små runde boller som kjevles ut til pannekakelignende brød. Prikk brødet med en gaffel. Stek brødene på plate med bakepapir i ca. 5 min. Serveres varme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juni-brud Skrevet 19. mai 2003 #3 Del Skrevet 19. mai 2003 *løper ut på kjøkkenet for å laga NAN brød* Lager dere hvitløkrsømme til å dyppe brødet i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 19. mai 2003 #4 Del Skrevet 19. mai 2003 Ooh... Jeg vil også ha! Håper sambo kommer tildlig hjem i morgen, og at han lar seg lure til å bake! Jeg må nemmelig desverre/heldigvis lese til eksamen så det er nok best at han tar seg av baking og matlaging denne uka. Kan gjerne spise bare nanbrød jeg, men er godt med noe ved siden av også. Hva skal dere ha ved siden av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 19. mai 2003 #5 Del Skrevet 19. mai 2003 Serverer dere dette til indisk mat som f.eks. Tandoori chicken, eller bruker dere det som en rett for seg selv? Eller begge deler? Hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juni-brud Skrevet 19. mai 2003 #6 Del Skrevet 19. mai 2003 Nå hever NAN brødet mitt :D Jeg måtte bruke mer mel enn det som stod i oppskriften. En gang da vi var i Tyrkia fikk vi NAN brød før maten og de serverte den med en hvitløksblanding. Tror det må ha vært med youghurt naturell og rømme eller noe sånt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 19. mai 2003 #7 Del Skrevet 19. mai 2003 I nan brød bør det vel være yoghurt. DEn hvitløksrømmen noen nevnte kan det ha vært raita? Det er naturell yoghurt med finhakket agurk, men tror ikke det skl være hvitløk i den, men litt spisskummenfrø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jamila Skrevet 20. mai 2003 #8 Del Skrevet 20. mai 2003 NAN betyr brød, så en vil aldri bruke uttrykket nan brød (brød-brød). NAN slik min pakistanske venninne lager det: 5 dl melk varmes i en kjele 100 g smør has i kjelen slik at det smelter 1 kg hvetemel 1 ts salt 1 ts sukker 1 pk tørrgjær ha væsken i det tørre. Eltes til en myk deig. Væsken kan være ganske varm. La deigen heve i en drøy time. Del deigen i emner i bolle-størrelse og kjevle de til avlange (dråpeformede) leiver, ca 1/2 cm tykke. Prikk de med en gaffel, og pensle med pisket egg. De blir best dersom du bruker smør for å kjevle de ut, og ikke bruker mel (da blir de saftige, og ikke tørre) Nan steikes i veldig varm steikovn, 250 grader, til de er gyldne. Dersom de bare blir gyldne på overflaten så snur du de og gir de et minutt eller så på den andre siden også. Etter hvert som de er ferdig stekte så oppbevarer du de i et kopphånkle, da holder de seg myke og varme til de skal serveres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 20. mai 2003 #9 Del Skrevet 20. mai 2003 Tusen takk for oppskrifter jenter. :kysse: Men hvilke krydder bruker dere? Strøs det oppå de ferdig kjevlede emnene? Maya30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jamila Skrevet 20. mai 2003 #10 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg bruker ikke krydder på selve brødet. Serverer det sammen med indisk mat, chicken tikka masala eller en annen type curry. Andre variasjonsmuligheter er: -finhakk hvitløk, strø over den utkjevlede leiven og kjevle en gang til slik at den fester seg. -stek kjøttdeig som du krydrer med chili, garam masala, spisskummin og/eller malt koriander (tørr) etter smak. Lag to leiver med deig, strø kjøttdeig på den ene, kjevle forsiktig, legg den andre leiven oppå og kjevle de sammen. Stek på vanlig måte. Dette blir "keema-naan" altså nan fylt med kjøtt, som godt kan spises helt alene! Som dip kan du ta en kopp kefir som du blander med 3-4 ss finhakket frisk eller tørr mynte. Vips! Mynte-raita. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 20. mai 2003 #11 Del Skrevet 20. mai 2003 Mmmmmmmmmmm Det blir garantert en rett til helgen. Tusen hjertelig. :kysse: Klem fra Maya30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. mai 2003 #12 Del Skrevet 21. mai 2003 Nå har jeg bakt nan jeg! Brukte Jamilas oppskrift og det ser meget bra ut. Laget dem kanskje litt for tynne.. men har mer deig igjen! Yummi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå