Gjest Gjest_Madison_* Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Har søkt og har vel akkurat 5 i snitt med tilleggspoeng. Husker ikke hvor mye man trengte for akkurat Japansk, det står ikke på samordna opptak mer. Første kolonne Vara(suppleringsopptak) er 49,8 Ordinær primærvitnemålskvote er 37,0 Andre kolonne Hovedopptak er 49,8 Ordinær primærvitnemålskvote er 37,0 Hva betyr dette? Har 6 alderspoeng(blir gitt fra året man fyller 20 år og jeg blir 23 i år). Kan jeg også gå under 23/5 regelen? Dvs at jeg er(blir) 23 år og har 5 år arbeidserfaring eller utdanning. Studerte i 2 år før jeg droppa ut og har jobba siden. Hadde engelsk fordypning 2 siste år på vgs og får 3 poeng pga det tror jeg. De som søker på fransk må ha over 60 studiepoeng og 300 blir tatt inn på språk generelt. Tror dere det er lettere å komme inn på japansk fordi det er et uvanlig(og sikkert ikke så veldig populært?). Blir veldig VELDIG glad for så mange svar som mulig, for jeg er DRITNERVØS! har så utrolig lyst til å studere japansk! Håper det er noen smarte mennesker der ute som ikke blir altfor forvirra av det jeg skrev og kan svare meg:)
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 (endret) Jeg ble strengt tatt egentlig litt forvirret av innlegget ditt, men jeg kan jo svare allikevel Har du søkt bachelor i språk, eller er det en egen for japansk? Jeg vet at japansk er ganske populært på universitetet i Oslo iallefall, men som en del av en bachelor i språk. Kommer du inn på en bachelor i språk, så skal det ikke være noe stort problem å ta japansk som fordypningsspråk så lenge du søker undervisningsopptak før fristen (utpå høsten en gang). Og der skla heller ikke antall studiepoeng ha noe å si. Hvis det er bachelor i språk du har søkt så vil jeg tro at du kommer inn med 5 i snitt, språkfagene er nemlig på vei tilbake og jeg kom inn med omtrent samme karaktersnitt i fjor. Endret 8. juni 2008 av Wolfmoon
Gjest Gjest_Madison_* Skrevet 8. juni 2008 #3 Skrevet 8. juni 2008 Bachelor i språk ja:) Men jeg søkte på Japansk, så de tar vel inn så så mange på hvert språk. Tror jeg akkurat har 49 poeng nemlig...vil ikke vente til neste år for å få 2 alderspoeng til:( Så jeg er litt usikker på hvor mange poeng jeg egentlig har! Hørte rykter om at man får ekstrapoeng dersom man tar 3 språk på vgs(jeg hadde norsk,engelsk og spansk) men finner ikke noe på siden om dette.
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. juni 2008 #4 Skrevet 8. juni 2008 Bachelor i språk ja:) Men jeg søkte på Japansk, så de tar vel inn så så mange på hvert språk. Tror jeg akkurat har 49 poeng nemlig...vil ikke vente til neste år for å få 2 alderspoeng til:( Så jeg er litt usikker på hvor mange poeng jeg egentlig har! Hørte rykter om at man får ekstrapoeng dersom man tar 3 språk på vgs(jeg hadde norsk,engelsk og spansk) men finner ikke noe på siden om dette. Da må det være en ny ordning f.o.m i år, for i fjor var det ikke mulig å søke på spesifikke språk før du søkte studieopptak i studentweb (altså ikke gjennom samordnaopptak). I såfall vet jeg ikke hvor mange poeng du må ha, fordi det ikke har blitt gjennomført slik tidligere. Når jeg så på samordnaopptak sto heller ikke språk/japansk oppført som et eget alternativ, så da er det vanskelig å si!
Gjest Gjest_Madison_* Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 ja, det må vel være noe nytt. Sikkert for å kunne kontrollere hvor mange på hvert fag det blir! Men vet du hvilket opptak jeg faller under? Jeg som er 22 år går vel ikke under primærvitnemål da jeg gikk ut av vgs for 4 år siden?
La Luna Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 Er du sikker på at du ikke har misforstått noe? For jeg søkte språkbachelor i år, og det stå ingenting om at man skal velge retning allerede nå, det velger man seinere når man eventuelt har kommet inn. Du går under ordinær kvote. I fjor var poengkravet 49,8 og året før der 51,9. Altså gikk det ned da, men er umulig å si om det vil gå ned i år også.
