Gå til innhold

Gjelder ikke normal høflighet på nett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en profil på sukker nå i en måneds tid eller to, og har kontaktet noen (4-5?) jenter som jeg fant interessante. Kun en av dem har svart på den første meldingen, men hun stoppet selvfølgelig etter denne.

Til gjengjeld tok en jente kontakt med meg to minutter etter at jeg merket henne som "interessant", og vi har hatt god kontakt etter det. Så det er ikke bare nedtur, heldigvis :)

Man kan jo lure på om det er meldingene mine som er helt bortevekk. De er korte, utformet indivduellt med en litt utforskende tone, og med en liten dæsj humor. De er på ingen måte støtende eller av typen "Hei, er du kåt?".

Jeg har også en utfyllende profil med bilder og en del tekst som er skrevet med en del ettertanke og litt humor, og jeg anser meg selv for å være en normalt kjekk gutt.

Det er altså ingenting som burde tyde på at jeg er en gris som sender meldinger til alle jeg kommer over, i håp om å få napp basert på kvantitet fremfor kvalitet. Når det også er knapper for standardavvisning, slik at det tar to sekunder å vise et minimum av høflighet, sitter jeg igjen som et spørsmålstegn og lurer på hva som går igjennom hodene deres. Det blir heller ikke bedre av at jeg går etter kvaliteter som utdannelse, intelligens, åpenhet og andre indre kvaliteter fremfor syltynne og fortunge babes.

Jeg har ingen problemer med å akseptere at de jeg kontakter ikke er interessert og avviser meg blankt, men å ignorere meg totalt er fryktelig fornærmende. Jeg håper noen her kan hjelpe meg med å forstå dette, før jeg river av meg alt håret, og om noen som leser dette oppfører seg slik, håper jeg at dette gjør en forskjell.

Videoannonse
Annonse
Gjest Casey
Skrevet

Treff dem live og på fritiden ute istedet, så kanskje du slipper slikt?

Gjest StockDama
Skrevet

Selv om du anser det du skriver som spennende, kan det hende de har helt annen oppfatning av det?

Eller kanskje de ikke engang har lest den ennå.

Uansett er det ikke noen grunn til å rive seg i håret for =) Du har jo funnet en som ville snakke, det er jo koselig. Fokusere på det heller.

Skrevet

Casey: Jeg liker rett og slett ikke kjøttmarkedet. Og som nyinflyttet til en storby er det ikke akkurat lett å bruke det man har av venner for å få kontakt.

StockDama: Joda, jeg har ingen problemer med å innse at andre ikke synes det er spennende, men jeg anser det fortsatt som normal høflighet å svare, om det så er et avslag.

Alle meldingene ble lest forholdsvis fort. Man kan se status i Utboksen.

Som sagt har jeg ingen problemer med at de ikke er interessert, ei heller er jeg på noen måte desperat. Det er bare så fryktelig irriterende at folk er i stand til å oppføre seg slik.

Skrevet

Jeg kjenner ei som traff type på Møteplassen, som nok har færre brukere enn Sukker. Hun fikk meldinger fra tyve forskjellige menn i løpet av de tre første dagene, og det var uten å ha lagt inn bilde og fylle ut profilen skikkelig. Saken er vel den at menn sender meldinger i hytt og pine, så damene bokstavelig talt druker i dem.

Et annet poeng er kanskje å kikke litt rundt, og kanskje unngå de som har profil absolutt over alt :) Tror det er mange raringer blant dem.

Skrevet

Sukker er litt annerledes på den måten. For det første ser man bare de brukerene som matcher best, og en av brukerene må ha superbruker/VIP-medlemsskap for å utveksle meldinger.

Men det kan være at du er inne på noe generellt.

Gjest Casey
Skrevet
Casey: Jeg liker rett og slett ikke kjøttmarkedet. Og som nyinflyttet til en storby er det ikke akkurat lett å bruke det man har av venner for å få kontakt.

StockDama: Joda, jeg har ingen problemer med å innse at andre ikke synes det er spennende, men jeg anser det fortsatt som normal høflighet å svare, om det så er et avslag.

Alle meldingene ble lest forholdsvis fort. Man kan se status i Utboksen.

Som sagt har jeg ingen problemer med at de ikke er interessert, ei heller er jeg på noen måte desperat. Det er bare så fryktelig irriterende at folk er i stand til å oppføre seg slik.

Klart det må være irriterende at folk ikke er høflige. Det er jo heller ikke sikkert at det er de mest høflie menneskene som vanker på nettsjekkesteder, som opplagt er til for nettopp sjekking.

Du kaller fest, byen og fritidsinteresser for kjøttmarked, det er litt pussig, for meg høres sjekke-nettsteder ut som en mer grovkornet kjøttmarked...

Får håpe for din skyld at du treffer på noen høflige og normalt hyggelige folk, lykke til!

Gjest Gjest -M-
Skrevet
Klart det må være irriterende at folk ikke er høflige. Det er jo heller ikke sikkert at det er de mest høflie menneskene som vanker på nettsjekkesteder, som opplagt er til for nettopp sjekking.

Du kaller fest, byen og fritidsinteresser for kjøttmarked, det er litt pussig, for meg høres sjekke-nettsteder ut som en mer grovkornet kjøttmarked...

Får håpe for din skyld at du treffer på noen høflige og normalt hyggelige folk, lykke til!

Jeg skjønner ikke hvordan du kan påstå at mennesker som har profil på nettsjekkesteder ikke er høflige? Gi meg gjerne en god begrunnelse på det. Jeg har hatt profil på flere rene sjekkesider, og svarer alle som henvender seg til meg. Dessuten er jeg veldig høflig i virkelighetens verden også.

Så mange mennesker som har profiler på slike sider, også skulle liksom alle ha det fellestrekket at de er uhøflige??

Nei, saken er nok heller den at de TS ikke får svar fra, ikke er interessert i han, og dermed tar de seg ikke bryet med å svare. Er enig i at det er en uting, men lite man får gjort noe med.

Ha heller fokus på de du får kontakt med. Kvalitet framfor kvantitet.

Skrevet

Det er jo så utbredt nå at det burde være ganske representativt for befolkningen ellers.

Bare byen, og evt. fest. Jeg har ingenting imot sjekking i tilknytning til fritidsinteresser, men jeg har ingen fritidsinteresser som er utpreget sosiale.

På sjekke-nesttsteder kan man i større grad vurdere indre kvaliteter før man tar kontakt. Men om det faktisk gjøres er jeg ikke fullt så sikker på :roll:

Det har jeg jo forsåvidt :) , men det er bare så trist at disse menneskene skal ta mye av gleden ut av sjekking på denne måten.

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje det du skrev så litt 'masseprodusert' ut?

Skrevet

Jeg er en av dem på Sukker som ikke svarer på meldinger fra de jeg ikke er interessert i. I begynnelsen var jeg litt usikker på om jeg skulle bruke den knappen med standardavvisning. Men jeg tenkte at selv ville jeg synes det var unødvendig direkte å få en melding fra en gutt om at han ikke er interessert. Jeg synes det er mer hensynsfullt å la være å svare. En direkte melding om at "jeg er ikke interessert" blir litt "hardt" på en måte... Sånn føler nå jeg det. Og det tror jeg mange andre synes også på disse nettstedene. Man vil være høflig med å ikke si det direkte.

Så det er forskjellige meninger om hva som er høflig og respektfullt. Håper du kan klare å se det litt fra den andre siden også :)

Skrevet

Gjest,

Tanken har slått meg, men jeg er veldig bevisst på å få det til å være personlig, siden jeg vet at dette er et stort problem på andre sjekkesider.

Jeg skriver alltid individuellt, og har som regel en referanse til noe som står i profilen. F.eks. var det en som skrev i profilen at hun synes blomster var undervurdert, enda så klisjeaktig det er. Selvfølgelig fant jeg da et "tekstbilde" av en blomst som jeg inkluderte i meldingen.

Det er klart at det avhenger litt av hvor godt de faktisk leser meldingene, men allikevel.

Gjest Gjest
Skrevet

Kel,

Så flott at du ville svare her :klemmer: Det er til stor hjelp for å forstå, enda jeg er uenig :)

Ville du bare ha snudd ryggen til og gått vekk fra en som sier hei til deg på gaten eller et utested?

Jeg vet ikke hva som skjuler seg bak disse knappene, og det er mulig at de er litt krasst formulert, men jeg e rganske sikker på at det uansett ville vært bedre. Evt. er det jo mulig å formulere en avvisning selv.

Når man har brukt 15-30 minutter på å skrive en gjennomtenkt melding, så er det fornærmende når den du skriver til ikke synes det er verdt ett minutt av sin tid. Hadde jeg fått en avvisning ville jeg tenkt "Jaja, der er det ikke noe mer å hente" og gått videre, hvis ikke fortsetter jeg å vente i spenning. Tenker på hva hun vil svare, og hva jeg vil svare tilbake. Det er tross alt noen jeg er interessert i, ikke en jeg bare spurte om hvor mye klokka var.

Er det forresten mange gutter som sender ut blåkopimeldinger i hytt og vær på sukker?

Gjest Pupsilure
Skrevet

Min erfaring er at vi jenter får sinnsykt masse meldinger hver eneste dag, og ikke klarer å holde oversikt, eller orker å svare alle.

Hadde du vært kjempeinteressant hadde jeg husket deg, og svart deg.

De kan ha glemt å svare deg fordi du var helt ok, ikke noe mer eller mindre. Og de samtidig har fått meldinger fra noen mer interessante. Eller fordi du er helt uaktuell, og de ikke orker å få mer mas fra deg hvis de avviser deg på en høflig måte.

Det er ikke enkelt dessverre.... Men lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Egen, lang erfaring: nei, den typen høflighet finner du vanligvis ikke blant (kvinne)profilene på nettet. Det har helt sikkert litt å gjøre med at de ofte får mye mer i innboksen, og litt med at mange synes det er vanskelig å avvise. Bare lær deg å leve med det med en gang, ellers går du en stressende og frustrerende tid i møte.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at man på sukker får langt mindre meldinger enn andre steder, som også¨er en av grunnene til at jeg valgte den. Men det kan jo allikevel hende at dette har blitt en del av kulturen for de mer erfarne sjekkerene. Allikevel synes jeg det er veldig uhøflig å ikke svare, dersom meldingen ikke fremstår som en blåkopi.

Jeg kommer nok ikke til å akseptere manglende folkeskikk. Vi er da følelseskalde nok som det er i dette landet. Om det blir for ille drar jeg heller ut pluggen til dette prosjektet, så får jentene kose seg med fjolsene som sender blåkopimeldinger til alt og alle. Jeg tror på Karma når det gjelder slikt.

Skrevet

jeg er en av de som ikke svarer de som jeg ikke ønsker kontakt med. grunnen til det er at jeg litt for mange ganger har opplevd et regelrett mas om ditten og datten etter avvisningsmeldingen.

har også følelsen av det samme som brukeren "kel" over her, at det er lettere for folk å slippe å få en direkte avvisning... litt mindre rått og brutalt.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei Ove.

jeg skjønner deg godt. Det er jo klart det er uhøffelig og ikke svare. Men det er sikkert slik for veldg mange at de få veldig mange meldiger, og svarer kunn de de er innterresert i. Latskap rett og slett.

Men hvor gammel er du??

Skrevet

Jeg har litt forståelse for at man ignorerer de uinteressante om man har erfaring med at det blir mye mas ved en avvisning. Men hvordan skal man kunne vise at man ikke er så desperat? Alternativet vil jo være å ikke legge noen tanke bak meldingene. Det er en ond sirkel for begge sidet det her.

Jeg er 26.

Skrevet

På den annen side finnes det jo dem som svarer alle som virker interessante, og på den måten har så liten tid at de ikke får tid til å svare alle skikkelig senere allikevel. Jeg synes faktisk at det er minst like om ikke mer frustrerende. Uansett så har jo menn også endel av skylden for dette, nettopp fordi de sender i vei så enormt mange meldinger i hytt og pine at damene blir oversvømmet med meldinger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...