Gå til innhold

Thailand- med barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Vurderer å reise til Thailand med ca 6 mnd gammel baby rundt juletider. Noen som har reist med barn på denne alderen og hvor i Thailand er det best å reise i så fall? Takknemlig for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Kan ikke gi så mange gode konkrete tips...men generelt sett så elsker Thai'en barn så de får veldig mye oppmerksomhet :-) Og Thailand er alltid et herlig reisemål synes jeg.

Gjest Reisende
Skrevet
Vurderer å reise til Thailand med ca 6 mnd gammel baby rundt juletider. Noen som har reist med barn på denne alderen og hvor i Thailand er det best å reise i så fall? Takknemlig for tips!

Å reise med baby er ikke noe problem. Vi reiste med vår første baby til Thailand da hun 6 mnd og har vært der et par ganger til samt at vi skal reise igjen med nr. 2 når han er 6 mnd.

For det første elsker thai´ene babyer. Til å begynne med var jeg nesten engstelig fordi de kom og løftet henne opp av vognen og viste henne frem, andre bare "måtte" stryke og prate med henne eller de tok bilder av henne da de var så fascinert av hennes lyse hår og blå øyne. Men ta det med ro - de har ingen skumle hensikter. De bare elsker babyer :o) Var også ganske deilig da vi var på restauranter siden noen alltid ville bære på henne, så mao fikk mamma og pappa tid til å nyte maten.

Mht varme var heller ikke dette noe problem, spesielt i julen er det gunstige temperaturer der og ikke så varmt som når du reiser dit i mars og utover. Vi benytter trille og pakk gjerne med en slik parasoll som du kan montere på trillen. Vi hadde ikke klart oss uten den. Deilig med litt skygge til den lille på stranden og når vi trillet. Tar også med oss nett for å ha på trillen da det kan være litt veps e.l. i nærheten av blomstertrær etc.

I Thailand har de gode bleier, så jeg pleier bare å ta med meg så jeg har nok til jeg får kommet meg til en butikk. Ellers har de det meste av babyartikler så det er ingen fare. Mht morsmelkserstatning, har jeg pleid å ta med de små kartongene fra Norge, da de er grei å ha med hvis du vil slippe å amme ved enkelte anledninger (bare husk å pakke de i kofferten og ikke ta de med på flyet)

Mht solkremer, har de godt utvalg av dette i Thailand, men siden det er importvare, er det ikke noe rimeligere der. Noen ganger kjøper jeg i Thailand, andre ganger tar jeg med.

Nå har jeg kun vært i Bangkok/Jomtien så kan ikke si om der er noen spesielle steder det er mer greit å reise med baby enn andre. Tror egentlig det er like kjekt å reise overalt i Thailand med baby.

Dog skal det sies at thai´ene ikke prioriterer store fortau, så det kan våre både og å trille, men så lenge man er inneforstått med det går det greit. Ta gjerne med deg bæresele. Kjekt på flyplasser, hvor man overhodet ikke tenker over at små barn kanskje trenger en plass å hvile. Unntaket er Kastrup, som er genial mht dette. Bæresele kan også være greit hvis man synes det er et slit enkelte steder på disse smale fortauene. Jeg ville i alle fall ikke reist uten bæreselen. Veldig kjekt å ha!

Vet ikke om det er noe mer du lurer på. Skal sjekke tråd´n senere, så har du noe på hjertet, bare spør!

OG - bestill gjerne babybag i flyet. Da får dere sitte fremme i flyet med bagen montert på veggen foran dere. Godt å få hvile armene og man får automatisk bedre plass for bena. Jeg har aldri reist charter, men reist med Thai og andre selskap, og da har det i alle fall fungert slik.

God reise og bekymre deg ikke mht den lille. De elsker en dupp på stranden under parasoll med litt varm bris på kroppen mens mor og far kanskje nyter en liten pils mens de får pleid hender og føtter eller kanskje også unner seg en aromaterapi på stranden :o)

Skrevet

Jeg ville ikke anbefale å ta med en så liten baby til thailand. Du får ikke vaksinert babyen mot sykdommer som er vanelige der nede så derfor er det ingen god ide å la thaiene ha nærkontakt med barnet ditt. Du får ikke vaksinert mot malaria og må derfor sørge for at barnet ikke får myggestikk. Du kan ikke smøre inn en baby med myggolje fordi de ikke tåler dette. En baby får lettere infeksjoner i tropiske strøk enn her hjemme. En liten kropp blir lett dehydrert også og sykehus kan være langt unna i tillegg til at kommunikasjonen ikke er så bra.

Selvfølgelig pleier det å gå bra men det er en grunn til at leger ikke anbefaler å ta med babyer til tropiske strøk. Mange anbefaler å vente til 5 års alder minst!

Jeg opplevde at min 1,5 åring fikk diare og ble dehydrert i thailand. Jeg kan love deg at det ikke var gøy. Thaiene elsker barn og tar gjerne en liten tur rundt med dem. I tillegg stikker de godbiter inn i munnen på ungene for å være snille noe som kan være fortvilende nok for en mor med hele kofferten full av trygg babymat på glass ....!

Jeg personelig ville aldri tatt med en baby dit fordi det er en viss risiko for sydommer. Sjekk det opp iallefall!

Gjest Reisende
Skrevet
Jeg ville ikke anbefale å ta med en så liten baby til thailand. Du får ikke vaksinert babyen mot sykdommer som er vanelige der nede så derfor er det ingen god ide å la thaiene ha nærkontakt med barnet ditt. Du får ikke vaksinert mot malaria og må derfor sørge for at barnet ikke får myggestikk. Du kan ikke smøre inn en baby med myggolje fordi de ikke tåler dette. En baby får lettere infeksjoner i tropiske strøk enn her hjemme. En liten kropp blir lett dehydrert også og sykehus kan være langt unna i tillegg til at kommunikasjonen ikke er så bra.

Selvfølgelig pleier det å gå bra men det er en grunn til at leger ikke anbefaler å ta med babyer til tropiske strøk. Mange anbefaler å vente til 5 års alder minst!

Jeg opplevde at min 1,5 åring fikk diare og ble dehydrert i thailand. Jeg kan love deg at det ikke var gøy. Thaiene elsker barn og tar gjerne en liten tur rundt med dem. I tillegg stikker de godbiter inn i munnen på ungene for å være snille noe som kan være fortvilende nok for en mor med hele kofferten full av trygg babymat på glass ....!

Jeg personelig ville aldri tatt med en baby dit fordi det er en viss risiko for sydommer. Sjekk det opp iallefall!

Oi - jeg skjønner at man skal sjekke og være forsiktige, men etter å ha lest dette skulle jeg ikke våget å reise noen steder...

Mht at babyer kan bli dehydrert, er det jo viktig å sørge for at babyen får nok væske samt at den oppholder seg i skyggen, at man avkjøler den ofte og ikke farter rundt omkring på dagen i varmen. Dette gjelder ikke bare babyer, men alle som reiser til varme strøk.

Mht malaria, er ikke Thailand det verste å reise til:

http://www.bt.no/forbruker/reise/article539594.ece

Men selvfølgelig, man kan jo aldri være forsiktig nok...

Alle fordeler og ulemper må veies for og i mot, og slike forholdsregler må taes i alle land.

Vel og merke, skulle det skje noe skal det sies at sykehusene i Thailand er MEGET oppegående!!!

Skrevet

Mener ikke å være hysterisk fordi jeg reiser mye med barn. Det jeg skriver er at det er en reell grunn til å være varsom med å ta med små babyer til tropiske strøk. Det kan være lurt å vente til de blir litt større.

Om et så lite barn får kraftig diare så er det vanskelig å unngå at det blir dehydrert ved å la det ligge i skyggen. Alt i alt så skal det veldig mye mindre til at en baby får problemer enn en voksen person med full reisevaksinering.

Jeg synes det er veldig merkelig at man er så påpasselig her hjemme med å gjøre alt korrekt. Fks man spiser ikke spekemat ol når man er gravid pga en forsvinnende liten sannsynelighet for at fosteret skal få skader,men når det kommer til å ta dem med til thailand som faktisk er å utsette dem for alvorlige sykdommer og risiko så er det plutselig greit fordi "alle" gjør det.

Stort sett går det greit men jeg ville som sagt ventet.

Les litt om anbefalt vaksinering for en voksen person også spør du deg selv etterpå om hvorfor det er anbelfalt. Vi har også fått vaksinering i løpet av skoletiden som beskytter mot sykdommer som finnes i thailand. Fks mmr og bcg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...