Gjest Naria Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 23/5-regelen gjelder for de som ikke har generell studiekompetanse fra VGS.
Gjest Gjest_Madison_* Skrevet 8. juni 2008 #8 Skrevet 8. juni 2008 Sjekka nå og det står bare språk. Men er 99% sikker på at det stod Japansk på det jeg søkte, men det kan være at det bare var for å gjøre søkerne oppmerksomme på at det språket var tilgjengelig i bachelorgraden. Jeg tror jeg mangler 0,8 poeng. Har 9 tilleggspoeng(6 alders og 3 for 2 ganger 15timersfag). Kan noen fortelle meg om jeg går inn under andre poeng? Som 23/5 regelen? Hadde spansk i 3 år og engelsk i 3 år. Står man får poeng fra 2.fordypning. Fra neste år gjelder ikke fordypningspoeng lengre og hva gjør jeg da om jeg ikke kommer inn i år? Da må jeg jo velge et studium jeg ikke vil på eller flytte til en annen by, bort fra samboeren min! Kommer til å bli helt knust
La Luna Skrevet 8. juni 2008 #9 Skrevet 8. juni 2008 Ta nå ikke sorgene helt på forskudd da, du aner jo ikke hva du mangler for noe, for du veit jo ikke hva snittet blir ennå! Hvis du ikke kommer inn i år, kan du alltids bruke et år på å ta opp noen fag for å forbedre snittet ditt, eller ta 60 studiepoeng på høgskole/universitet for å få enda 3 poeng (den regelen gjelder vel fortsatt fra neste år? Eller er det 2 poeng det blir da? Noen som vet?). Du kan også melde deg som enkeltemnestudent, og rett og slett begynne på fagene allerede fra høsten av (de fagene det blir ledig plass på da. Men kan ikke forestille meg at det blir fullt på japansk? Uansett kan du jo ta exphil og ex.fac og sånn så lenge.)
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 Jeg tror faktisk japansk var ganske fullt i år, men det spiller selvfølgelig ingen rolle for opptaket gjennom samordna opptak. Med den nedgangen språkfagene har hatt i det siste, så er det godt mulig at snittet har gått ned fra i fjor. Det er bare å vente og se. Uansett blir du nødt til å ta f.eks ex.phil/ex.fac som en del av bachelorgraden, og det kan du begynne med alt fra høsten av. Dessuten så er det som LaLuna sier helt sikkert mulig å begynne og ta andre fag fra bachelorgraden også, gjennom å melde deg som enkeltemnestudent. Når det gjelder neste år så får du huske på at du ikke er den eneste som mister fordypningspoeng, det gjelder jo for alle. Dermed stiller dere likt igjen! Sett deg ned å les litt mer om oppbygningen av en bachelor med japansk som studieretning her, og tenk at dette helt sikkert kommer til å gå bra
Varsia Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Har du ikke 8 alderspoeng da...? 2 det året du ble 20, 2 det året du ble 21, 2 det året du ble 22 og 2 det året du blir 23 (i år) som blir 2+2+2+2= 8.
Gjest Gjest_Madison_* Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 Har du ikke 8 alderspoeng da...? 2 det året du ble 20, 2 det året du ble 21, 2 det året du ble 22 og 2 det året du blir 23 (i år) som blir 2+2+2+2= 8. åh! Er det jeg som ikke kan matte? Stemmer dette? Jeg blir 23 i november ja. Nå ga du meg et skikkelig kick-håp!
Varsia Skrevet 9. juni 2008 #13 Skrevet 9. juni 2008 åh! Er det jeg som ikke kan matte? Stemmer dette? Jeg blir 23 i november ja. Nå ga du meg et skikkelig kick-håp! Jeg er ikke 100% sikker (men 90% ), men det er sånn jeg tolker "Alderspoengene blir gitt f.o.m. det året søkeren fyller 20 år for søkere" (Samordna Opptak), og det er sånn jeg alltid har tolket det. Hvis noen er uenige, let us know...
La Luna Skrevet 9. juni 2008 #14 Skrevet 9. juni 2008 Jeg er ikke 100% sikker (men 90% ), men det er sånn jeg tolker "Alderspoengene blir gitt f.o.m. det året søkeren fyller 20 år for søkere" (Samordna Opptak), og det er sånn jeg alltid har tolket det. Hvis noen er uenige, let us know... Jeg er enig, jeg, så skal ikke krangle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå