Gå til innhold

Klamydia

Fremhevede innlegg

Gjest Jente
Skrevet

Velger å holde meg anonym nå.

Jeg har nettopp fått vite at jeg har klamydia, og trolig har jeg hatt det i over tre år. Det kom som et sjokk, har ikke merket at noe er galt. Det samme gjelder for kjæresten.

Nå har jeg fått tabletter som jeg skal ta. De heter Azitromax. Noen som vet hvordan disse fungerer? Jeg er redd for eventuelle bivirkninger. Er midt i eksamenstiden, så jeg er veldig redd for å bli "slått ut". Håper noen vet!!

Hva med framtidige bivirkninger? Forsvinner Klamydia for gått?

Hilsen meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Azitromax Pfizer

PULVER TIL MIKSTUR 1 ml ferdigblandet mikstur inneholder: Azitromycin 40 mg. Sukkerholdig. Smakstilsetning: Vanilje, banan og kirsebær.

TABLETTER Hver tablett inneholder: Azitromycin 500 mg. Fargestoff: Titandioksid (E 171). Tablettene har delestrek.

Egenskaper og bruk: Preparatet har en hemmende/drepende effekt på en lang rekke bakterier. Brukes ved infeksjoner i urinveier (uretritter) og livmorhals (cervicitter), f.eks. ved chlamydia og gonoré, øvre luftveisinfeksjoner og ørebetennelse.

Brukes ikke ved: Allergi mot innholdsstoffene og beslektede antibiotika.

Bivirkninger: Tåles vanligvis godt. Vanligst er løs avføring eller diaré, mavesmerter/krampe, forstoppelse, anoreksi, sur mave, lysømfintlighet, kvalme, brekninger, luft i maven og misfarget tunge. Allergiske reaksjoner har forekommet. Ved langvarig eller gjentatt bruk er det sett forbigående hørselsnedsettelse.

Forsiktighetsregler: Ved nedsatt lever- eller nyrefunksjon må forsiktighet utvises. Da det er liten erfaring med bruk hos gravide og ammende, anbefales det ikke til disse.

Dosering: Bruk og dosering bestemmes av lege. Tilpasses den enkelte pasient. Kan tas med eller uten mat.

OBS! Effekten kan påvirkes av andre legemidler. Antibiotika kan redusere effekten av p-piller. Rådspør legen. Bør ikke tas sammen med syrenøytraliserende midler.

Dette er tatt fra medisinhåndboken på internet... ( http://www.medisinhandboken.no )

Klamydia skal forsvinne relativt raskt når du tar tabeletter.

Hvordan det virker når du har hatt det så lenge, er jeg usikker på. Men jeg tror jeg ville ha sjekket fruktbarheten din etter dette. Klamydia KAN gjøre deg steril.. Ikke for å skremme deg eller noe, men du bør få det sjekket....

Klamydiaen forsvinner ikke for godt om du har ubeskyttet sex med noen som IKKE har testet seg nylig. Så det er ingen garanti for at du ikke kan få det igjen. Men er du i ett forhold, hvor både du og kjæresten din har fått behandling så skal det være godt nok. Etter endt kur, ville jeg forøvrig gått til legen og forsikret meg om at det var borte...

Når den først er borte, så er den borte, å du vil ikke ha noe bivirkninger på hverken tabelettene eller klamydiaen når du er " frisk".

Forøvrig er det mange som har klamydia UTEN å merke det.

Lykke til da! :)

Skrevet

Du må i hvert fall ikke ha sex men kjæresten igjen før du får bekrefta at dere begge er friske. Tabelettene fungerer ikke like rask på alle, og dere kan i verste fall risikere å smitte hverandre igjen etter bare noen dager.

Gjest Jente
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg har bestemt meg for å ta tablettene om en uke, vente til de første eksamenene er over. Dessuten skal kjæresten min bli undersøkt, så da tar vi kuren sammen etterpå.

Skal tilbake til kontroll ca. en måned etter behandlingen. Gleder meg til dette er over.

Hilsen Jente

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...