Gå til innhold

Feber hos barn - ble blålig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er 1 år og 8 mnd. Fikk ganske akutt feber i går (40,5 grader), ble "blåmarmorert" på armene og beina (og var iskald på armer og bein) mens resten av kroppen var veldig varm. Hele kroppen dirret og hun skalv. Fikk gitt smertestillende og kjølt henne, og fikk temperaturen ned. Ringte legevakten, og de mente dette skyldtes heten, og at jeg fikk komme inn med henne dersom feberen ikke gikk ned.

Kan dette ha vært feberkramper som ble oppdaget rett før det brøt ut for alvor? Evt. hva annet kan ha ført til blåligheten og det at hun var så kald på armer og bein?

Også i dag har hun over 40 i feber, og går ned til rundt 39 når hun får paracet. Hvor lenge kan hun gå med slik feber før jeg tar henne til lege? Får i henne litt mat og en del væske, så slipper heldigvis å være bekymret for det

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan ser de blå prikkene ut når du trykker et glass mot dem, forsvinner de? Om de ikke forsvinner kan det være hjernehinnebetennelse, da må du ringe legevakta og be om å få komme inn omgående.

Men selv om de forsvinner, så er det likevel helt i orden å ringe legevakten på nytt, om så bare for en prat med sykepleieren der du kan fortelle om alle symptomene, og pleieren kan berolige deg ;) de sier som oftest også ja til å la barn komme inn til legen om foreldrene mener det er grunn til det når det er snakk om så små barn, så jeg ville absolutt ringt dem og hørt om de synes det er noensomhelst grunn til å ta turen bort.

Skrevet

På stigende feber blir man ofte iskald på "ekstremitetene" og samtidig varm på hode og kropp.

Toåringen min har også hatt en runde med feber nå. Nå som han er såpass gammel tåler han godt 40 uten å plages voldsomt. (Før lå han rett ut når tempen var såvidt over 38) Men jeg valgte å gi paracet morgen og kveld nå i varmen, selv om feberen var under 40. (ikke langt under vel og merke). For han hadde tendens til feberkramper og var tydelig veldig plaget.

Du må se på allmenntilstand hos jenta di, og avgjøre om du vil ta henne med til lege i morgen. En sjekk på ørene kan være lurt. Ellers så tåles feber generelt godt over en del dager bare ungen drikker og får i seg litt næring. Men alle barn er forskjellige, heller en tur for mye til legen!

Ellers så kan jeg jo fortelle at her i huset er det populært være syk, for da får man alt man har lyst på. Is og saft går som regel ned, og rosiner. Men ikke gi så mye at barnet blir tørst, dersom det ikke vil drikke så mye.

Skrevet (endret)
Dra inn med henne uansett, for da føler du deg mer rolig.

Er huden blålig som dette?

http://bp1.blogger.com/_SDVfFmlu6VE/RxpBK0...w/s400/skin.jpg

Eller sånn?

http://www.umm.edu/graphics/images/en/2883.jpg

Huden på armer og bein var som det øverste bildet, men det har heldigvis blitt normalt igjen. Hun har fortsatt feber, og allmenntilstanden varierer. Hun er "som vanlig" i perioder, for så å bli veldig slapp og varm...

Hun virker ganske ok nå, heldigvis, så håper feberen gir seg snart...

img-tagger fjernet.

Reglene.

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Skrevet

Blålig og iskald og 40,5 i feber så hadde jeg nok vært på legevakten før jeg hadde postet et innlegg her. Så fikk heller andre avgjøre hvorvidt jeg var hysterisk eller ikke. (og mitt barn har vært slapp og hatt feber på over 39 og aldri fått en paracet en gang)

Jeg kan ikke forstå at det er så høy terskel for en telefon til eller besøk på legevakten.

Gjest Gjest
Skrevet
Blålig og iskald og 40,5 i feber så hadde jeg nok vært på legevakten før jeg hadde postet et innlegg her. Så fikk heller andre avgjøre hvorvidt jeg var hysterisk eller ikke. (og mitt barn har vært slapp og hatt feber på over 39 og aldri fått en paracet en gang)

Jeg kan ikke forstå at det er så høy terskel for en telefon til eller besøk på legevakten.

Hun ringte legevakten, og fikk beskjed om å komme om det ble verre eller varte videre.

Hvor jeg er vokst opp er det over 1 time til legevakten på kvelden, og da blir terskelen for å dra med seg et sykt barn større enn om det hadde vært her jeg bor nå med 5-10 min til legevakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...