Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 Hei. Det er oppstått et lite problem (eller kanskje veldig stort) her i huset. Kosebamsen til jenta mi trenger nok sårt en vask, men så er jeg redd for å putte den i vaskemaskinen. Den har ingen vaskelapp, og hva den er fylt med vet jeg ikke. Det kjennes ut som vanlig fyllmateriale. Bamsen er kjøpt hos Brio-kjeden for flere år siden. Det er en grå mus (ca 45cm høy) med store ører og den er hvit på magen. Har også en sløyfe under haken.Den har en sort nese som kanskje kan løsne... Noen andre som har liknende bamse og som har vasket den i maskin? Bamsen er uerstattelig og jenta mi er veldig avhengig av den.
absinthia Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Jeg har ikke akkurat denne typen bamse i huset, men har snart 16 års erfaring som bamsevasker. Jeg vasker bamsene på finvask og 30 grader, en gang løsnet det en nese, men jeg limte den rett og slett bare på igjen etter at bamsen hadde tørket... og vips, så var den så god som ny!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2008 #3 Skrevet 8. juni 2008 Det er utrolig hva som faktisk kan vaskes. Gjør som beskrevet ovenfor og ta bamsen i et vaskenett.
qrs Skrevet 8. juni 2008 #4 Skrevet 8. juni 2008 Nå har vel ingen av mine barn knyttet seg så veldig til en bestemt bamse. Derfor har jeg ikke hatt noe problem med å slenge tøydyrene i vaskemaskinen sammen med annet tøy i passende farger og da som oftest på 60 grader. Har aldri opplevd at noe har blitt ødelagt. Jeg hadde kanskje vært litt forsiktigere med vasken og forsøkt 30 graders finvask slik de andre her sier om barnet mitt var spesielt glad i denne leken. Bruk Milo parfymefri og dropp skyllemidlet.
Wildy Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 Kosedyr tåler vaskemaskin ! I allefall de aller fleste. Her har vi hatt mange runder; med kaniner, bamser, hunder, elefanter og gudene vet hva hengende etter ørene på snora til tørk. Og de har berget alle mann.
Gjest Lillebøll Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 Finvask med vaskenett. Utrolig hva som tåler en vask da.
Nausicaä Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 Mamma pleide å kaste yndlingsbamsen min i tørketrommelen etter at den ble vasket, da ble den veldig fluffy og nesten "god som ny".
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 8. juni 2008 #8 Skrevet 8. juni 2008 Kosedyr tåler vaskemaskin ! I allefall de aller fleste. Her har vi hatt mange runder; med kaniner, bamser, hunder, elefanter og gudene vet hva hengende etter ørene på snora til tørk. Og de har berget alle mann. Er litt redd nesa og værhårene skal falle av i vask.
Gjest Lillebøll Skrevet 8. juni 2008 #9 Skrevet 8. juni 2008 Er litt redd nesa og værhårene skal falle av i vask. Derfor du bruker vaskepose/nett. Da får de ikke så stor belastning. Venninna mi vasket en slik sydendukke laget av plast og lykke, hadde den i vaskenett på finvask, den tålte det.
Wildy Skrevet 8. juni 2008 #10 Skrevet 8. juni 2008 Er litt redd nesa og værhårene skal falle av i vask. Her har det ikke skjedd enda. Men om det skulle skje, sy\lim det på igjen.
Tabris Skrevet 8. juni 2008 #11 Skrevet 8. juni 2008 Jeg hadde (har fortsatt) en kosebamse som var uerstattelig. Hvis hun trengte en vask, brukte mor bare en fuktig klut og noe såpe og vasket henne for hånd. Deretter ble hun hunget opp på snora ute etter ørene og jeg satt under og pratet med henne.
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 8. juni 2008 #12 Skrevet 8. juni 2008 Nå er hun gått med på å hive en annen bamse inni først. Den hadde riktignok vaskelapp på seg og skal tåle maskinvask. Hun har sittet 5 minutter foran vaskemaskinen med store øyne og tviholdt på bamse nummer en. Så nå får vi se når maskinen er ferdig. Hvilken type såpe passer hvis en skal prøve å vaske den for hånd med fuktig klut? Noen forslag? Hun har selv foreslått at den kan jo være oppi et kar og "bade" med bare vann og litt såpe på kluten kanskje...Hvordan vil det bli?
Tabris Skrevet 8. juni 2008 #13 Skrevet 8. juni 2008 Min mor brukte bare litt vanlig håndsåpe på en fuktig klut og vasket den. Så brukte hun den samme fuktige kluten for å fjerne såpen.
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 8. juni 2008 #14 Skrevet 8. juni 2008 Det gikk bra med denne første prøvebamsen. Hun er litt beroliget. Valgte å ikke sentrifugere den så den er jo ganske våt nå. Hvor lang tid tar det før bamser tørker når de henger etter ørene? Når det gjelder den bamsen som er absolutt nummer en og helt uerstattelig så er saken den at den får ikke plass i noen av vaskenettene for den er veldig stor. kan den evt. tas i et putetrekk eller dynevar hvis den skulle havne i maskinen? Har ikke tørketrommel så den kan ikke "fluffes opp" der om den skulle bli noe rar i fasongen.
Tabris Skrevet 8. juni 2008 #15 Skrevet 8. juni 2008 Hvor lang tid avhenger vel av hva bamsen er laget av. I denne varmen bør det ikke ta for lang tid, men det tar nok noen timer uansett. Jeg hadde for min del ikke våget å ha en bamse i vaskemaskinen hvis jeg ikke var 100 % sikker på at den tålte det. Prøvebamsen (stakkar liten ) var kanskje laget av et annet stoff og fyll enn hovedbamsen? Jeg vet veldig godt hvordan det er med uerstattelige bamser, og jeg tar derfor ingen sjanser med dem selv.
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 8. juni 2008 #16 Skrevet 8. juni 2008 Jeg snek kosedyrene til ungene i vaskemaskinen mens de lå og sov. Finvask og god sentrifugering etterpå så var de tørr til neste dag :-) Aldri hørt noe klaging, men jeg forstår at det kan være litt brutalt for vesla å se yndlingsbamsen "kvalt" av såpevann og snurret rundt i sinnsyk fart. Men en ide er å ikke oppmuntre til slik følelsesladd avhengighet til en død ting.
Myrthel Skrevet 8. juni 2008 #17 Skrevet 8. juni 2008 Du har ikke et "håndvask-program" på maskinen da? Det bruker jeg på bamser, og klær uten merkelapper. Jeg mener at hvis en bamse IKKE tåler en vask i vaskemaskin, så er den helt ubrukelig. Vi putter alle typer bamser i maskin, og jeg har aldri opplevd at noen har blitt ødelagt. Det gjelder også slike "billige" bamser ungene har vunnet på tivoli.. Jeg pleier alltid å tørke de i tørketrommelen etterpå.. Hvis de ikke har vaskeanvisning, får de bare noen runder på "luft - tørt - UTEN varme. Da er de finere enn de var da de var nye... Siden du ikke har tørketrommel, ville jeg lufttørket de ute på snora.. (eller spurt om du kunne låne noens tørketrommel) Er det leit for barnet å se bamsen på vask, kan du kanskje "låne" den, etterat barnet har sovnet.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2008 #18 Skrevet 8. juni 2008 Jeg vasker alltid kosedyret etter at mini har sovnet. Putter den i et vaskenett og setter på finvask med svak sentrifugering. Og da pleier det å være tørr igjen om morgenen. Tørketrommel har jeg ikke turt å bruke. Lykke til!
-hild Skrevet 10. juni 2008 #19 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har vasket kosedyr både for hånd og i maskin - det går fint det altså. Har til og med en pus med lyd - den virker etter en runde i maskin og trommel - helt utrolig! (det var ikke meningen at den skulle vaskes, men den hadde havna innimellom andre klær.. Så jeg fikk meg en overraskelse kan vi si.. ) Jeg så forresten på et eller annet tv program hvor de anbefalte finvask m/tøymykner, og å henge dem opp etter ørene på tørkesnora etter sentrifugering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå