Gjest Serena Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 Hei alle sammen. Jeg er en jente på 20 år, som lurer på hvordan inntektsreglene til Lånekassen vil ramme meg i praksis. Jeg har vært innom sidene deres, men synes forklaringen som står der er lite spesifikk. I år studerer jeg journalistikk, men lever utelukkende på egen lønn/støtte av foreldre. Jeg antar jeg vil ha en årsinntekt som bikker 120.000, (pga lønnskluss i desember), samt at jeg har fått bedre inntekt enn jeg regnet med. Samlet sett antar jeg at jeg vil tjene mellom 130- 150.000 et sted. Kommende skoleår ønsker jeg å ta opp lån og stipend, samt at jeg kommer til å jobbe mindre. Det jeg lurer på, er imidlertid hvordan Lånekassen regner ut inntekten min mtp. tildeling av stipend. Er det slik at de vil se på beløpet jeg har tjent f.o.m januar i år, til desember neste år, eller regner de inntekten min f.o.m august, ettersom jeg ikke har mottatt støtte tidligere? Hvilken måte kan jeg løse probleme på, dersom jeg kommer over inntekstgrensen? Vil dere anbefale meg å fortsatt ta opp lån, eller hva kan gjøres? Litt kjipt å miste stipendet... Som sagt, hovedgrunnen til dette er etterbetaling fra 2007 som jeg først la merke til at jeg hadde krav på i forrige måned. Flere jeg kjenner om opplever dette, så jeg er ikke alene. Dårlig timet/beregnet absolutt, men jeg fikk som sagt en ikke forutsatt inntekt som utgjør en del + for mitt vedkommende.
Gjest Ansjoni Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Siden du bare skal ha støtte i et semester i 2008 er derved taket for hva du kan tjene før de begynner "å ta av" stipendet ditt høyere. Er ikke sikker på hvor mye, men mener jeg har lest rundt 200k et sted.
Gjest Serena Skrevet 7. juni 2008 #3 Skrevet 7. juni 2008 Siden du bare skal ha støtte i et semester i 2008 er derved taket for hva du kan tjene før de begynner "å ta av" stipendet ditt høyere. Er ikke sikker på hvor mye, men mener jeg har lest rundt 200k et sted. Jeg skal ha støtte for skoleåret høst 2008/ vår 2009...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå