Gjest Gjest_meg_* Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Jeg har kjøpt meg leilighet for første gang (er 23 år) et sted i Oslo sentrum. Beliggenheten er superbra. Leiligheten er totaloppusset og jeg slipper å gjøre noe som helst for å flytte inn. Eneste er at jeg tror jeg angrer!! Leiligheten vender ut mot gaten som er forholdsvis trafikkert. Dette gjør at det ikke frister så veldig å lufte om natten eller dagen. Konsekvensen av det er at det blir tett luft inne. Og i denne sommervarmen koker det nesten inne. Jeg har en gulvvifte som hjelper mye, men skulle ønske jeg kunne lufte med vinduet i stedet. Problemet er altså: støy og tett luft. Ellers er jeg svært fornøyd. Hva i all verden skal jeg gjøre med dette? Jeg vet jo at varmen går over snart og at det blir bedre til høsten. Men herregud skal jeg vente til høsten med å trives? Støyen har jeg gjort litt med ved å sette inn gummitetningslister i vinduskarmene. Det hjelper en del, men jeg det er fortsatt støy når jeg lufter. Har bodd her en uke nå. Herregud....... hva skal jeg gjøre? Selge? Hvis jeg selger får jeg den nok til den prisen jeg betalte, og det går bra. Men så taper jeg jo dokumentavgiften da, men det får nå være så. Jeg betalte 1,4 millioner. Ikke all verden, det er klart. Råd og tips noen, vær så snill!!! Jeg vet ikke om jeg klarer støyen i lengden. I tillegg er det jo kjempepinlig overfor alle jeg kjenner å selge den med en gang. Jeg kan jo leie den ut, men da må jeg flytte hjem til mor igjen og det vil jeg helst ikke.
Nabodama Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 Hvis du ikke klarer å bo der, så må du vel bare selge da. Men du taper nok mer enn dok avgift, megler skal jo også ha sitt. Du må også skatte av evt fortjeneste hvis du selger nå.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2008 #3 Skrevet 8. juni 2008 Nå er jeg ikke helt sikker på reglene, så ta det jeg sier med en liten klype salt. Men jeg tror det er sånn at dersom du selger før du har eid leiligheten i et år, må du betale skatt av salget. Du vil da bli vurdert som boligspekulant. Om du må bo der selv det året vet jeg ikke. Hvis dette stemmer vil jeg anbefale deg å holde ut i et år. Og så selge, forhåpentligvis med en liten fortjeneste. Eller i hvertfall uten tap. I mellomtida kan du kanskje kjøpe deg flyttbart airconditionanlegg? Og kjøpe ørepropper for å holde ut støyen. Uansett, ei uke er svært kort tid. Jeg bor selv i sentrum av en by etter før å ha bodd i rolige boligstrøk. I begynnelsen var det uvant med trafikk og fotgjengere som strøk forbi her døgnet rundt. Men nå går det greit. Man venner seg til det meste. Men må innrømme at jeg aldri ville kjøpt den leiligheta jeg bor i. Vi bare leier her. Når vi skal kjøpe vil vi legge vekt på å komme oss til et rolig nabolag litt utenfor sentrum.
Kai H. Skrevet 8. juni 2008 #4 Skrevet 8. juni 2008 Hold ut en uke eller to til, så merker du ikke støyen lenger. Jeg bor selv like ved en ganske trafikkert vei og hadde store problemer med å få sove skikkelig de første ukene pga. støy. Men det er utrolig hva vi venner oss til. Gi deg selv litt tid, så skal du nok se det blir bedre og at du ikke behøver å ta dette (sannsynlige) tapet det vil være å selge leiligheten på direkten. Det er riktig at du må skatte av en evt. gevinst om du selger før du har eid leiligheten i 12 mnd, og om du selger før du har bodd i leiligheten 12 av de siste 24 mnd, men du kan også trekke et evt. tap fra på skatten. http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...p;chapter=42638
Frøken Freken Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 Som en sa over her, så venner man seg fort til støy. Når det gjelder varmen, så går det an å investere i et air condition-anlegg. Det trenger ikke være stort, men det er litt mer effektivt enn ei vifte. Jeg tror du kommer til å angre mer hvis du selger nå, uten å ha prøvd å bo der litt, ettersom det jo bortsett fra dette er drømmeleiligheten. Så hold ut litt til, gå innom et byggsenter eller les i boligblader hva som kan gjøres. Snakk også med eventuelle naboer om hvordan de syntes det var da de først flytta inn. Men ikke selg enda, sm sagt, tror du kommer til å angre enda mer da.
Frøken Freken Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 En ting til. Hvis det er støy som plager deg, ikke lufta bilene gir fra seg/forurensing, så prøv å sove med sov-i-ro et par netter. Det kan kanskje være en enkel, og ikke minst billig, løsning på problemet.
Fredrik=) Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 jeg er også helt sikker på at du kommer til å venne deg til det. gjør de forbedringene du føler du må. og bestem deg for å ikke bruke mer energi på å tenke på dette på en stund. tror det er veldig sannsynlig at du glemer hele greia.
Gjest Huldali Skrevet 8. juni 2008 #8 Skrevet 8. juni 2008 Hvis du selger nå kommer du til å tape på det. Hvis du ikke har bodd i leiligheten selv i et år før du selger, må du skatte av salget. I tilegg til megler utgifter. Jeg syns du bør vente et år. Da kan det også hende at boligprisene har gått oppover igjen og at markedet er mer stabilt. Kanskje du til og med kan selge med fortjeneste. Prøv å se på de postive sidene ved den nye leiligheten din og ikke fokuser så mye på de negative. Du venner deg nok til bråket, snart legger du ikke merke til det lenger
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Jeg flyttet fra langt på landet, langt fra hus, altså ingen trafikk utenfor i det hele tatt til en større by, med en trafikkert gate rett utenfor. I begynnelsen var jeg veldig var for støyen fra bilene, men duverden så fort man venner seg til det. Å selge nå taper du på. Bo der en stund, om noen uker vil du garantert ikke tenke så mye på støyen lenger. Og du kan jo ha vinduer oppe på dagtid når du ikke sover. Om du setter alle vinduene opp så får du skiftet ut luften ganske raskt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 Jeg bodde en kort periode i en leilighet i et hus som var klint oppi en veldig trafikkert vei, og det var et h*** bråk selv når vinduet var igjen. Det var helt grusomt i begynnelsen, men utrolig nok tok det ikke lang tid før jeg vennet meg en del til det. I den forstand at jeg ikke tenkte over det hver dag. Men da jeg flyttet hit jeg bor nå, var det som en drøm å våkne i stillhet om morgenen. Så jeg føler med deg. Samtidig som jeg også vil si at en uke ikke er lenge. Hun jeg bodde sammen med i høst, hadde bodd i dette huset i et par år, og hun kladge aldri over støy, og så ut til å nesten ikke skjønne hva jeg pratet om. Hun hadde tydeligvis blitt veldig vant til det.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Ååå takk for oppmuntringen dere Det var sikkert bare varmen som tok knekken på meg og gjorde meg mest fortvilet en stund. Jeg liker meg bedre allerede. I natt var den første natten jeg sov godt, med vinduet på gløtt til og med! (ok, det hjalp vel at det var søndag natt da). Tenker på de millionevis av menneskene i verden som bor verre enn meg. Tenk på de som bor i store byer i østeuropa uten dobbeltisolerte vinduer! Ja, som sagt er dette egentlig drømmeleiligheten min (skulle gjerne hatt en leilighet med marmor og gull på 200 kvm, men dere skjønner hva jeg mener hehe). Jeg blir nok vant til det. Har bodd i en villa i utkanten av byen med total stillhet, så det er vel bare en tilvenningssak. Kom gjerne med flere tips hvis noen har det. Er det noen som vet om en bra luftkjøler? Eller om man kan bruke en air conditioner uten å ta røret ut av leiligheten?
Glitnir Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 Min erfaring er også at man venner seg utrolig fort til støy. Og du skriver jo at det allerede har blitt litt lettere. Det er både fordeler og ulemper med å bo i byen
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #13 Skrevet 10. juni 2008 Du får tak i mobile luftkondisjoneringsanlegg som samler opp vannet i en beholder. Elkjøp har.
Gjest vimselot Skrevet 10. juni 2008 #14 Skrevet 10. juni 2008 Hei. Jeg har bodd ved en barnehage (ble aldri vant til bråket som jeg kalte et uvesen selv om jeg ikke har noe i mot barn) og ved flere anledninger ved trafikkert vei og ble aldri vant til det heller. Det ene stedet "overlevde jeg" fordi noen trær skjermet for trafikken, men støyen og trafikken økte etter noen år og det var forferdelig i rushen. Siden jeg jobber mye hjemme, og ikke klarer verken øreklokker eller sov-i-ro, må jeg ha det litt rolig. Vel, jeg klarer litt støy men ikke veldig mye og ikke hele tiden. Ang hvis du selger i dag, må du ikke skatte av det hvis du IKKE TJENER PENGER på salget, og da kan du trekke fra utgiftene til megler, så jeg forstår ikke hvorfor så mange mener du må skatte for hva skal du evt skatte av? Tvert i mot mener jeg at du kanskje har krav på fradrag i selvangivelsen pga. tap ved salg av bolig, men her er jeg usikker siden du har bodd der så kort tid. Vet ikke om det hjelper med legeattest hvis du er veldig var mht til støy, noe du kan være hvis du f.eks. har tinnitus el.lign. (som er ganske vanlig) Men det kan være du er litt utålmodig og ser du har fått noen råd ang tetningslister m.m. Noen blir vant til støy og andre ikke, vil ikke gi deg noen råd, men kunne aldri tenkt meg å kjøpe en bolig ved f.eks. en barnehage, skole eller en sterkt trafikkert gate mer.
Gjest vimselot Skrevet 10. juni 2008 #15 Skrevet 10. juni 2008 Ååå takk for oppmuntringen dere Det var sikkert bare varmen som tok knekken på meg og gjorde meg mest fortvilet en stund. Jeg liker meg bedre allerede. I natt var den første natten jeg sov godt, med vinduet på gløtt til og med! (ok, det hjalp vel at det var søndag natt da). Tenker på de millionevis av menneskene i verden som bor verre enn meg. Tenk på de som bor i store byer i østeuropa uten dobbeltisolerte vinduer! Ja, som sagt er dette egentlig drømmeleiligheten min (skulle gjerne hatt en leilighet med marmor og gull på 200 kvm, men dere skjønner hva jeg mener hehe). Jeg blir nok vant til det. Har bodd i en villa i utkanten av byen med total stillhet, så det er vel bare en tilvenningssak. Kom gjerne med flere tips hvis noen har det. Er det noen som vet om en bra luftkjøler? Eller om man kan bruke en air conditioner uten å ta røret ut av leiligheten? Leste ikke dette før jeg svarte. Så fint at det går bedre. Fra total stillhet til byen er en overgang og en tilvenningsak og dette takler du sikkert bra. Har ingen råd ang ac dessverre, men noen andre har sikkert råd.
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 15. juli 2008 #16 Skrevet 15. juli 2008 (endret) Innlegget redigert. Det er ikke tillat med kjøp og salg gjennom forumet. Reglene. Arwen (mod) Endret 15. juli 2008 av Arwen
Gjest Megler Skrevet 16. juli 2008 #17 Skrevet 16. juli 2008 Hei ts ikke hør på noen av rådene du har fått om IKKE å selge, de som har uttalt seg over her er folk som ikke vet hva de snakker om. Du betalte 1.4 pluss 2.5% dok.avgift (35.000) Om du selger innen ett år så kan du trekke fra både dokumentavgift og meglerhonorar. Du må regne med å betale megler rundt 50.000-70.000 for å få solgt leiligheten. Det betyr at du faktisk kan selge den for 1.5 uten at det er noen gevinst å skatte av. For gevinsten er spist opp av utgifter til stat og megler. Derfor: Selg FØR det har gått et år dersom du ikke tror du får mer enn 1.5 for den.
Gjest LanaLane Skrevet 17. juli 2008 #18 Skrevet 17. juli 2008 Jeg skjønner hvordan du har det...har trikk rett utafor soveromsvinduet vårt vi og de går hvert tiende minutt! Mellom 1 og 5 om natta er den eneste tida jeg klarer å sovne ordentlig til tross for at vi har bodd her leeeeenge. I tillegg kommer søppelbilen rett utafor 2 ganger i uka og er heller ikke fri for støy for å si det mildt... Men ja, jeg har vendt meg til det i større grad. Sovne om kvelden er ikke noe problem, men våkner alltid når den første trikken begynner å gå, lukker vinduet og sover videre:)
BillyBoy Skrevet 17. juli 2008 #19 Skrevet 17. juli 2008 I dag får man mange fine ting... se for eksempel disse støyreduserende hodetelefonene, jeg ønsker meg slik selv Ørepropper til natta er heller ikke dumt. Veldig sannsynlig at du sover bedre med dem. Kjøp de litt dyrere typene ørepropper i flere farger du finner på apotekene, de er bedre enn de "vanlige" gule, og varer mye lengre også, så de er egentlig ikke noe særlig dyrere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå