Gå til innhold

gå opp alena på kirkegulvet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Er det unormalt at jeg går opp kirkegulvet alena uten faren ved min side? Han er død. Hvem skal i såfall "gi meg vekk"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Gi vekk" er ein byskikk i følge dei gamle der eg kjem frå. I min familie går paret opp saman, det symboliserer at dei vel å gå inn i dette som eit par, kvinna blir ikkje gitt vekk som ein ting. Eg likar den symbolikken. Eg likar også symbolikken i at begge går opp aleine, som to individ som vel å vere saman. Eg kjem aldri, aldri, aldri til å tillate nokon å gje meg vekk, for ei slik handling må jo implisere at nokon eig meg...

Gjest Fru  Fortuna
Skrevet

Du kan fint gå opp kirkegulvet alene eller du velge andre som står deg nær. Evnt din mor.

Jeg ble ført opp kirkegulvet av min gode pappa som jeg savner så sårt.

Skrevet

Ja, hvem som helst kan følge deg opp! Eller du kan gå opp alene.

Pappa skal følge meg opp, uten at jeg føler meg som noen pakke som gis bort for det.. Godt å ha ei stødig arm å holde seg i - og det kunne likr gjerne vært brudgommen, mamma, søster, bror, onkel, forlover..

Det bestemmer du selv!

Skrevet
Hei!

Er det unormalt at jeg går opp kirkegulvet alena uten faren ved min side? Han er død. Hvem skal i såfall "gi meg vekk"?

Min pappa sitter i rullestol, og kirken er for liten til at han kan "rulle" meg opp uten å ødelegge kjolen min... så jeg har spurt storebror =) Eneste problemet er at de har termin rett før dagen vår... så dersom han er utilgjengelig har jeg lillebror som reserve... =)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!

Skal gå opp alena, selv om jeg sikkert kommer til å skjelve meg i hjel i fotan..hehe:)

Skrevet

Du kan absolutt gå opp alene - det er bare fint. Min pappa ville ikke følge meg, han blir veldig nervøs av slike store forsamlinger. Jeg vurderte derfor også å gå alene, men kom til at jeg kom til å bli for nervøs. Jeg spurte svigerfar om følge, og han ville gjerne! Da blir jeg jo ikke gitt bort, men fulgt:) Jeg er for øvrig veldig glad i svigerfar, og pappa syntes dette var helt i orden. Jeg kan ikke tenke meg å gå sammen med min tilkommende, jeg vil at det skal være en overraskelse hvordan jeg ser ut helt til jeg kommer oppover kirkegulvet.

Gjest Gjest
Skrevet

Mamma og pappa giftet seg for 30 år siden, og de gikk faktisk opp sammen. Morfar var død, men jeg vet ikke helt hvorfor mamma ikke valgte en av storebrødrene sine...? Synes det var fint slik de gjorde, jeg! (ikke at jeg så det da... :P) Vet også at onkler og sønner (der det er mulig) er brukt.

Skrevet
Mamma og pappa giftet seg for 30 år siden, og de gikk faktisk opp sammen. Morfar var død, men jeg vet ikke helt hvorfor mamma ikke valgte en av storebrødrene sine...? Synes det var fint slik de gjorde, jeg! (ikke at jeg så det da... :P) Vet også at onkler og sønner (der det er mulig) er brukt.

Ein del stader er det skikken som sagt, at paret går opp saman. Mine foreldre gjekk opp saman for 35 år sidan, morfar har 4 døtre og har aldri gått opp kirkegolvet med nokon av dei. Så kanskje dine foreldre gjekk saman fordi det var skikken?

Skrevet

Min pappa er også dø... så jeg har bestemt meg for det at siden han dessverre ikke kan være der å følge meg opp, så skal jeg gå nesten alene. Den som kommer til å holde meg i hånda å følge meg opp er dattera vår på 1,5 år. Det syns vi var en fin ide. Vi to går opp til pappa`n hennes ...

Gjest trimjenta
Skrevet
Hei!

Det er ikke unormalt å gå opp kirkegulvet alene. Men hvis du ønsker at noen skal følge deg opp kirkegulvet kan du jo velge en bestefar, bror eller onkel feks :)

• 2 uker senere...
Gjest LindaKristin
Skrevet

Jeg skal gå opp alene:) Jeg blir 27 neste sommer(da vi skal gifte oss) og synes det er fin symbolikk bak det å gå opp selv.. Lurte litt på å la min sønn følge meg opp,han kommer da til å være 6 år,men bestemte meg for å gå alene.

Så trist å høre om pappaen din!Må være veldig leit om det var dette var noe du hadde ønsket sterkt. Gjør akkurat som du vil du!Det er deres dag,gjør den mest mulig slik du selv vil ha den,og prøv å ikke tenk så mye på hva andre evt. tenker:)

Gjest Gjest
Skrevet

Helt ok å gå alene!

Helt stas å gå opp m din fremtidige mann!

Hva med en Bror?

Hva med å la folrloveren(e) gå sammen med deg??

Håper du får en nydelig dag!!

Skrevet
Hei!

jeg ville aldri ha gått opp alene..

jeg var heldig å hadde pappa.. men om ikke pappa hadde vært der så ville jeg ha spurt mamma. en bror eller så hadde jeg om min mann gått opp sammen..

lykke til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...